Hej

Jag är ute efter ett bra och helst snabbt sätt att torka virke på.
Det gäller små mängder.

Det är så att jag tillverkar träskyltar och för att kunna fräsa dessa så måste virket vara torrt, helst runt 6-8 %

Satt och funderade.....är det någon som har provat med helt vanlig avfuktare ?

Skulle gärna vilja få lite tips.

Just nu ligger några brädor under sängen med sprös mellan varje bräda och tyngder ovanpå för att dom inte ska vrida sig.
Men vill hitta ett bättre sätt !
MVH
 
Om bitarna är tillräckligt små så fungerar microvågsugn bra. Kör inte för länge i sträck bara
 
Behöver nog en större micro ;)

Längderna brukar vara runt ca 1 meter / st
Och storlekarna brukar vara allt från 21x95 upp till 21x195mm

Jag hade en liten ide...
Att kanske skaffa ett litet skåp och trava upp 1 meters bitar där inne med sprös mellan dom.
Sedan sätta in en vanlig avfuktare, en sån man brukar ha i tvättstugan eller husvagnen.

Tror den kallas för Torrbollen :)
Kostar 79 på Jula...på det viset drar det ingen el heller ....
 
Vet inte hur effektivt det är. Lär väl ta lite tid om inte skåpet står någorlunda varmt tror jag och om värmen är tillräcklig är frågan om Torrbollen behövs.
Hur som helst kan du ersätta torrbollen med vägsalt från Lantmännen. En säck kostar inte många tior där.
Saltet häller du i ett durkslag som får hänga över en hink. Om du googlar hittar du ett antal träffar om detta.

Däremot håller elektriska avfuktare virket tillräckligt torrt om det inte är "brädgårdsfuktigt" från början. Men det tar nog tid att torka virke till 6-8% med avfuktare om det inte har gått en bra bit i torkningsprocessen.

//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Vet inte hur effektivt det är. Lär väl ta lite tid om inte skåpet står någorlunda varmt tror jag och om värmen är tillräcklig är frågan om Torrbollen behövs.
Hur som helst kan du ersätta torrbollen med vägsalt från Lantmännen. En säck kostar inte många tior där.
Saltet häller du i ett durkslag som får hänga över en hink. Om du googlar hittar du ett antal träffar om detta.

Däremot håller elektriska avfuktare virket tillräckligt torrt om det inte är "brädgårdsfuktigt" från början. Men det tar nog tid att torka virke till 6-8% med avfuktare om det inte har gått en bra bit i torkningsprocessen.

//Ronnie
Jag brukar köpa virket på byggmarknader så fukthalten är runt 14% när jag får hem dom.
Jasså detta med vägsalt visste jag inte ;)

Tänkte att om man går ett lufttät skåp och lägger in ca 5-10 brädor i längden 1 meter och en torrboll på det.
Tror ni att man då kan få ner det till runt 6-8 % på några dagar då ?

Vet ej om jag kanske ska ta en plastback med lock som barnen har sina leksaker i , och lägga en bit bräda där i med en torrboll och testa :) :)
 
Torrbollen gör ingen skillnad.
Torkning sker genom diffusion av vattnet inifrån genom trämaterialet och ut. Denna process drivs av skillnaden i ångtrycket på insidan träet mot utsidan. Temperaturen påverkar diffusionskonstanten så allt går fortare under värme.
Viktigt är även vägsträckan inifrån och ut. Dvs tunt virket torkar mycket snabbare.
Utan värme blir det ingen snabbtorkning.
Sängtorkning tar kanske lång tid. Det går en aning snabbare om brädorna står på högkant för då har man bättre chans till konvektionsluftning. Se bara upp för sängvätare!
 
  • Gilla
4star
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Torrbollen gör ingen skillnad.
Torkning sker genom diffusion av vattnet inifrån genom trämaterialet och ut. Denna process drivs av skillnaden i ångtrycket på insidan träet mot utsidan. Temperaturen påverkar diffusionskonstanten så allt går fortare under värme.
Viktigt är även vägsträckan inifrån och ut. Dvs tunt virket torkar mycket snabbare.
Utan värme blir det ingen snabbtorkning.
Sängtorkning tar kanske lång tid. Det går en aning snabbare om brädorna står på högkant för då har man bättre chans till konvektionsluftning. Se bara upp för sängvätare!
Hej

Jaha, tack för infon :)

Att ställa dom på högkant, är det inte större risk att dom vrider sig då, än om dom ligger plant med sprös mellan och en tyngd ovanpå ?

Min tanke var att torbollen skulle "dra" fukten ur dom, men som du säger det kanske inte funkar så effektivt ?

