leby skrev:
Kanske en korkad fråga men, ni som är hantverkare, hur stor andel av er tid brukar ni kunna debitera? Jag menar ni som är anställda inte egna. Säg att ni börjar 7 och lämnar 16 (firman) förväntar sig firman då 40 timmar i veckan?
Om inte jag får ihop 40 timmar på min tidsedel i veckan får inte jag ut min hela lön. Går man på service så måste man pussla ihop tiden mellan kunder, för firman vill ju inte att jag ska skriva tid på företaget då går ju dom back.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
sblixten skrev:
Hantverkarna i tråden har nog krav att fakturera 60h ;-)
I helvete heller, nu skämtade du säker men.....

När jag gick på service så försökte man pussla ihop tiden mellan kunder så skäligt det gick och 40h det får man ut. Några 60h får aldrig vi elektriker ut (om det nu inte handlar om övertid) utan det är isf företaget som har minsta debiterbara tid på 1timme.
 
Visst kan man tycka att det ska vara skäligt. Men det blir så subjektivt och svårvärderat. Kan bli långa​ tråkiga diskussioner.

Ännu effektivare och viktigare är att det är avtalat. Alltså att villkor är överenskomna i förväg. Då är det det som gäller.
 
karkka skrev:
I helvete heller, nu skämtade du säker men.....

När jag gick på service så försökte man pussla ihop tiden mellan kunder så skäligt det gick och 40h det får man ut. Några 60h får aldrig vi elektriker ut (om det nu inte handlar om övertid) utan det är isf företaget som har minsta debiterbara tid på 1timme.
Ja , jag skämtade.

Däremot att lägga på den tid som ej är debiterbar på kunders fakturor istället för att låta företaget betala den är inte ok.
Det är heller inte ok att anställda skall känna sig tvungna att agera på detta vis.
Något är fel och det kommer drabba någon och i detta fall blev det slutkunden.
 
A
Grundproblemet är att många hantverkare saltar räkningarna och ger hela branschen ett dåligt rykte.
Exempel 1. Läckande element, ringer hantverkare och förklarar problemet. När han kommer dit har han inte nödvändiga delar med sig, trots att problemet förklarades per tfn. Säger att han ska åka och köpa, vilket han då säkert hade debiterat tid för. Nu hade jag själv köpt reservdelen, så det behövde han inte. Trots detta skickar företaget faktura med materialkostnad 180 kr. Blev bara att bestrida, jag hade ju själv bekostat den (11 kr på bygghandel)

Exempel 2. Badrumsrenovering, vi gör dumt nog tillägg muntligt på några detaljer, skulle kosta några hundra. Får räkning ca 3 månader senare på över 2000 kr. Blir att tjafsa om priser, samt när jag får specifikation står det delar som jag inte fått.

Slarvfel eller medvetet systematiskt? Jag tror på det senare tyvärr.
 
sblixten skrev:
Ja , jag skämtade.

Däremot att lägga på den tid som ej är debiterbar på kunders fakturor istället för att låta företaget betala den är inte ok.
Det är heller inte ok att anställda skall känna sig tvungna att agera på detta vis.
Något är fel och det kommer drabba någon och i detta fall blev det slutkunden.
Vad anses som ej debiterbar, från kundens sida?

För mig så är debiterbar tid (eller ja den tiden jag anger på min tidssedel som är grund för min lön) för kunden.

Ta emot jobbet, plocka ev material. åka till kunden göra jobbet, städa, åka till firman kasta skräp, klar rapportera jobbet, skriva tid på tidsedel, allt detta ingår i tiden som jag skriver att jag varit hos kunden, sen om företaget har uppskattat ett fast pris och min faktiska tid överstiger detta så ska inte kunden betala mera, då får företaget stå för fel i deras uppskattning.

Nu är jag bara anställd men så ser jag på saken.
 
A
En hel del du skriver tycker jag ingår i timpriset, overheadkostnad. Och, det ska inte vara godtyckligt från anställd till anstäldd, utan framgå av offerter/prislistor som företaget lämnar så kunden är med på banan. Annars är det oärligt. Som kund räknar jag de timmar du är på plats, ev tid för att handla saker. Allt annat är till lägre pris, tex restid betalar jag inte fullpris 500 kr/timme.
 
Det här är ju intressant. Jag vet inte hur det fungerar med hur företaget debiterar då jag är somsagt bara anställd. Jag rapporter min tid av hela jobbet (de sakar jag räknade upp) sen vad firman gör av det med tid, pengar mm vet jag inte, har aldrig haft en tanke på att dom debiterar lägre för tid i bil, kasta skräp mm, så det får nån chef gärna svara på.

Så att bara gå på och klaga på enskilde elektrikern tycker jag är lite fel, vi gör bara vårt jobb och redovisar tid och material till firman sen är det upp dom med debiteringar mm.
 
Redigerat:
S
Nej, inte om man befinner sig hos en kund hela dagen. Men säg att man åker på en massa småjobb och fakturerar 300-500 kronor per bil/gång så blir det stora pengar.

Det är ju så att firman kan enbart leva på bilarna om man har flera bilar som åker runt runt.
 
