LiMe89 skrev:
Vi har ju inte bott här så länge, så vi har inte svart på vitt ännu vad en hel vinter går på. På dom två månader vi bott här så har Vattenfall hittills räknat ut en årsförbrukning på 10.500 kwh.
Enplan då alltså, 107 kvm. 2 vuxna, 2 småbarn. Tvättar nån maskin per dag, diskar 1 maskin per dag.

Vi bodde i lägenhet innan så jag vet ju egentligen inte vad som är rimligt . Utgår bara från att vi har problem med att få behaglig värme under vinterhalvåret och bävar för ordentliga vintrar på neråt minus 20-25...

I energideklarationen står:
Energiklass E. 79kwh per kvm och år.

Krav vid uppförande av ny byggnad 2012: Energiklass C. 55 kwm per kvm och år.
Ni har helt enkelt för klen effekt på era element. Oljeelement upplever jag också sällan levererar angiven effekt och är sämre på att värma upp rummen snabbt. (jag skulle satsa på vanliga elradiatorer utan olja)Hur stora är rummen ni har elementen i och vilken angiven affekt har ni på elementen?
En luftvärmepump levererar någonstans runt 3-4kw värme när det blir riktigt kallt ute. Ert hus på 107m2 kräver säkert runt 8-9kw för att hålla värmen. Räknar man då bort effekten från pumpen så behöver ni kanske 5kw extra i form av element i rummen.
 
Hur stor är skillnaden elförbrukningsmässigt på elradiatorer och oljeradiatorer? Det var en i familjen som sa att olja är bättre för ekonomin och att oljan håller elementen varma långt efter även när termostaten slagit av (det har vi snabbt konstaterat som ett felaktigt påstående för elementen blir kalla nästan direkt..)
Elementen är på 800w och rummen är mellan 9-12 kvm.

När vi ändå pratar om kylan:
Vi har ett kallgarage som är ihopsatt med huset. Vi har så småningom tänkt att göra boyta av garaget. Hur ska vi isolera golv, väggar och tak för att få bättre värme i den delen ? Golvet är just nu ett rent betonggolv som är tänkt att reglas upp. Golvvärme har vi inte råd med.
 
M
Det är ingen skillnad på effektivitet mellan oljefyllda element och vanliga elradiatorer. 100% energiomvandling till värme i båda alternativen.
 
  • Gilla
LiMe89
  • Laddar…
Elförbrukningen blir den samma om de ger samma uppvärmning. Viktigt med elektronisk termostat på elradiatorerna och inte de gamla bimetalltermostaterna som gav andra problem.

Garagegolvet saknar troligast isolering på undersidan och en ombyggnad till boyta måsta göras med ventilerande golv med isoleringen ovanpå. Blir en rejäl förhöjning av golvnivån. Sedan ca 20 cm isolering i väggarna och minst 30 cm i taket.
 
Tack för svar!
Det kanske är elradiatorer vi får satsa på då. Hoppas att det hjälper bättre! Idag är det en kall dag här hemma. 2 plus ute, man vill helst undvika att gå på golvet och sitter med dubbla tröjor under en filt och huttrar. Hua!
Det kommer in MYCKET kyla längs med golvlisterna. Går det att göra något åt?

Då kanske det med andra ord inte är möjligt med garaget, eftersom att boyta måste ha minst 2.40 i takhöjd?
Vi får spåna lite. Hade snickare här som inte såg några problem, men efter att vi fick offerten så insåg vi att vi nog får göra arbetet själva. Gäller ju bara att man gör rätt och riktigt för att undvika fukten eller andra felbyggen!
 
Bara bullshit att förra ägarna klarat värmen utan elradiatorer. Luftvärmepumpen når ju bara de öppna utrymmena, så alla sovrum och badrum måste även ha en annan värmekälla. Men är man bara två kan man ju stänga rummen man inte är i och låta bli att ha värmen på, för att på så sätt spara energi. Men då blir det 10 grader eller lägre i de rummen en kall vinter.

Ren el eller oljefyllda är en smaksak numera, ren el reagerar snabbare, så många upplever en "mjukare" värme från oljeelementen.

