Ritningarna var ok! Med det takalternativet som vi med stor sannolikhet kommer att välja så liknar huset förvånanasvärt mycket en lite moderna version av Trivselhuset, Arkitetkens skiss 533 som förövrigt gick på 300 000:- mer än Vallsjöhuset.

http://www.trivselhus.se/house.asp?house_id=95&sort_type=1&category_id=6

Det får bli lite pillande med planlösningen under kvällen för att få till alla detaljer som de ritat fel och missat men det kan det ju vara värt. Ska till Beijer imorgon och försöka få till köket. Vallsjöhus kör med Ballingslöv som standard men har man kontakter som kan fixa Marbodal till bättre pris så får man väl försöka använda dem. Det lutar emot ett ekkök Form med aluminumvitvaror och frihängande Thermex Optica 660-fläkt.

Vad har ni för erfarenhet av köksfirmorna i stan??

Angående riset så kommer nog inte bilen från Skogtjänst in på våran väg. Vi har ju problem att vända med V70:n där. ;D Är det någon som vet om det finns något ställe man kan lägga riset på temporärt i i närhet (farbar väg) så att de kan hämta riset där??
 
Hej!

Skall inte lägga mig i era ritningar egentligen men jag tror huset skulle se tuffare ut utan sadeltak och spröjs. Pulpettaket kommer ju mer och mer.

Gällande köksfirmor så är min erfarenhet god av:

HTH och Tibrokök (Lindövägen)

Mindre god av Noblessa och de små köksutställningar som finns på byggföretagen. HTH ger förvånansvärt mycket för pengarna och designen hänger med.

Är det Pelle du har kontakt med på Vallsjöhus? Säg till honom att Calle tycker du skall ha ännu mer rabatt om det skall bli affär. När man jämför Trivsel och Vallsjö är just inredningen viktig att jämföra så det blir korrekt bedömning.

Risproblemet vet jag ingen lösning på.....dessvärre!
 
Calle Anka skrev:
Är du fortfarande inne på stenhus?
Joo det är vi nog... jag tycker det verkar vettigt, kan bara inte bestämma mig för planlösningen.
Stenhusmannen har ritat en vettig åt oss,men den är lite för bred egentligen för vår tomt  ,18 meter brett i ett plan , men ett mer långsmalt i vinkel skulle passa mina garageplaner bättre så....

Tomten är 42 meter bred i framkant ,sen står det ett par björkar ett stycke in på sidan & förstör alltsammans,men dom får nog vara kvar för annars har vi snart tagit ner alla träd känns det som... :-/

Hmm... jag får nog invänta nybyggnadskartan...

 
Carlsson - You got a private mess!

/Calle
 
Sadeltakskonstruktionen tycker vi blir kanon, men smaken är ju som baken. Vi fösöker att få en klassiskt hus med en modernare känsla. Hade vi velat ha ett funkishus hade vi nog gått på ett hus i stuk med LB-hus Falken sluttning eller Värsåsvillans Halleberg.

Angående standarden på inredningen i husen så har jag inget direkt uppfattning om vad man får hos Trivselhus men vi väljer iallafall bort en stor del av Vallsjös standardutrustning så att vi får det som vi vill ha det. Blir lite billigare eller mer för pengarna, hur man nu säger, om man "uttnyttjar" bekanta och kontakter. Lutar emot Vedum i badrummen. Kakel och klinker har vi inte valt ännu men vi får väl se vad plattsättaren har för rabatter. Ibland känns det som att man inte orkar bry sig. Huvudsaken är att huset kommer på plats och att grundkonstruktionen blir bra. Resten får lösa sig allteftersom. Men å andra sidan så är det ju skönt att man tar sig tiden nu så att man inte flyttar in i ett hus som man inte trivs i! First impressions last, så att säga!!

Calle, kommer Micke P att grovplanera hela eran tomt eller?? Jag funderar på att fixa det mesta med tomten när han ändå är där så jag skulle behöva låna honom någon dag, efter 16.00 givetvis, för att gå igenom nedfart på tomten, husplacering och grovplaneringen.



 
 
Han kommer kanske göra detta i vår....just nu ser det ut som ett bombnedslag på tomten. I dag är vatten och avlopp på plats.....nu ser man var rören kommer upp i badrummen-kul!

Du kan säkert ringa honom men de är extremt busy innan jul, inte bara min tomt utan även i Sandbyhov åt Eksjöhus. Dessvärre ser man dåligt efter kl 16 varje dag nu så det bästa är om man tar det på morgonen eller lunch.

Mitt tips är när det börjar närma sig markarbeten för din del så kommer han dit och går igenom vad ni behöver göra.
 
Tjohoooo..

Nästa torsdag har vi möte med banken! Så nu är tomten våran "på riktigt"! :)

Känner som det händer lite nu, har varit i kontakt med en kille som ska göra ritningarna för huset även leverera virket.

Sen är det bara en heeeel skog som ska bort..   :p

Ni har ju redan kommit en bit, vi har ganska långt kvar....

Ha det gott!
 
Hej Mian80!

Va kul! Men var i Svärtinge skall ni bygga? Älgstigen eller?

/Calle
 
Calle Anka

Nopz, Kraftvägen hade vi tänkt. :) Granne med älgarna...
 
Mian!

Är det där dom har schaktat så mycket sand på högersidan uppe i backen...?  

vi var & tittade på tomten strax bredvid (innan) med ett rött litet torp + lite sidobyggnader ganska högt upp i slänten....

/Jensa
 
carlsson_på ...

hej hej..
Nej det är det inte. Våran tomt ligger långt upp på kraftvägen, finns ännu ingen väg in till den. Ligger ett vad jag tror nybyggt hus en bit framför våran tomt utmed g.landsv.

Sedan har vi en sommarstuga som nästa närmaste granne.
 
Mian80, är det någon av tomterna som har infart från Käggelbovägen? Var och kollade på en tomt där som en kille ville stycka av och som han precis hade avverkat. Hade svårt att hitta den adressen kan jag säga men efter mycket om och men så hittade vi kraftvägen (kraftledningsgatan som kalla kraftvägen där) Annars skulle man ju kunna tro att det skulle ha adress Käggelbovägen!

Välkommen till Svärtinge förresten! (om man nu själv kan säga så när man ännu inte flyttat dit)
 
matbr

ja det är den vägen iaf, men våran tomt ligger längst upp, så vi har infarten från g.landsvägen.
Kommunen äger tomterna som är om var sida av våran.
Våran tpmt består ännu av en himskans massa skog.. :) Så vi vet vad vi har att göra framöver.

ha det!
 
Jaha då är man ägare till en rykande färsk betongplatta :D
Känns kanon!

Snart kommer huset.....väntar med spänning!

God Jul förresten!

/Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.