många påpekar att det tar lång tid att uppnå "grill-värme" med Q3200

vad menas egenligen med "lång tid", och är detta korrekt?
 
3200'an har väl krokar i framkant? Brödlådan känns bara löjlig..! Fattar lite vad man ska med denna till?
 
nikasp
Det har den men inte så lockande att hänga flottdrypande grilltång och stekspade så front"plåten" blir smutsig. Gamla Q220 har två krokar på vardera sidobord så de hänger fritt. Fattar inte att de tog bort dem på 3200.

Husqvarna220Ac skrev:
3200'an har väl krokar i framkant? Brödlådan känns bara löjlig..! Fattar lite vad man ska med denna till?
 
Redigerat:
Är väl lika flottigt att hänga dem på sidan? Har endast gallerrengöringsverktyget hängande där, det är inte så grisigt..
 
beställde just en Q3200 med överdrag.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
nikasp
De hänger fritt i luften och smutsar inte ner grillen menar jag.

Husqvarna220Ac skrev:
Är väl lika flottigt att hänga dem på sidan? Har endast gallerrengöringsverktyget hängande där, det är inte så grisigt..
 
Tokslut skrev:
Jag köpte överdrag till en större Webergrill till min Q320 så man slipper fälla ner borden varje gång
Tidigare har överdrag från Weber stelnat under vissa omständigheter vilket gjort att de spruckit, detta ska inte längre vara ett problem då de ersatt materialet.

Q3200 överdrag sträcker sig över sidoborden även när de är utfällda men så kostar det också sjukt mycket.
 
nikasp
Jag tycker inte det, brukar dra igång den och låta den gå 7-10 minuter och då är den riktigt het. Lilla Q220 har inte lika bra fart så den kör jag 10-15 min så gallret blir riktigt hett.

najks skrev:
många påpekar att det tar lång tid att uppnå "grill-värme" med Q3200

vad menas egenligen med "lång tid", och är detta korrekt?
 
najks skrev:
många påpekar att det tar lång tid att uppnå "grill-värme" med Q3200

vad menas egenligen med "lång tid", och är detta korrekt?
Många? Då undrar jag vad vi pratar om för diffar? Enligt temperaturen på locket så når min Q3200 över 300 grader på par minuter, definitivt snabbare än en ugn ;) Men visst, ju fler brännare ju högre effekt så en grill som har 3 eller 4 brännare lär säkert komma dit snabbare.
 
snowjim skrev:
Tidigare har överdrag från Weber stelnat under vissa omständigheter vilket gjort att de spruckit, detta ska inte längre vara ett problem då de ersatt materialet.

Q3200 överdrag sträcker sig över sidoborden även när de är utfällda men så kostar det också sjukt mycket.
Jag har ett orginalöverdrag från Weber för Q3200, det passar inte med sidoborden uppfällda.
Det dock tre år gammalt och har exakt de egenskaperna med att stelna och spricka.

Är det det nya, sjukt dyra överdraget som passar tillsammans med uppfällda sidobord?
 
plaggis skrev:
Jag har ett orginalöverdrag från Weber för Q3200, det passar inte med sidoborden uppfällda.
Det dock tre år gammalt och har exakt de egenskaperna med att stelna och spricka.

Är det det nya, sjukt dyra överdraget som passar tillsammans med uppfällda sidobord?
Såhär ser det ut som jag har :

173713_grill_cover_q3200-2-new.jpg

De e relativt mjukt och är anpassat till uppfällda bord.

Kostar runt 800-900 kr så absolut inte billigt på något vis :( Oftast dyker det dock upp 20% rea på Weber grejer lite då och då och i vissa fall kan det även gilla grillar, men tyvärr är det nog vanligare i slutet av säsongen.
 
Blandar du inte ihop F och C då? 300F, jag brukar slå på den och börjar grilla efter ca 7min, men 300grader brukar ta tid, men visserligen så öppnas och stängs locket en del..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Blandar du inte ihop F och C då? 300F, jag brukar slå på den och börjar grilla efter ca 7min, men 300grader brukar ta tid, men visserligen så öppnas och stängs locket en del..
Antar att du menar mig?

Såhär ser Q3200 temometern ut :

Weber-Q-Thermometer-1000-2000-3000-a.jpg

d.v.s den går till strax över 300 grader(c). Efter som den sitter i locket så påverkas den en hel del av att locket öppnas/stängs, under uppvärmning är dock locket alltid stängt. Vill man ha mer exakt temp så kan man lägga en givare på grillgallret, kan vara en bra indikation på hur mycket värme som maten verkligen utsätts för.

Vad jag kunnat läsa mig till så ska formen på Q serien göra att temperaturen stiger snabbare men har ingen info att länka till just nu.
 
Tycker man får elda bra hårt/länge för att komma upp till 300C, läste först på F skalan när jag använde pizzastenen, men grillen avger väl 5-7kw, så inte jättemycket effekt
 
Jag har en weber Q220 tror jag den heter. Den var sjukt klen effekt på tyckte jag. Full kräm på i alla lägen, minsta blåsväder och grillen blev knappt varm. Köpte en ny regulator som ger mer tryck på gasen och vips så funkar grillen som jag vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.