Har denna vecka drabbats av en väldigt otäck trafikolycka.
Möter en stor buss, samtidigt som jag möts av bussens vänstra bakhjul på min väghalva.
Vad göra? bromsade in,kör så nära bussen jag vågar, och däcket rammar hela min högersida.
Om hjulet tagit i fronten vill jag inte veta vad som kunde skett.
Så det slutade lyckligt med endast plåtskador.
Nu undrar jag hur man går till väga om inte bussbolagets försäkringsbolag är villig att ta min självrisk på 5000 kr.
Jag har helförsäkrat med tillägg. Polis var på plats och dokumenterade det hela.
Tycker att det är självklart att bussbolagets försäkring ska ta det, men man vet aldrig.

Mvh.
 
S
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tommib
Ja, alltså din självrisk kommer inte in i bilden om bussen är vållande (vilket man får anta här). Du kontaktar ditt försäkringsbolag, i bästa fall med information om bussbolagets försäkringsbolag, så reder de upp det åt dig. Jag kan inte se hur du skulle behöva betala.
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
Bussens trafikförsäkring måste betala skadan på din bil. Det är bussens ägare som skall betala självrisken.

Jag blev vittne till en likadan olycka för ungefär tre veckor sedan. Ett bakhjul lossnade från en långtradare och rammade bilen framför mig i vänster framhörn och studsade och rullade vidare förbi mig och ned i diket framför långtradaren.
Jag gav mitt namn och telefonnummer åt den påkörde och sade att jag gärna vittnar om åkeriets försäkringsbolag börjar krångla.
Han har inte hört av sig.
 
Det är en utbredd missuppfattning i Sverige att den egna försäkring ska ta skadan på egna bilen som orsakats av andra, och att andra försäkringen bara ska ta självrisken.
Det är alltid den vållandes försäkring som ska betala skadan, utan nackdel för den drabbade.
I praktiken anmäler man alla skador till den egna försäkringen, de hämtar i sin tur pengar från den vållandes ansvarsförsäkring. Den drabbade behöver inte betala någon självrisk eller behöva acceptera någon försämring i skadefribonus.
Se bara till att dit försäkringsbolag inser att bussen är vållande så ordnar det sig.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det är någon sorts samarbete mellan bolagen så din vagnskada står för reparationen, utan bonuspåverkan, och bussens försäkring betalar självrisken och bonusförlust
Vilket bussbolag är det, tänker på den otrevliga olyckan med skolresan....
 
Det är bussen försäkrings bolag som betalar skadan bilens försäkrings bolag behöver inte betala nått.
 
S
Ja, precis för det där där resonemanget faller ju helt om det icke-vållande fordonet bara har trafikförsäkring. Och varför skulle det försäkringsbolag som den icke-vållande har avtal med betala när det är någon annans fel. Självrisken är ju ofta bara en liten del av en reparation.
 
hsd
Har det ickevållande ingen vagnskadeförsäkring betalar den vållandes trafikförsäkring
Varför denna försäkringskarusell då? När jag kollade deta senast så var det snabbast för den drabbade kunden
 
Usch vad otrevligt! Bra att det slutade lyckligt för dig Arvid53!

Man kan undra vad det är för standard på bussarna som rullar på våra vägar.
Alla har ju inte sinnesnärvaron, eller reflexerna, att väja när något sådant händer :(
 
  • Gilla
arvid53 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Undrar om det var Bergkvara buss....
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för alla svar. Men försäkringsbolagen är som dom är, fick idag till besked att det kan ta upp till en månad att få saken utredd. Vilket jag tycker är väldigt dåligt. Har volvia som bolag, men kanske är beredd att byta om intresset för att reda ut detta är så segt!
Det var inte Bergkvarabuss, bolaget hette Karlssonsbuss i Vaggeryd.
 
Går bilen att köra annars kan du begära hyrbil.
 
hsd
Du ska ju inte behöva lida och vänta i ett solklart fall
 
Jag tror de flesta försäkringsbolag har samma metodik jag jobbar själv på ett bussbolag och många gånger med reglering av motpartsskador.

Din vagnskada tar hand om din bil så att du kan komma ut och köra direkt igen till saken är utredd, så snart vållande beslut är klart, vilket absolut kommer bli bussbolaget i detta fallet så kommer deras försäkring att reglera din skada så att du blir fri från kostnad och ansvar.

Så har det funkat själv för mig alla ggr jag blivit påkörd med olika bolag. Oftast har jag haft tur och innan min bil har hunnit in på rep och alla delar kommit så vållandet utrett och jag slipper betala något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.