Köpte mina 2x750L tankar med styrning och extern vvx med 12,5m2 Lesolsolfångare för 10tkr begagnat på Blocket. Tillkommer lite plåtarbete på taket och lite rör+isolering.
Du hade tank..
Köpte till vid ett senare tillfälle 12,5m2 solfångare, för 500kr.
På sommaren kommer jag få ett överskott och nu kan jag dumpa överskottet i Gargaget.
 
Finns det risker med att köpa begagnad plansolfångare? Går saker sönder, försämras, slaggar igen?
 
Risk finns att kan finnas en läckor, men det är bara att provtrycka innan. Man får en känsla av säljaren om de varit rädda om prylarna.
Finns personer som kör utan glykol och glömmer att tömma innan första frosten kommer...
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vist är det bättre med solceller och kostnaden blir mindre. Jag kommer att sätta upp en anläggning på 10 kw för att se om man klarar att värma huset hela året.
Kostnaden blir : 39x 1200=46800kr + 8000kr för regulatorn + kabel
 
F
olli100 skrev:
Vist är det bättre med solceller och kostnaden blir mindre. Jag kommer att sätta upp en anläggning på 10 kw för att se om man klarar att värma huset hela året.
Kostnaden blir : 39x 1200=46800kr + 8000kr för regulatorn + kabel
Skall du aldrig värma upp efter att solen gått ner?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
det är 21kupik betong golv som ska värmas samt acctank på 300l så det skall klara ett par dagar
 
Den varma delen av året kanske det räcker om det inte blir molnigt några dagar i rad för då får du dåligt med vv antar jag för 300 liter är inte mycket att ackumulera i.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har själv en 12,75kW anl, bidraget från den är försumbart mellan Nov till Feb,
Anl kanske producerade 950kwh på dessa 4 månader, det blir inte mkt värme när värmebehovet är som störst.
tex dec 2016 körde jag in ca 150kwh...
Titta på tex https://www.piko-solar-portal.com/ och public plants, då ser du vad andra anl vad de producerar
Så enbart värma med solel har jag svårt att se....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är i golvet som det ackumuleras i. när jag värmer upp golvet till 24 grader och acc.tanken till 80grader så räcker det i 3 dagar. Jag bor off grid sen 2010 det har inte alltid varit OK. Med bly batterier har det inte räckt hela tiden med el. men föra året i mars bytte jag till SP-LFP300AHA - Lithium Cell LiFePO4 och har inte haft ett strömavbrott. Kl. 10 på morgonen brukar batterierna vara full laddade efter nattens förbrukning.
 
Du har säkert helt rätt, men mitt ide att värma huset kom när jag funderade på att köpa en el bil och vad jag skulle göra med överskottet av el.
 
Men har du något annat uppvärmningssystem också? Gasol/Vedkamin?
Hur många kwh batteribank har du i fastigheten?
Har tex 5 dagar i december 2016 där jag fick in ca 5kwh, detta räcker inte så långt i traditionell villa/hästgård på landet.
 
Det står en elbil på min önskelista också...
Men som ersättningssystemet ser ut just med skattereduktionen så tjänar jag mer på att sälja ut elöverskottet på elnätet än att använda det själv. Men det är säkert en tidsfråga innan detta ändras.
 
Jag har en ved panna och en ved spis inne så det är inget problem med värmen. Jag har två batteribanker på 7.5 AH så 15 AH räcker ett bra tag, jag har delat det i 2, ett till huset och ett till verkstan och ute belysningen vattenpump och cirkulations pump mm.
 
Då jag bor off grid så kan jag inte sälja någon el. Att jag inte är kopplad till nätet beror på att när jag byggde huset så ville el bolaget ha 150000 för att koppla på el + elen inne kanske50000 till så jag beslöt att inte vara med. Dom 200000kr som blev över räcker att leka med, hittills har jag gjort slut på ca: 100000kr
 
  • Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.