Hej! Vi har precis flyttat till enplanshus från 70talet. Byggt på betongplatta och under plattan har dom lagt mineralullsisolering.

Golven är laminat, förutom i tvättstuga och badrum där det ligger klinker. Värsta 2 alternativen för betongplatta har jag hört..

I hallen sitter en luftvärmepump och det var ända uppvärmningen som fanns när vi flyttade in i januari. Säljarna sa att det räcker fint med den, men jag kan säga att vi fick en smärre köldchock och köpte oljeradiatorer till sovrummen och köket illa kvickt! Vår lilla bebis var helt genomkall om händerna och kinderna när hon vaknade på morgnarna, trots pyjamas och täcke.

Vi har haft elementen stått och brassat på 25 grader och värmepumpen på 30 (!!!) dygnet runt de första 2 månaderna och med direktverkande el är det ju halvkul..
Men trots att vi dragit upp dom så mycket så har det inte blivit bra. Vi har frusit varenda kväll, natt och morgon om det varit minsta minusgrad ute, på dagarna rör man sig mer så då har det varit liite överkomligare.
Golven är som ren is att gå på, särskilt längs efter väggarna, och stänger man dörrarna till sovrummen nån timme så blir det istid där inne trots elementen! Att låta vår bebis åla på golvet är inte möjligt!!

Vad sjutton ska vi göra för att få en varm vinter nästa vinter, med behagliga golv och få ner elräkningarna?
Vi har tvåglasfönster (men dom drar inte alls, själva rutorna är dock kalla som fasen) och undrar om det verkligen räcker att bara byta till 3glas ? Våra snickare vi tog hit påstod det. Men isolering i väggar och golv verkar ju rätt obefintligt så jag vet inte om byta fönster är tillräckligt?

Alla råd välkomnas!
 
Vad har ni för årsförbrukning då? Och vad hade ni för innetemperatur i vintras? Var bor ni? Har ni mekanisk vent eller självdrag?

Om ni vill ha mer värme är det billigaste investeringsmässigt att sätta en elradiator i varje rum. Det riskerar dock att ge höga uppvärmningskostnader. Beroende på planlösning kan en till luft/luft vara rätt. Men bor ni långt norrut kommer det vara många dagar när den inte ger så mkt pga för låg utetemp. Då är det kanske bergvärme som gäller för att få ned elräkningen, men ni kommer dock att få dra ett nytt vattenburet värmesystem med golvvärme och/eller radiatorer. Räkna med att det blir dyrt. Kanske 250-300 000.
 
Ni har väl en energideklaraton till att börja med annars gör en det är säljarens skyldighet att lämna en sådan vid köpet. Annars så gör ni en på säljarens bekostnad.
 
Vi har ju inte bott här så länge, så vi har inte svart på vitt ännu vad en hel vinter går på. På dom två månader vi bott här så har Vattenfall hittills räknat ut en årsförbrukning på 10.500 kwh.
Enplan då alltså, 107 kvm. 2 vuxna, 2 småbarn. Tvättar nån maskin per dag, diskar 1 maskin per dag.

Vi bodde i lägenhet innan så jag vet ju egentligen inte vad som är rimligt . Utgår bara från att vi har problem med att få behaglig värme under vinterhalvåret och bävar för ordentliga vintrar på neråt minus 20-25...

I energideklarationen står:
Energiklass E. 79kwh per kvm och år.

Krav vid uppförande av ny byggnad 2012: Energiklass C. 55 kwm per kvm och år.
 
Var de förra ägarna eskimåer?
 
Ja jag tror fan det! Vi frågade specifikt om det verkligen har räckt med en luftvärmepump, för element hade dom ingenstans. Jodå, dom hade minsann inte frusit. När det varit riiiktigt kallt ute så hade dom tillfälligt ställt in små föyttbara element i sovrummen bara.

Vi fattade ju redan första natten att dom måste snackat dynga! Kändes som att sova i en kall husvagn mitt i vintern..
 
M
Har ni gjort rent inomhusdelens kylfläns och filter i luftvärmepumpen. Det behöver man göra regelbundet. Vi gjorde rent kylflänsen 1-2 gånger per år och filtren minst varje månad. Om de är igensatta tappar pumpen mycket effekt.

Sen är golv i villor ofta bra mycket kallare än i lägenheter som ofta har varma lägenheter eller källare under golven.

EDIT: Läste nu att det blir kallt snabbt om ni stänger ett rum. Finns det någon termisk fotografering med energideklarationen, eller har besiktningsmannen räknat själv baserat på säljarens utsagor?
 
Redigerat av moderator:
Lite frågor för och hjälpa er:
Vad har ni för rumstemperatur i huset och varierar den mycket mellan rummen och vet ni vad huset hade för värmekälla innan man installerade värmepumpen ?

Vad är det för märke och modell på värmepumpen ? Om ni har så stora problem med kylan så är kanske värmepumpens effekt för liten ?
 
Investera insattskamin om det är möjligt eller en ny luft luft värmepump. Har ett element samt en luft luft på övreplan inställd på 23 grader. Funkat fint hela vintern, värmer ca 140m2. Första jag gjorde när jag flytta in i huset var att byta ut gamla pumpen mot en ny redan betalat av sig efter 2 vintrar. Placerade även den nya lite smartare :)
 
Håller 20-22 grader inne beroende ute temp, dock så eldar jag ibland vilket är härligt blir ganska varmt men skönt
 
10.500 är ingenting. En luft luft för att värma allt blir svårt om man inte har ftx vent, den har ingen chans att ge värme till alla rum. Jag skulle föreslå att ni sätter en elradiator i varje sovrum med elektronisk termostat. Vänta ett år och se vad förbrukningen blir. Om ni ska göra om golven någonstans kan ni överväga eventuell golvvärme som senare får kompletteras med härmekälla typ luft/vatten. Problemet med en platta på mark från 70 är att den eventuellt inte är tillräckligt isolerad för att golvvärme ska vara en bra ide ur markfuktsynpunkt.

Om golven känns kalla är tofflor och mattor bra!
 
Nej det står i deklarationen att "faktiskt energideklaration saknas".
 
Har ni satt upp någon termometer?
 
Har ingen termometer inne, kan bara gissa!
Är alla dörrar öppna är det nog en gaanska jämn temperatur i huset och nu när det börjar bli varmare ute så är den behaglig om man bortser från de hemska golven xD Har kunnat sänka pumpen till 23 grader.

Men under vintern var nog temperaturen max 18 grader , stänger man dörrarna så skulle jag tippa på mellan 10-15 grader i dom stängda rummen. Vi har fortfarande ett rum utan element och stänger man där när det är minus ute är det nog max runt 8 grader därinne. Det känns som att man går ut (barfota), när man går från v-rummet in i ett stängt rum.
 
Sätt då upp en termometer eller två, så du vet att det är 18°C istället för att tro att det är 18°C. Kalla golv kan får vem som helst att frysa.

När jag sänkte från 23°C till 21°C förr-förra vintern så frös vi så tänderna skakade, men nu har vi vant oss och tycker att det blir olidligt varmt och svettigt när kvicksilvret passerar 22°C.

Byta fönster kanske inte är den absolut första åtgärden, även om det är högsta mode. Du kan ju även kontrollera med din nätägare vad tidigare ägare förbrukat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.