Hur ser ventilationen ut? Vi har också drag från golvlisterna, men det är så det ska vara på dessa 70-talshus, det är istället för friskluftsventiler, så vi måste nu när vi byggt på med tjockare golv och bättre lister fått sätta in ventiler.

Kan mycket väl vara så att isoleringen i plattan är för dålig också.
 
Vi har ventilation enbart i tvättstuga och badrum, samt köksfläkten.
I ett besiktningspapper för huset står det "för god inomhusmiljö bör tilluftsventiler finnas i alla sovrum". Och det har vi ju inte.
Men jag har också tänkt att draget längs golven måste ju vara vår "ventilation". Den är dock inte så himla behaglig måste jag säga !! xD Jag skulle såå gärna vilja ha varmare golv så man kan gå barfota eller låta lillan kravla runt utan att hon blir kall!
Frågan är ju hur vi går tillväga..? Kan man på nåt vis täta golvdraget (hur isåfall?) och istället borra upp hål i ytterväggarna för tilluftsventiler? Eller blir det kallare inomhus då?
 
Det måste ha funnits ett snnat uppvärmningssystem från början. Luft/luft fanns inte på 70-talet. Men det finns alltså inga radiatorer? Kan ju vara borttagna, eller så har det funnits takbärme eller liknande 70-talsklassiker. Vad har ni för ventilationssystem? Nämner inte energideklaration, prospekt, besiktning eller liknande att huset saknar värmekälla som räcker p"
oavsett årstid?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Se det positivt, barnen kommer antagligen lära sig gå tidigt :)

70-tals hus är ofta kalla, de byggdes när energin var billig ooh blir kalla utan tillräckligt stor tillförd effekt. Med självdrag och dåliga fönster var det standard att ha ett element under varje fönster. Om de försvunnit kommer ni få ordentliga kallras som ytterligare kyler golvet. Bara en luft-luft värmepump har antagligen för dålig effekt att värma hela huset och framförallt når den inte fram överallt. Överluftventiler eller öppna dörrar hjälper

Med det sagt så ÄR det kallare eller åtminstone annorlunda att bo i hur jämfört med lägenhet. Räkna med att golven aldrig kommer vara varma. Plattan är för dåligt isolerad för det. En dyr åtgärd är att lägga platonmatta med parkett på för att isolera golvet från plattan en billigare lösning är att skaffa tofflor.

Som tidigare sagts, kolla med elnätsägaren hur förbrukningen sett ut tidigare år. Många har den funktionen på hemsidan där du dessutom kan få in ute temperatur och förbrukning i diagram.
 
Micke64 skrev:
Det är ingen skillnad på effektivitet mellan oljefyllda element och vanliga elradiatorer. 100% energiomvandling till värme i båda alternativen.
Yes så är det.
Däremot har jag märkt att oljefyllda inte stämmer överens med angiven effekt, iaf inte mina. När jag mäter mina oljefyllda med mätaren förbrukar 1000w elementen ca800w och 800w elementen 650w. Mina brödrostelement däremot drar lika mycket ström när de jobbar som anges på elementet.
Därför tror jag man får överdimensionera lite om man vill ha olja. Förbrukningen blir däremot den samma.....
Men!!!! Jag inbillar mig att en del av värmen stannar runt och går ut i väggen bakom oljeradiatorer då de inte sprider värmen lika bra. Men det är nog obetydligt....
 
Det låter som ett dåligt isolerat hus. Speciellt golvet som är kalla blir det svårt att åtgärda. En luft vatten pump och golvvärme i hela huset skulle vara en bra lösning fast kostsam och krånlig.
 
Innan har dom haft jättegamla radiatorer (en sitter kvar i vardagsrummet men gör ingen nytta för det är ända stället vi kan ha soffan på. Så hela soffryggen är framför elementet), men de plockade förra ägarna bort när dom renoverade. Står ingenstans om otillräcklig värme! Tycker också besiktningsmannen borde reagerat på det!
 
