Är det fler här som har ööpen fiber från Telia och fått brev om höjd avgift?

Vi är låsta till Telia och har fått mail om att det ska höjas från 375kr till 399kr för deras 100/100 tjänst.
Ska se vad möjlighet är att frigöra sig från telia iomed prishöjningen då vi är en förening som vill byta leverantör.
 
Yes, fick det förra veckan. Jag gillar Telia pga riktigt bra hastighet och stabil tjänst, men 399 börjar bli lite väl dyrt eller rättare sagt omotiverat.

Övervägde byte, men drog först igång chat med supporten och då var de villiga att sänka priset med 100:- per månad i 6 månader (dvs 279/mån under ett halvår) och resterande 6 månader till samma pris som idag, 379:-. De låser in en på detta sätt i 12 mån, men som sagt det är inte tjänsten i sig jag är missnöjd med.

Detta "deal" var inget speciellt för mig utan är något som alla kan få, om inte bättre, bara man hör av sig till de.
 
En fråga av ren nyfikenhet. Om man har Telias öppna fiber men är låst till Telia som tjänsteleverantör, fick ni då bättre pris på installationen? Vi har deras öppen fiber men valde direkt annan tjänsteleverantör då Telia prisade ut sig med råge.
 
Vi vill ha fastighetsavtal eller byta operatör.
Dock är det inge fel på tjänsten den fungerar bra och supporten de få ggr det har varit problem.
 
Kretikos skrev:
En fråga av ren nyfikenhet. Om man har Telias öppna fiber men är låst till Telia som tjänsteleverantör, fick ni då bättre pris på installationen? Vi har deras öppen fiber men valde direkt annan tjänsteleverantör då Telia prisade ut sig med råge.

Det var redan Telia när alla flyttade in och gick inte att ändra, vart lite snopen när jag upptäckte att det inte går att välja en operatör på en portal för öppen fiber, vi är låsta drygt 2 år till, många vill byta pga priset, och om alla ändå betalar så kan vi vinna på att byta operatör.
För mig skulle det räcka om 10mbit ingick i månadsavgiften, men prisskillnaden är nog inte så stor.
 
Om man inte kan byta bort Telia så är det väl inte öppen fiber?
 
useless skrev:
Om man inte kan byta bort Telia så är det väl inte öppen fiber?
Nej precis men ändå kallas tjänsten öppen fiber, och aktiverades via https://www.bredbandswebben.se/start/ söker jag där på vad jag kan välja så kan jag bara välja telia.
 
Det är väll ett avtal att köra med bara telia tills tiden är slut.
Sen är det fritt att välja andra tjänsteleverantörer när "bindningstiden" är slut.
Annars vill jag inte kalla det för öppen fiber utan mer som bredbandsbolaget körde här hos oss för ca 15år sen att bbb var ensam i nätet i 5år sen skulle det bli "öppet".
Bbb höll så klart inte det, dom fick väll nya ägare osv under tiden jag minns inte hur det var.
 
Måste få vara lite motvalls. Priset 379 eller 399:- för 100/100mbits är egentligen någon större kostnad.
Tar vi telefoni, mobil eller andra "datakom/internet" har de kostat så otroligt mycket mera om vi jämför med vid varje tidpunkt gällande pengavärde. Ett helt hushåll kan idag köra precis vad man vill över bredbandet, samtidigt utan att det påverkar varandra (normalfallet).
Du kan ringa eller köra videosamtal utan extrakostnad över din bredbandsförbindelse med lite extra programvara.
Det vi idag betalar för den kapacitet som vi får har aldrig tidigare varit billigare, inte ens i närheten. xDSL har varit dyrare och för telefoni betalade/betalar man för "tick i nätet".
 
Det kommer troligtvis ändras till ett abonnemang för hela fastigheten, och troligtvis täckas av månadsavgiften.
Vi ser ingen mening med att betala enskilt om alla ändå betalar för varsitt abonnemang, det blir billigare att ha ett fastighetsabonnamng.
Sen om det blir telia återstår att se, vore dock skönt att slippa avgiften.
 
hsd
Det är alltid skönt att slippa avgifter :rolleyes:
 
hsd skrev:
Det är alltid skönt att slippa avgifter :rolleyes:
Jovisst men det är det ju inget som vi tvingas till och där vi dessutom kräver ska fungera 24/365 annars blir det trådar om dålig kvalite;) Det finns de på landsbygden som gladeligen skulle betala betydligt mera.
Har man inte behovet kan man hos vissa operatörer välja 10Mbits för någon hundralapp lägre pris.
Vad tusan det kostar ju inte mera än en ordinär flaska maltwhisky och den njuter jag bara av själv medan bredbandet nyttjar hela familjen i många timmar på en månad. :D
 
AndersS skrev:
Jovisst men det är det ju inget som vi tvingas till och där vi dessutom kräver ska fungera 24/365 annars blir det trådar om dålig kvalite;) Det finns de på landsbygden som gladeligen skulle betala betydligt mera.
Har man inte behovet kan man hos vissa operatörer välja 10Mbits för någon hundralapp lägre pris.
Vad tusan det kostar ju inte mera än en ordinär flaska maltwhisky och den njuter jag bara av själv medan bredbandet nyttjar hela familjen i många timmar på en månad. :D
Jag skulle också vilja ha som dom, på landsbyggden, betala deras priser för vad dom ger för ett hus, men nu är det inte så och då får man anpassa sig och välja det bästa alternativet.
 
Snailman
Jag sa upp allt mitt Telia för nåt halvår sen, typ 6k per år eller så, då de behöver väl få in pengar.
 
Jag har Telia ADSL utan telefonabonnemang. Betalar 439 kr/mån för deras 'upp till 30Mbit/s-tjänst' och får ut ca 16Mbit/s.
Snart kanske jag får fiber...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.