Hade gärna haft en granne med studsmatta i stället för den fina konstgräsplanen 5 meter i från tomtgränsen vi har. Där spelas det boll och ropas "HEJ MANNEN. BRORSAN. KOMPIS mm. ibland fram till halv ett på natten.
Spelar ingen roll om det regnar eller ligger snö på planen. Det sitter en skylt att de endast får spela fram till 8 på kvällen men spelarna verkar inte vara speciellt läskunniga.
En del förstår när man pratar med dem men andra käftar emot.
 
nikasp skrev:
Haha! Det där blir väldigt svårt att kontra på. Vi har inte det problemet och lär väl själva fixa studsmatta vad det lider. Jag kan nog förstå de som har små tomter och har lekplats några meter från terassen. Hönsgödsel var väl ett bra tips för att minska hoppandet lite om jag kommer ihåg rätt 😊
Vår tomt är 16 meter bred och de fyra närmaste grannarna hade studsmattor som gnisslade.
 
H
Tycker det är bra om barna är ute å kan släppa tv lite.
Tror jag kanske inte är drömgranne när mina kör ATV och hoppar studsmatta hemma på tomten.
Tur att grannbarna har studsmatta och kör cross dom då.
Här stör vi varandra. 😎
Barn ska va barn å njuta innan de kommer ut i verkliga livet.
 
Nyfniken skrev:
Det handlar nog mer om att den är i vägen annars. Vem ställer bokhyllan mitt i vardagsrummet?
Ja, och en bokhylla låter ju förskräckligt!
Bokryggarna fullkomligt skriker ut titel och författarnamn :wow:
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Men även barn och föräldrar kan visa hänsyn.
Det kan tom vara lämpligt att föräldrar lär barnen visa hänsyn? På samma sätt som man lämpligen sänker musiken efter vissa klockslag för att inte störa, kanske man också kan lära sina barn att dämpa sig då och då....
Naturligtvis är det bra med fysisk aktivitet, och allt som lockar barn från skärmar är värdefullt, men att lära sig att man inte kan göra vad man vill, när man vill är också värdefullt :)

Och ja, jag har två barn. Som båda fått lära sig att det är kul att leka i trädgården på massor av olika vis, men att man inte behöver gasta för full hals hela tiden man leker, att man dämpar sig lite framemot kvällen och att det finns grannar inom hörhåll så man använder ett lämpligt språk....
Kan tillägga att vissa grannbarn hjälpt till där - mina insåg hur irriterande det kan vara med barn som gastar för full hals vid ett par tillfällen och att det lät lika mycket när de själva skriker ;)
 
  • Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Vi har barn som hoppar mycket studsmatta, väldigt mycket till och med. De har till och med bett om att låta den vara ute hela vintern, sopat av snön och hoppat i mössa och tjocka tröjor.
Den gnisslar lite och de hojtar en del eller jublar när de lyckas landa på fötterna när de gjort en dubbelvolt eller något annat som de försökt sig på ett tag.
I början hade vi studsmattan precis intill gränsen mot grannen, betydligt närmre deras hus än vårt. De hade inga problem med det, och klagade aldrig. Anledningen var att vi just då inte kunde ha den på någon annan plats.
Nu har vi ställt studsmattan på andra sidan av vårt hus sett till våra grannar, av hänsyn till dem. Det medförde att den placerades ganska nära vår altan som vi tillbringar mycket tid på under sommaren. Till en början var jag orolig att det skulle störa väldigt mycket, men det gör det faktiskt inte. Ibland om vi sitter och fikar med några vänner (eller grannar;) ) så ber vi ungarna att ta en paus, men inte mer. Inte heller bekanta utan barn störs av hoppandet.

Det är väl så att man är olika känslig och störs av olika saker. Eller vänjer man sig så småningom.
Jag störs väldigt mycket av att grannarna ibland eldar med surved eller något annat mög. Det ryker in över vår tomt och man får flytta sig från röken.
 
knipo skrev:
Vi har barn som hoppar mycket studsmatta, väldigt mycket till och med. De har till och med bett om att låta den vara ute hela vintern, sopat av snön och hoppat i mössa och tjocka tröjor.
Den gnisslar lite och de hojtar en del eller jublar när de lyckas landa på fötterna när de gjort en dubbelvolt eller något annat som de försökt sig på ett tag.
I början hade vi studsmattan precis intill gränsen mot grannen, betydligt närmre deras hus än vårt. De hade inga problem med det, och klagade aldrig. Anledningen var att vi just då inte kunde ha den på någon annan plats.
Nu har vi ställt studsmattan på andra sidan av vårt hus sett till våra grannar, av hänsyn till dem. Det medförde att den placerades ganska nära vår altan som vi tillbringar mycket tid på under sommaren. Till en början var jag orolig att det skulle störa väldigt mycket, men det gör det faktiskt inte. Ibland om vi sitter och fikar med några vänner (eller grannar;) ) så ber vi ungarna att ta en paus, men inte mer. Inte heller bekanta utan barn störs av hoppandet.

Det är väl så att man är olika känslig och störs av olika saker. Eller vänjer man sig så småningom.
Jag störs väldigt mycket av att grannarna ibland eldar med surved eller något annat mög. Det ryker in över vår tomt och man får flytta sig från röken.
Bra där! Med störande ljud är det ofta så att man är mindre känslig för de man själv framkallar och kan styra över. Att aldrig kunna slappna av i trädgården beroende på konstant gastande barn är ett gissel och de föräldrar som tillåter det är inget anat än oerhört nonchalanta.

Självklart ska barn få rasa och vara just barn, men om det menligt inverkar på en grannes livskvalitet bör man nog ta sig en funderare och portionera ut studsandet. Om grannen inte ens kan föra ett samtal vid middagen utomhus beroende på allt skrik från studsmattan, då är det väldigt väldigt fel och det är för mig helt obegripligt hur man som barnens föräldrar kan tillåta det.

