Men du vet att även väggarna måste göras om för att få ett godkänt tätskikt?
 
Ja, men som sagt fixar en firma allt byggande så jag utgår från att dom har koll på hur allt ska göras :)
 
Alltså bila genom hela plattan? Då får jag kämpa, det är ett betonggolv pågjutet på plattan så det är myyyycket betong att ta sig igenom :x
 
S
ferlin75 skrev:
Alltså bila genom hela plattan? Då får jag kämpa, det är ett betonggolv pågjutet på plattan så det är myyyycket betong att ta sig igenom :x
är bara att göra tills du så du kan byta brunn
 
Bild av ett renoveringsarbete med exponerat gammalt golvbrunn och sediment på betonggolv samt arbetsskor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut för tillfället, hittade ett gammalt igengjutet golvbrunn det första jag gjorde. Det är alltså ca 20 cm sans och bråte på betongplattan, sen en "betongkaka" på ca 10-15 cm på det. Firman tyckte det kunde vara ett alternativ att ha kvar betongkakan (Nu har inte dom sett exakt hur det ser ut) Era tankar?
 
Skulle det varit mitt hus så skulle jag fortfarande ta bort all betong och lagt in underliggande isolering som jag skrev innan och sedan gjutit in golvvärme.

Du vill samtidigt byta bort eventuella avloppsstammar som är äldre i utrymmet, är du osäker på ålder på dessa så byt oavsett..
 
Alltså att jag skulle bila bort både den övre kakan OCH genom den underliggande plattan för att isolera under den och sen gjuta upp i rätt nivå? Det alternativet känns inte så lockande.

Antingen får kakan ligga kvar, dom får gjuta upp för ett nytt avlopp och sen lägga klinkers på plattan.

ELLER; Jag sopar bort allt ner till plattan, dom får regla upp och isolera, sätta spånskivor och klinkers eller plastmatta. Firman ska komma förbi idag så ska jag resonera med dom.

Kan fö nämna att som det ser ut på bilden såg det typ ut på 80m2 i resten av huset, det var jättekul att skotta ut :x (Hade förväntat mig spån)
 
Om du bilar bort betongkakan och river ut fyllningen. Och sedan isolerar med ex. EPS betong, så kan man gjuta 15 - 20 mm flytspackel på det med golvvärme. Alternativ till EPS betong kan vara ett lager frigolit.
 
S
ferlin75 skrev:
Alltså att jag skulle bila bort både den övre kakan OCH genom den underliggande plattan för att isolera under den och sen gjuta upp i rätt nivå? Det alternativet känns inte så lockande.

Antingen får kakan ligga kvar, dom får gjuta upp för ett nytt avlopp och sen lägga klinkers på plattan.

ELLER; Jag sopar bort allt ner till plattan, dom får regla upp och isolera, sätta spånskivor och klinkers eller plastmatta. Firman ska komma förbi idag så ska jag resonera med dom.

Kan fö nämna att som det ser ut på bilden såg det typ ut på 80m2 i resten av huset, det var jättekul att skotta ut :x (Hade förväntat mig spån)
all betong = kakan ovan sand. plus att få bort all sand.
sedan (fixa med vvs) isolera och gjuta( eller eps och en flyt)
 
Jag sopar bort alltihop ner till plattan, sen blir det troligen uppreglat golv på det.
 
S
ferlin75 skrev:
Jag sopar bort alltihop ner till plattan, sen blir det troligen uppreglat golv på det.
det blir så högt om du reglar på din platta. hellre då gjuta upp hålet du gjort
 
Dom reglar ju bara upp till samma höjd som golvet varit tidigare, tar jag bort betongkakan och sanden så är det jubca 20 cm dom måste regla upp.
 
S
ferlin75 skrev:
Dom reglar ju bara upp till samma höjd som golvet varit tidigare, tar jag bort betongkakan och sanden så är det jubca 20 cm dom måste regla upp.
så du menar blanda betong och uppreglat golv?
är det byggfirman som har det förslaget? byt då firma
 
Varför det? Uppreglat golv på betongplatta är ju en rätt vanlig lösning. Så har jag i resten av huset, tänk Nivellsystem utan fläkt. Dvs regla upp, isolering ("hänger " på reglarna, dvs inte direkt på plattan), skivor, flytspackla in golvvärmeslingor, tätskikt och sen klinker. Alltså ingen ny betong inblandad.
 
S
ja. men du kommer ha ett hål med uppreglet golv och resten med gamla betongen. golvmatrialen rör sig olika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.