En liten kanske dum fråga....men när träet väl har torkat kan det mycket väl dra till sig fukt igen om inte fortare ?
Därför jag frågar är för att jag har sett några som byggt en så kallad soldriven tork likt ett växthus.

Men om regnar ett par dagar så drar väl bräderna till sig fukten igen, så då är ju jobbet ogjort kan man tycka ?

Hmm, får väl bygga en megastor micro att torka dom i :)
 
Varför köper du inte redan torkat virke?
 
pär h skrev:
Varför köper du inte redan torkat virke?
Jag försöker hålla nere kostnaderna, och planhyvlat furu / torkat kostar ju dubbelt så mycket än gran.
Jag har en stor planhyvel så jag hyvlar mitt virke själv.

Men ville hitta ett lite snabbt och bra sätt att torka det med :)
 
  • Gilla
4star
  • Laddar…
F
Skaffa dig ett gammalt hederligt torkskåp för kläder.

Ströa virket tätt och dra ihop paketet med spännband har jag sett tidigare och det verkar som om det funkar.
 
  • Gilla
EmmBe
  • Laddar…
fsn skrev:
Skaffa dig ett gammalt hederligt torkskåp för kläder.

Ströa virket tätt och dra ihop paketet med spännband har jag sett tidigare och det verkar som om det funkar.
Ja det med torkskåp läte ju som en bra ide förutom att dom drar mängdvis med el :)
Men man kan ju kanske sätta in en mindre fläkt.

Det blir ju ca samma som jag tänkte på innan, dvs att ta ett gammalt skåp och täta det, sedan sätta in en torrboll ( fast torrboll funkade visst inte ) men en liten fläkt.

Har hört att om man spänner för hårt, och virket torkar för fort så finns det risk att virket spricker när det torkar ?
 
Gammakt kylskåp med en glödlampa är ett annat sätt. Hur fort det går vet jag inte.
 
Frustrator skrev:
Gammakt kylskåp med en glödlampa är ett annat sätt. Hur fort det går vet jag inte.
I förrgår morse upptäckte jag att jag inte stängt kylskåpsdörren ordentligt. Lampan hade lyst hela natten och bredvid stod ett paket Bregott (med havssalt) som var jättevarmt och helt flytande.

Om det hade varit en bit ek istället hade jag nog kunnat hyvla till ett litet bord av det, tror ni inte det? :D

//Ronnie
 
Att torka brädgårdstorrt virke ner till 8% tar minst två veckor om du inte vill ha torkskador.
Med rätt förutsättningar, temperatur 30-45 grader, luftrotation, evakuering av fukten när virket nått rätt temperatur, virket behöver kanske till och med basas upp om det har hög torrkvot i yttre veden än längre in, som tidigare skrivits så är torkprocessen något vi inte helt kan styra, fibrerna måste släppa ut fukten i rätt ordning.
Finns inte många billiga snabba lösningar. Sedan skiljer sig torkscheman efter träslaget samt om det är kärnved eller sidor från stocken. Brädor kan torkas mycket fortare och under högre temperatur av gran än om det är plank.
Mvh P-A

Ps, torrbollen funkar inte, lampa i kylskåp lika illa, däremot kan man ha en mekanisk tork som fungerar om det är kallt ute, -20 och kallare, då torkar virket bra, lika under försommaren, innan midsommar, man lägger virket i en stor tät låda, låter den värmas upp rejält under förmiddagen, öppnad när den blivit varm och låter det ventileras, samma procedur varje dag vid kraftig sol och låg luftfuktighet, basningen sker under natten av kvarvarande fukt i virket, under förutsättning att lådan är helt stängd. Gammal frysbox med bortskuren botten och dörrar i botten och topp, vicka den på kant så att luften strömmar rätt igenom.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för infon :)

Ja som sagt så använder jag gran allt ifrån 21x95 till 21x195.
Jag har testat att lagt några bräder ca 60-80 cm långa med sprös mellan och under tryck av vikter, under sängen.
Dessa torkade ner till ca 8-10 % under ca 1,5 till 2 veckors tid.

Det som är synd är ju att jag inte har plats inomhus att torka virket, för när en kund vill ha en skylt så måste jag ha torkat virket och eftersom bredden på skyltarna varierar så kan man ju inte ha allt virke inomhus.

Det går bra med någon bräda och så men...

Jag funderar på om man inte skulle kunna göra nått i garaget där jag även har min arbetsbänk.
Jag har testat att spröda upp brädorna och när jag gjort detta mäter jag % i virket och skriver det på sidan med blyerts.
Men tyvärr sjunker det inte märkbart, utan ligger på ca samma efter veckor / månad.

Hmm...lite trixigt det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.