Hallo.

Jag har en relativt liten gräsmatta om ca 200kvm som ligger som ett "U" runt huset. Jag vill ha basstationen på baksidan av huset för att den då står mer skyddad samt att inkopplingen är lättare där.
MEN... där är gräsmattan ganska smal och jag vill därför placera basstationen i rabatten utanför själva gräsmattan så att den står mer skyddad och ur vägen för tex barnlek.

Vad jag hittat så klarar robomow detta men endast om den placeras i ett hörn vilket jag helst skulle vilja undvika med hänsyn till att hörnet är en lågpunkt om det ev skulle komma ett skyfall.

Jag fattar inte varför placeringen är så styrd i manualerna. Vissa modeller har ju guidekabel, då borde man väl kunna placera klipparen lite mer fritt?

Någon som har ett tips på bra modell? Eller mer info i frågan.
 
Guidekabel är ett Husqvarna-patent. Den hjälper till när roboten ska ut på en specifik plats eller när den ska köra in till laddaren.
Andra klippare får stryka längs med begränsningskabeln när klipparen ska tillbaka till laddare, som då också sätter gränser för hur laddstationen kan placeras.
 
Ja. Det verkar smart med guidekabeltanken. Men i manualen står för Husqvarna står det att basstationen ska placerad på gräsmattan..... Så enl manualen skulle inte Husqvarna vara ett alt för mig...

Något tips?
 
En HQ laddplatta kan utan problem placeras utanför klippområdet, finns många exempel på det i detta forum, ex under altaner etc.
 
Vill du illustrera hur du menar? Jag förstår inte riktigt.

Jag har placerat min HQ utanför, precis i kant med gräsmattan.

Schema över en robotgräsklippares laddstation placerad vid kanten av en gräsmatta med guidekabel och slinga markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går att ställa in hur långt ut den ska backa när den ska ut från stationen om det är så att den ska stå längre in.

Så länge den inte behöver backa någon längre sträcka borde även andra märken som Gardena eller Robomow fixa det också.

Men en Worx som storleksmässigt skulle passa din gräsmatta gillar inte en sådan installation, de vill att slingan går ut höger i nederkant om stationen.
 
Redigerat:
Digital planritning eller karta i rött och svart med text, byggnader och trädgårdselement, troligen för landskapsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle vilja ha en placering så som på bilden i tidigare inlägget (lyckades posta bilden men inte skriva med texten...).
Det innebär alltså att basstationen hamnar med framkanten i linje med kantstenens bakre kant.

Funkar detta?
Det ser ut ungefär som din placering MG765? Hur nära kan man förresten få den att klippa kanter där man har en vägg eller liknande?

I HQ manualen finns vad jag kan se endast ett installationsalternativ för placering... Över huvud taget tycker jag att, för de jag kollar manualerna på, det verkar ganska fyrkantigt vad avser placering av basstation...

Gräsmatta är hela ytan i mitten.
Ringarna avser träd. (jord runt trädbasen)
Det som ser ut som plattor... är plattor. :)
 
Med en Husqvarna fungerar det definitivt.

Nu har du ju en ganska liten tomt så även den minsta Husqvarnan är lite i överkant, men du kommer inte bli besviken. Jag skulle nog också titta på Gardenas modeller som är mer prisvärda för mindre gräsmattor.

Det är mycket troligt att det fungerar med en Gardena också (som i grund botten också är en Husqvarna), men för att vara säker så titta hur andra har gjort i tex den här tråden: Gardena R40Li

Detsamma gäller Robomow, kika t.ex den här tråden.

Anledningen att tillverkaren vill att man placerar enligt deras manual tro jag är för att de vill att det garanterat ska fungera. Om man krånglar till det finns det risk att det blir trassel och då kan de enkelt hävda att det är en ej supporterad installation med missnöjda kunder som följd. Sedan är det nog enklare att dokumentera en grundläggande enkel installation i en manual.

Gällande gräsklippning ända in mot husväggar så räkna med 15-20 cm. Om vi utgår från t.ex HQ Automower 105 som har bredd och längd 39x55 cm med en arbetsbredd på 17 cm, så får jag fram på kalkylatorn att det blir 11 cm på sidorna och 19 cm i framkant som knivarna inte kommer åt.

Om du inte redan funderat på att lägga plattor längs husgrunden för att komma runt det problemet brukar jag rekommendera en kantsax med långt handtag, tex denna.
 
  • Gilla
Paddez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.