Hej. 2008 installerade vi ett vedsystem som fungerar mycket bra. Jag har dock fått problem med ryggen och kan inte hantera kap och klyvning längre.

Vill såklart ha kvar ett vattenburet system.
Vad hade ni gjort i detta fall?

De val jag tänker är: Köpa färdig ved, pellets, sälj pannan och tank + nytt system luft-vatten...

Tacksam för era tankar och förslag.
 
Det med minst släp borde ju vara att sätta in luft-vatten med elpatron. Annars är pellets med ett bra utformat pelletsföråd också rätt släpfritt. Att köra med pellets i påsar blir också mycket att bära. Även färdig ved blir mycket hantering och lyft
 
Luft-vatten tveklöst!

pellets är väl typ sämsta av två världar, fortfarande slitigt och matarsystem som pajjar samt att man är beroende av en pelletsleverantör. Ved kan man iallafall fixa själv.
 
Krilleman
Exakt samma pump som Invest Living saluför. Så det kanske är dom som tillverkar denna Bonus Air 10 och baxi säljer den som "deras"?!.

"Båda" pumparna saluförs på flera olika ställen för runt 40,000:-
Byggmax vill ha 42,995:- men för ett halvår sen hette denna Baxi Bonus Air hos Byggmax.
http://static.byggmax.com/Content/G...pdf?targetFileName=BonusAir10_Produktblad.pdf
https://www.byggmax.se/värme/värmep...luftvattenvärmepump-bonus-air-10-grå-p6410044

Jag har varit med och installerat en Bonus Air 10. Inga konstigheter att koppla in på befintligt system. Men just denna enhet vi installerade hade lite problem och kundtjänst tog ganska lång tid på sig att korrigera sina misstag!

Personligen skulle jag nog då hellre satsa på en monoblock från NIBE. Kostar visserligen mer, men NIBE har underbar kundtjänst när något strular.

Men oavsett tillverkare så fungerar ju en luft/vatten sämst när du behöver den som bäst! :confused:
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Fast bor man i Halland blir det typ aldrig kallare än -13
 
De senaste åren är det inte ofta under 5+ :D
 
Krilleman
Johannes Carlsson skrev:
Fast bor man i Halland blir det typ aldrig kallare än -13
Tänkte inte på var i landet var pumpen var tilltänkt att stå. :surprised:
 
Johannes Carlsson skrev:
Luft-vatten tveklöst!

pellets är väl typ sämsta av två världar, fortfarande slitigt och matarsystem som pajjar samt att man är beroende av en pelletsleverantör. Ved kan man iallafall fixa själv.
Hur är pellets med bulkförråd slitigt? Och att vara beroende av pelletsleverantör är väl inte sämre än att vara beroende av elleverantör?
 
Jag hade själv bergvärme i förra huset och nu pellets med bulkförråd. Tveklöst hade jag valt någon form av värmepump kopplat till det vattenburna systemet, vilket vi också ska konvertera till.

Av alla jag pratat med som tycker att pellets är bra har jämfört med ved och tycker då att det är hur smidigt som helst. Har man haft värmepump är man av en lite annan uppfattning. Enda fördelen som jag ser det är vid strömavbrott då det går att driva pelletspanna + cirkpump på ett litet elaggregat, något som är omöjligt vid värmepump.
 
Hyr in en vedmaskin och några ungdomar en helg och kör från morgon till kväll så har du kapat och klyvt upp ett vedförråd för minst ett år framåt, troligen betydligt mer.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
pjodden skrev:
Av alla jag pratat med som tycker att pellets är bra har jämfört med ved och tycker då att det är hur smidigt som helst. Har man haft värmepump är man av en lite annan uppfattning. Enda fördelen som jag ser det är vid strömavbrott då det går att driva pelletspanna + cirkpump på ett litet elaggregat, något som är omöjligt vid värmepump.
Jag skulle säga att fördelarna dessutom är relativt låg anskaffnings och driftskostnad, enkel konstruktion som den normalhändige klarar av, fungerar i hus som kräver högtemp och uppvärmd murstock (självdrag).

Själv kommer jag från lägenhet till nuvarande hus med bulkpellets och den lilla skötsel mitt system kräver handlar inte om mer än någon timme per år. Min syster däremot med bergvärme i ett hus med tunna panelradiatorer får gå med tofflor på vintern och stödelda i kaminen nästan varje dag...men nu är vi inne på anekdoter...
 
