Haha.. hade nog tur att kedjan var starkare än bilen då! :D
 
inga nya metoder?

jag ska snart testa briketter + lövblås.

kostnad 10:- ?

jag behöver inte få bort det under marken eftersom det bara ska va gräsmatta...

förstår om man ska bygga hus där så är det grävare som gäller...
 
F
camaro1969 skrev:
inga nya metoder?

jag ska snart testa briketter + lövblås.

kostnad 10:- ?

jag behöver inte få bort det under marken eftersom det bara ska va gräsmatta...

förstår om man ska bygga hus där så är det grävare som gäller...
Lite beroende på hur anal du är med din gräsmatta så kan det ändå vara önskvärt att få bort dom. Du kommer att få ordentliga sättningar över tid lite beroende på typ av jord. Är det lerigt så kan det dock ta evigheter.

Jag har lite samma problem. Fick grävt upp två stubbar och jag ville inte ha ner dom i gräsmattan så grävaren lämnade dom enligt mina instruktioner. Träden togs ner för 9 år sen och har legat helt täckta med mycket tät lerjord och dom är helt friska i trät.

Dom är inte jättestora, ca 20-25 cm diameter på träden. Tänkte köra bort dom till tippen på släpet men det går knappt att rubba skiten.

Har blåst dom så jordrena det går med högtrycken, spettat genom rötterna mm men får dom ändå inte så lätta att två man kan hantera dom.

Har ingen tiger värd namnet och motorsågskedja är helt uteslutet. Vad göra? Kan man i ett halv-fisförnämt villaområde slå på en bra skvätt brännbar vätska och lite gammalt byggtimmer som stödbränske och elda bort skiten?
 
anal med min gräsmatta?

jag tror sättningar inte kommer vara något problem för mig, huvudsaken att man får bort den stora klumpen lixom...
rötterna för ju vara

elda dem på sista april :)
 
F
camaro1969 skrev:
anal med min gräsmatta?

jag tror sättningar inte kommer vara något problem för mig, huvudsaken att man får bort den stora klumpen lixom...
rötterna för ju vara

elda dem på sista april :)
Japp, klart man skall vårda sin parad-gräsmatta. Jag är löjligt anal med min gräsmatta och hade aldrig accepterat nergrävt trä som ruttnar och ger sättningar.
 
jag kan nog bara 1 synonym till anal ....


tror knappast man kommer märka av dessa sättningar... men framtiden får utvisa
 
H
Sättningar då får man toppa med lite mer jord.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KristinaRT
camaro1969 skrev:
anal med min gräsmatta?

jag tror sättningar inte kommer vara något problem för mig, huvudsaken att man får bort den stora klumpen lixom...
rötterna för ju vara

elda dem på sista april :)
Snarare risk att gräset växer sämre pga tunnare jordlager.

Har några tallstubbar begravda i rabatten (orkade inte gräva bort dem) och det är inte mycket som murknat på 7 år. Det luktar fortfarande kåda om dem och veden ser färsk ut någon cm in.... så att de murknar fort och ger sättningar skulle jag inte oroa mig för. Däremot är det fruktansvärt irriterande att det inte går att plantera något där, att jorden torkar mycket fortare än i resten av rabatten och att inga blommor vill växa över den fäcken. Och därför skulle iaf inte jag låta stubben vara kvar under gärset......
 
H
Svetsade ihop en ripper till min grävare.
Helt guld, dragit en del med den fast det är en liten maskin.


En svetsad ripper på en mindre orangefärgad grävmaskin i skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallerudsbo skrev:
Svetsade ihop en ripper till min grävare.
Helt guld, dragit en del med den fast det är en liten maskin.


[bild]
men det blir ändå en hel del grävning för att få bort stora stubbar..

jag höll på flera timmar på grannes tallstubbe med min 5 tonnare... den orkade inte ens lyfta stubben utan vi fick rulla den därifrån... gick precis lyfta den med hans baklastare...

jag ska nu göra på annat sätt på 3 stubbar eftersom det går en vattenledning där nånstans....
 
H
Ja det är en del jobb med liten maskin.
Men bättre än att handarbeta
 
camaro1969 skrev:
tyckte det här ser vettigt ut...

[länk]
ingen som tror på detta?
 
camaro1969 skrev:
ingen som tror på detta?
Visst, köp lite korv och öl, mysfaktor och nyttigt på en gång, billigt också för den delen.....
Jag är inte spydig eller ironisk, promise....:rolleyes:

Nej, helt allvarligt, prova och skriv gärna lite feedback hur det fungerade...

Mvh P-A
 
jag ska testa... men får bli nån ledig dag i påsk... man vill ju ha överseende hela dan
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.