Det är inte konstigt att hantverkare får kritik då vi ofta får läsa om dåligt utfört arbete men höga priser.
Idag när konjunkturen går på högvarv och man tillåter ROT ser hantverkarna till att få ut mesta möjliga.
Det kan ju komma tider när det blir lågkonjunktur och då får hantverkarna sänka priset med 30-40% om man ska få jobbet.
Jag arbetade under senare delen av 90-talet fram till 2003 som utvecklare av affärssystem. Normal timdebitering var ca 800 kr. Märk då att vår debiteringsgrad var ungefär 55% av arbetstiden. Inför år 2000 var många företag oroliga över hur det skulle gå vid övergången från 1999 till 2000. Plötsligt kunde jag debitera kunden ca 1.200 kr/timme. Det var naturligtvis ett överpris när man tittar tillbaka. År 2001 kunde vi "endast" debitera ca 700 kr/timme.
Så, hoppas att det snart blir lågkonjunktur så kommer priserna snabbt att justeras!
 
Rogero skrev:
Jag arbetade under senare delen av 90-talet fram till 2003 som utvecklare av affärssystem. Normal timdebitering var ca 800 kr. Märk då att vår debiteringsgrad var ungefär 55% av arbetstiden.!
Det var lite i de banorna jag funderade när jag frågade om det var 100% debiteringsgrad, sen är nog 55% i underkant vad de flesta inom IT får ihop, jag har räknat på 70-80% men oavsett så.

Personligen tycker jag att en startavgift och ett lägre timpris skulle vara mer förståeligt som kund.
Klart de flesta (inte alla om man läser trådar här) inser att ingen kan leva på att debitera de 37 minuter en hantverkare är innanför dörren men om det var en startavgift ink bil etc på säg 5-600, sen att timmen var 5-60 per timme lägre tror jag de flesta skulle köpa upplägget.
Annars så har jag som så många andra mest svårt för material påslagen men det båda ämnena har ju diskuterats åtskilliga gånger och det är nog så att de hantverkare som hänger här inte riktigt representerar de som ställer till det.

Jag är uppriktigt förvånad och naturligtvis tacksam för alla goda råd som inte minst elektriker skrået ger oss amatörer här så stort tack för det!
 
olotor skrev:
De har förmodligen varit hos grossisten och hämtat prylar - som vanligt - och dessutom fått en kopp kaffe där.
Det är ju för jävligt att inte bilen fyller på sig själv eller hur resonerar du?
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
På min firma har vi en mil avgift som täcker allt vad gäller bilen, denna avgift räknas från firmans lager till arbetsplats. Vi på firman bor utspridda men ersättningen räknas alltid från samma punkt, ibland gynnar det oss, ibland inte. Vi är på plats kl 07 om inte annat avtalas och börjar debitera från 7(resor är obetalda och sker på fritid om det inte gäller hämtning av material etc) behövs material är vi på bygghandeln senast 7,och börjar debitering från det.
Vi använder oss av öppen fakturering, dvs kunden får se vad vi betalar för mtrl och på det läggs en fast avgift(tror 10 eller 15%)
Tid skrivs för den tid vi faktiskt jobbat med ett projekt, oavsett om det är på plats eller på kontoret. Detta specas på faktura
 
  • Gilla
busholle och 4 till
  • Laddar…
Minikubik skrev:
På min firma har vi en mil avgift som täcker allt vad gäller bilen, denna avgift räknas från firmans lager till arbetsplats. Vi på firman bor utspridda men ersättningen räknas alltid från samma punkt, ibland gynnar det oss, ibland inte. Vi är på plats kl 07 om inte annat avtalas och börjar debitera från 7(resor är obetalda och sker på fritid om det inte gäller hämtning av material etc) behövs material är vi på bygghandeln senast 7,och börjar debitering från det.
Vi använder oss av öppen fakturering, dvs kunden får se vad vi betalar för mtrl och på det läggs en fast avgift(tror 10 eller 15%)
Tid skrivs för den tid vi faktiskt jobbat med ett projekt, oavsett om det är på plats eller på kontoret. Detta specas på faktura
Precis så gjorde den firma som jag anlitade för ett utbygge (snickare) med skillnaden att dom tog 300/dag för bilen som fast avgift. Jag bad om att vi bara skulle köra hela dagar vilket dom gjorde. Det kändes väldigt rättvist och att jag betalade för arbetstiden och en skäligt påslag på materialet. I de 15% på material ingick att snickarn beställde det, oftast gick det nog att ringa under dagen men ibland hade han fixat det hemifrån utan någon timdebitering. I detta fall drevs firman av gubbarna själva och utgick från hemmet. Dom åkte alltså till arbetsplatsen på egentid och var på bygget de 8 timmar som debiterades (om det inte var materialhämtning vilket bara hände enstaka tillfällen).

Om 15% är skäligt, ja det tycker jag. Jag kan köpa på offert klart lägre än listpris men byggarn hade mer i rabatt så nivån för mig blev nog nästan exakt detsamma.

Ska en hantverkare åka till ett jobb på sin fritid? Jag kan nog tycka att det är rimligt om den är 8 timmarsdag på den platsen och hantverkaren kan ha firmabilen hemma. Med de förutsättningarna så är det nog som de flesta har det.

Sen om man är nöjd eller inte beror väldigt mycket på hur bra jobbet är gjort, dåligt gjort jobb är alltid för dyrt....
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Valet står ju att anlita hantverkare eller göra jobbet själv. Olagligt eller ej väg in det i priset, garantier mm, oavsett om det nu är en klåpare till hantverkare så får firman ta hand om den personen, och att om ni som kund står på er och klagar så kommer chefen att ställa hantverkaren till svars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.