Håller med om att anskaffningskostnaden är lägre för pelletspanna jämfört med värmepump. Däremot har jag bestämt för mig att driften var dyrare sist jag kollade för ett år sedan.

Hur systemet sedan är att leva med är mer en fråga om åsikter och hur man värderar saker. För min del tycker jag det är ett jäkla pyssel med sotning, fylla på pellets, fixa smågrejer och allmänt kolla till systemet. Det kräver kontroll någon/några gånger i veckan. När det gäller ventilationen så har vi också självdrag, vilket också ska fixas till. I nuläget kompletterat med fläkt i badrum.
 
Att pellets skulle vara billigare i installation är tveksamt. Däremot skulle jag fundera på vad för elnät TS är ansluten till har man kabel från Stora internationella bolaget hade jag valt en ordentlig pelletspanna med elverk så man blir mindre beroende av dem. De har en otrevlig vana att höja priset 5 -7 % varje år varesig det behövs eller ej.
Att det skulle vara pyssel med pellets är nog mest med modifierade oljepannor men moderna pelletssystem ska det inte vara mer jobb än värmepump, betala räkningarna och var glad.
Har TS lokala trevliga elbolaget hade jag valt värmepump.
 
pjodden skrev:
Håller med om att anskaffningskostnaden är lägre för pelletspanna jämfört med värmepump. Däremot har jag bestämt för mig att driften var dyrare sist jag kollade för ett år sedan.

Hur systemet sedan är att leva med är mer en fråga om åsikter och hur man värderar saker. För min del tycker jag det är ett jäkla pyssel med sotning, fylla på pellets, fixa smågrejer och allmänt kolla till systemet. Det kräver kontroll någon/några gånger i veckan. När det gäller ventilationen så har vi också självdrag, vilket också ska fixas till. I nuläget kompletterat med fläkt i badrum.
Jag läste för ett tag sedan en rätt omfattande rapport där olika uppvärmingssätt jämfördes (bvp, pellets, fjärrvärme etc) och där hade pellets och fjärrvärme den lägsta totalkostnaden över tid. Men just driftskostnaden är nog generellt något högre för pellets. Kan se om jag hittar åt den igen.

Det är ju skillnad på system och system, jag slängde ut en gammal koks/oljepanna till förmån för en bättre begagnad dedikerad pelletspanna inför den här vintern. Det förra systemet var väldigt pyssligt, tog lång tid innan jag lyckades trimma in brännaren och den skulle helst sotas varje vecka, annars blev brännkammaren proppfull, och den var ju inte enklast att sota med sina konstiga rökgasgångar. Hade väl 2-3 driftstopp per säsong. Lyckades dock få bra fason på den mot slutet men då började den läcka i shunten och då gav jag upp...pannan var ändå från -68 och inte avsedd att elda med pellets i.

Nuvarande system sköter sig själv helt och hållet, jag får ett larm i telefonen när rökgastemperaturen gått upp tillräckligt för att behöva sota. Att sota pannan tar ungefär 5 minuter och jag sotade för tredje gången den här säsongen i måndags. Asklådan har jag tömt en gång och den kommer inte bli full igen förrän eldningssäsongen är över.

Det största problemet är väl egentligen att jag alltid väntar in i det sista innan jag beställer hem mer pellets.

Sedan är jag väl medveten om att det kommer komma något driftstopp framöver, brännaren består av en del rena förbrukningsdelar som behöver bytas ut vid jämna mellanrum, men konstruktionen är som sagt enkel och det är inga problem att lösa det själv. I värsta fall får väl elpatronen gå i några dagar.

När något går fel i en värmepump så har man inte så mycket alternativ än att ringa installatören. Min granne köpte en CTC llvp förra hösten som tvärstannade i februari. Lyckligtvis var det ovanligt milt väder för det tog två dagar innan felet var avhjälpt, och dessutom kom en faktura på 9000 för besväret. Jag hjälpte dock henne att bestrida det mesta av detta eftersom felet berodde på att installatören inte följt installationsanvisningarna. Sedan har jag en kollega vars bvp rasade efter bara 9 år, visst anekdotiskt, men försäkringsbolagens statistik visar ju att medellivslängden är allt annat än imponerande.

Med det sagt så skulle jag kanske inte rekommendera en pelletsanläggning i ett nyproducerat hus, men i ett äldre hus med murstock, självdrag och plats för bulkförråd är det helt klart en stark kandidat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.