Hej,

Står inför ett svårt val som jag skulle uppskatta få hjälp med. Våra byggkillar har på eget initiativ valt att sätta oljehärdad masonitskivor i undertaket istället för vindskyddsduk som vår konstruktör ritat ut. Dessutom har dom satt ihop dessa skivor kant-i-kant istället för överlappande så det i princip är hål mellan skivorna då dessa buktar nedåt. Jag ifrågasatte detta och undrade om det inte var tänkt att eventuellt kondens m.m. ska kunna rinna ner för dessa. Fick till svar att de planerar att tejpa skarven underifrån med tätningstejp T-Flex. Anledningen till att dom ska ha valt masonitskivor är för att dessa har längre hållbarhet och är mer tåligt.

Jag konsulterade med några externa byggkunniga samt min konstruktör och alla säger att masonitskivor är fel (speciellt oljehärdade som de valt) då dessa inte andas på samma sätt som vindskyddsduk och att det kommer bli helt lufttätt i det isoleringslagret (mellan takstolarna) vilket kan föranleda till röta. Samt att om man nu lägger dessa så bör dom verkligen överlappa.

Dom har hunnit med ca 50% av taket och då lagt masonitskivor, läkt, råspont samt takpapp. Jag står alltså inför två alternativ:

1. Be dom ta ner allt och göra om med vindskyddsduk. Kommer nog kosta 20-30 tkr i material samt en veckas extra arbetstid att göra om.
2. Låta dom köra med masonitskivor och tejp och hoppas på att inga problem uppstår i framtiden.

Det är en nybyggnation så man vill ju att det ska bli rätt, men samtidigt har vi en tajt budget och vill bli klara.
 
Det måste stoppas och göras om. Byggfirman får stå för dessa extrakostnader. Hävdar de något annat, så be om källa på att deras konstruktion skulle vara okej. Det hittar de aldrig.
 
AG A skrev:
Det måste stoppas och göras om. Byggfirman får stå för dessa extrakostnader. Hävdar de något annat, så be om källa på att deras konstruktion skulle vara okej. Det hittar de aldrig.
Tack för snabbt svar. Talade precis med dom och förberedde på att jag kommer begära att det görs om. Dock kom dom med en ny idé om att man skulle kunna skära ut masonitskivorna och fästa vindskyddsduken mellan takstolarna inifrån. Är detta görbart och värt att kika på eller blir det helt fel?
 
Duken ska väl ligga uppepå takstolarna? Hur tänkte dom fixa det underifrån? Sätter man den underifrån så blir det ju otätt vid varje takstol...
 
Dom har hunnit med ca 50% av taket och då lagt masonitskivor, läkt, råspont samt takpapp.

Hur har dom gjort? Både masonit och råspont och papp?
 
useless skrev:
Duken ska väl ligga uppepå takstolarna? Hur tänkte dom fixa det underifrån? Sätter man den underifrån så blir det ju otätt vid varje takstol...
Tanken var väl att fästa duken på sidorna av takstolarna i hörnet upp mot råsponten antar jag. Men det låter inte som en bra lösning i mina öron.
 
Stefan N skrev:
Dom har hunnit med ca 50% av taket och då lagt masonitskivor, läkt, råspont samt takpapp.

Hur har dom gjort? Både masonit och råspont och papp?
Yes, såhär är konstruktionen utåt: Takstol, vindskyddsduk (här har dom satt masonitskivor), 45x45 regel, 22 råspont, takpapp.
 
Så masoniten är bara för luftspalten alltså?
 
Ok. Jag fattade det som att det var en underlagsduk. I så fall ser jag inget större problem med masoniten. Det är väl många hus som har det under råsponten för att få en luftspalt ner till isoleringen?
 
Stefan N skrev:
Så masoniten är bara för luftspalten alltså?
Precis. Det jag funderar på är om man ska kapa/skära ut masonitskivorna och skruva fast en regel på varsin sida på takstolarna och sedan skjuta in nya skivor som överlappar.

Min konstruktör ogillade dock att det var oljehärdad masonit då denna inte andas, så kanske köra på "vanlig" masonitskiva då, eller något annat skivmaterial som andas och kan avleda ev fukt? Får höra med han imorrn om inte någon här har bra tips?
 
useless skrev:
Ok. Jag fattade det som att det var en underlagsduk. I så fall ser jag inget större problem med masoniten. Det är väl många hus som har det under råsponten för att få en luftspalt ner till isoleringen?
Ok, tack för det! Men antar att den fortfarande behöver överlappa?
 
Ska ju bara va luft där, ser inget behov av att göra nåt annat än att låta dom fortsätta med jobbet.
 
Stefan N skrev:
Ska ju bara va luft där, ser inget behov av att göra nåt annat än att låta dom fortsätta med jobbet.
Men om det bildas kondens eller läcker in vatten av någon anledning, bör inte skivorna i alla fall ligga omlott så vattnet kan rinna av mor väggen istället för ner i isoleringen?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Normalt sett brukar man använda någon mjuk träfiberbaserad vindskyddsskiva. Den skall ju inte avleda vatten bara hindra isoleringen från att fylla lyftspalten och ge vindskydd åt isoleringen.
Vindkyddsduk tycker jag låter som ett dåligt alternativ. Risken finns att den fladdrar sönder när det stormar och luften far igenom luftspalten med väldig fart.

Jag förstår konstruktörens farhågor gällande ånggenomsläppligheten. Om det är en genomsläpplig konstruktion med cellulosabaserad isolering och utan plast på insidan då måste skivan på utsidan vara tillräckligt ånggenomsläpplig. Jag tror inte att masonit duger i det fallet.
I gamla hus brukar det vara närapå omöjligt att få plasten i en modern konstruktion tillräckligt tät på insidan så då är det bra att bygga genomsläppligt.

Om det är ett nytt hus med gullfiber och plast på insidan då skall det i alla fall i teorin inte komma någon fukt som kan kondensera bakpå masoniten så då gör ånggenomsläppligheten ingen större skillnad.
 
Även jag har missuppfattat. För luftspalt är masonit till och med bättre. Behövs inget överlappande då heller. Vindpapp tål inte vatten så den hade inte heller tålt kondens i längden. Men du ska inte få någon kondens där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.