De argument som brukar dyka upp är man är en surgubbe och att man ska flytta till en enskilt belägen plats, vilket är trams och ett sätt att skyla över sitt eget tillkortakommande.

Jag vill så gärna kunna slappna av i trädgården efter en tuff dag på jobbet, fylla på med ny energi. Kanske föra ett samtal med någon. Tyvärr en möjlighet som inte längre finns för mig. Har naturligtvis lyft problemet för mina grannar men de menar att barn är barn. Och visst, det är de, men jag då? Som alla andra har jag fått kämpa hårt för att skapa mig min tillvaro, rimligtvis borde jag inte få den saboterad av skrikande barn. Jag blir så jättetrött när vuxna människor inte förstår problemet. De här människorna, som tycker det är ok att deras telningar förpestar för andra, skulle de med samma logik tycka att det var ok om jag körde igång en mistlur större delen av dygnet? Knappast.
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Nu ska jag sticka ut hakan lite...

"Jobbiga grannar" har även de rätten till att kunna vistas utomhus i lugn och ro, glöm inte att det är deras hem och boendemiljö också, inte bara barnfamiljens små terrorister. Man måste ge och ta från båda håll, detta är helt enkelt inte en enkelriktad gata!

Uttrycket "barn är barn" är bara skapat av föräldrar som inte vill/orkar ta ansvar, och det finns gott om dem idag. Hänsyn är ett ord som används och praktiseras alldeles för lite...Nuff said, Bahhh!
 
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Om man stör sig på att grannens barn hoppar studsmatta och låter högt kanske man ska fundera på vart man bor vill man ha tyst köper man ett hus på landet där man äger marken runt om så ingen kan bygga nått störande där. Sen finns det ju ingen anledning för grannen att ställa studsmattan just i tomt gränsen om det finns annan plats som nån tydligen gjort.
 
Hade tidigare en granne som störde sig på barn och studsmattor. Själv gillade han att hamra, köra olika sågar när han byggde, köra kanttrimmer längs sina rabatter och att klippa gräsmattan tidigt om mornarna. Men det var ju sånt som vi grannar skulle acceptera eftersom han bara fixade på tomten....
 
  • Gilla
Ashe och 2 till
  • Laddar…
P
Eller lövblåsare. Finns det något mer störande och onödigt ?
 
Det finns ju även barn som skriker högre och gällare än många andra barn. Lite tjo o tjim är en sak. Väldigt gälla, utdragna och ihållande skrik är en halt annan sak, tycker jag.
Detta hade jag haft svårt att stå ut med dag efter dag:
https://youtu.be/8Y41GAL9jVg?t=19s

Jag tycker i grunden som en del andra, att man får stå ut med diverse (o)ljud om man bor i ett område med grannar, men det finns givetvis gränser. Sedan är det ett givande och tagande. Fungerar inte det blir det jobbigt.
Och som jag skrev innan, man är olika och störs av olika saker/ljud. Det som är oljud för en del är ljuv musik för andra. Det är kanske där problemet ligger.
Själv kan jag tycka det är riktigt "gött" när det kommer en eller några mc farandes strax under ljudhastigheten på vägen en bit bort från oss, medans min sambo tycker det är ett "jäkla oväsen".
För att inte tala om detta ljudet:
https://youtu.be/xpCTWMOatWw?t=47s
Bland det mest underbara ljud som finns. :)

Sedan är det svårt att sitta på ett forum och tycka/bestämma om hur ljud skall uppfattas. Det är nog så att man måste vara på plats för att egentligen kunna ha en bestämd uppfattning.
Jag kan bara önska lycka till till ts och hoppas att det löser sig. Fortsätt att prata med grannarna.
 
Fyrhjulingar, crossmotorcyklar, studsmattor, skrällande musik, gallskrikande barn, tjutande bildäck, stora motorcyklar som saknar nödvändig ljuddämpning, raketer och smällare, elsågar, lövblåsar, amatörbyggare och smattrande flaggstångslinor, det anses vara helt okej men respektfull hänsynsfullhet mot sin nästa, det är bara dålig stil och vittnar om någon form av efterblivenhet och anpassningssvårigheter.
Att flytta ut på landet är ingen lösning, dit flyttar ju alla med sociala problem och kräver stora tomter med plats för bilvrak, folkraceövande och eldande av sopor.
Det är nya tider nu, sitt när en gravid eller äldre kliver på bussen, peka finger åt de som håller hastighetsgränser och prata i mobilen på teaterbesöket.
Vi får se hur länge vanliga människor står ut, förmodligen inte alls.
 
Tänk om de skulle råka få parkslide...
 
OveRa skrev:
Fyrhjulingar, crossmotorcyklar, studsmattor, skrällande musik, gallskrikande barn, tjutande bildäck, stora motorcyklar som saknar nödvändig ljuddämpning, raketer och smällare, elsågar, lövblåsar, amatörbyggare och smattrande flaggstångslinor, det anses vara helt okej men respektfull hänsynsfullhet mot sin nästa, det är bara dålig stil och vittnar om någon form av efterblivenhet och anpassningssvårigheter.
Att flytta ut på landet är ingen lösning, dit flyttar ju alla med sociala problem och kräver stora tomter med plats för bilvrak, folkraceövande och eldande av sopor.
Det är nya tider nu, sitt när en gravid eller äldre kliver på bussen, peka finger åt de som håller hastighetsgränser och prata i mobilen på teaterbesöket.
Vi får se hur länge vanliga människor står ut, förmodligen inte alls.
Dom där ljuden du nämner kommer nog från ganska vanliga människor.
 
  • Gilla
Ashe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.