Om ett 800W element inte klarar att värma upp ett rum på 9-12 m2 så är husets isolering mkt klen. Alt kan det vara så att huset är väldigt otätt och då spelar det inte så stor roll hur mkt isolering det finns i golv, väggar och tak.

Så de mest grundläggande fakta som man behöver veta är hur husets grund, stomme och tak är konstruerade, hur mkt isolering det är, och om/hur det är vindtätat. Även om golven är kalla så är det inte där de stora värmeförlusterna är. Golven blir snabbt kalla vid drag i ngn form, oavsett om de är isolerade el inte.

Det absolut viktigaste är att få huset helt tätt.
När huset är helt tätt kommer det att bli kondens/imma i nederkanten på fönstren. Det är sas kvittot på att huset är tätt. Då kan ni börja med att ta bort en bit av tätlisten i ovankant på några fönster. Det bör åtgärda imman.
Sedan är det dags att titta på isoleringen i taket. Det är ett enplanshus, så det bör vara enkelt att tilläggsisolera vindsbjälklaget. Dock får man se upp med fukt/mögel i samband med detta. Det är viktigt att taket och alla genomföringar är helt täta så att ingen varm och fuktig inomhusluft kommer upp på vinden, men det bör vara åtgärdad iom föregående steg (=tätningen).

Uppgiften om att det sitter en L/L-VP säger absolut ingenting. Det är avgrundsdjupa skillnader mellan olika L/L-VP, liksom som tidigare påpekats om innerdelen inte är omskött som den måste vara för att fungera.
Så vilket märke, modell och tillverkningsår är det på pumpen?
Hur och när är den servad?

Så, det behöver inte bli så dyrt och komplicerat att få en dräglig innertemperatur och en överkomlig elräkning. Sedan kan man naturligtvis ta det hur långt som helst, men om det är lönsamt är en annan historia.

Ventilationen kan vara nästa steg att titta över. Självdragsventilation i ett enplans eluppvärmt hus brukar inte vara lysande, men det kan vara dugligt beroende på er livsstil. Det är oftast en fråga om hur mkt fukt som tillförs inneluften. Att vädra ut ohälsosamma emissioner bör inte vara ngt stort problem på ett äldre hus iom att det mesta avdunstar under de första åren (byggmtrl). Sedan beror det nog mest på hur mkt nya möbler, golvmtrl, färg och prylar som tillförs.
 
Oldboy skrev:
Om ett 800W element inte klarar att värma upp ett rum på 9-12 m2 så är husets isolering mkt klen. Alt kan det vara så att huset är väldigt otätt och då spelar det inte så stor roll hur mkt isolering det finns i golv, väggar och tak.
Jag är inte så säker på att huset är sämre isolerat än något annat 70tals hus. Jag har upplevt ungefär samma sak och jag kom fram till att de oljefyllda elementen inte klarade av värmebehovet. Detta pga att de helt enkelt inte gav angiven effekt. Har bytt ut 3st 800W oljefyllda mot 3st 800W Adax och vips verkar jag kunna få bastuvarmt i dessa rum(badrum+sovrum). Vad detta exakt beror på vet jag ej, men kommit fram till två saker som kanske spelar in.

1. De oljefyllda ger ca100-200W mindre än vad som står på elementet. (mätt med energimätare)

2. Jag upplever att värmen "blir stående" runt de oljefyllda och värmer därför mest väggen bakom elementet.

Jag tror således att ett 800W oljefyllt kan vara för klent för ett rum på 12m2, speciellt om det bara lämnar effekt på 6-700W, då blir det runt 50w/m2 och det är nog i minsta laget för ett 70tals hus....
 
öringen skrev:
En luftvärmepump levererar någonstans runt 3-4kw värme när det blir riktigt kallt ute. Ert hus på 107m2 kräver säkert runt 8-9kw för att hålla värmen. Räknar man då bort effekten från pumpen så behöver ni kanske 5kw extra i form av element i rummen.
Luft/luft brukar fimentioneras med 40w/m2 faktisk. Hurmycket el drar huset per år o kvadrat är helt annan sak. Går pumpen på full effekt under kalla dagar då blir det många Watt per kvadrat som räcker gott o väl för en normal isolerat hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.