Har fått ovälkommet besök i gräsmattan som tydligen bara blir mer och mer år efter år :(

Någon som har en aning om vad det är och hur jag blir av med det ?

Gräsmatta med områden av mossa och ogräs, några torkade löv synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med invasion av klöver och andra ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se men kan det vara Förgätmigej (Myosotis)? http://ograsradgivaren.slu.se/artbest/vag3/ogras.cfm?Ogras_id=52#
Får de ljusblåa blommor?

I första hand kan du försöka konkurrera ut dem genom att toppdressa och så nya gräsfrön. I andra hand kan du prova Stroller Plus+ T-Kombi gräsmattegödsel som innehåller lite ogräsmedel. Du kan även punktmarkera med ett ogräsmedel som innehåller MCPA och Dicamba.
 
  • Gilla
nihon
  • Laddar…
Tackar för hjälpen, får bli lite punktbekämpning med stroller när temperaturen kommit upp :)
 
N nihon skrev:
Tackar för hjälpen, får bli lite punktbekämpning med stroller när temperaturen kommit upp :)
Hur gick det?
 
tycker det ser ut som en arv-sort- troligen våtarv. Går att bara dra undan med händerna, så kan man minimera spridningen. Blir det för stora ytor är min rekommendation att gräva bort, ny jord och så i.
 
trähandtag trähandtag skrev:
tycker det ser ut som en arv-sort- troligen våtarv. Går att bara dra undan med händerna, så kan man minimera spridningen. Blir det för stora ytor är min rekommendation att gräva bort, ny jord och så i.
Är det så det heter? Brukar också bara dra loss med händerna eller dra med ett maskrosjärn om det är i gräsmattan. Tycker dock att det blir mer av den varje år så vet inte om det är rätt metod. Kanske funnits där hela tiden och kommer fram nu när jag börjat klippa kortare.
Man kanske ska koka soppa på den idag istället. Verkar ju vara världens växt. https://www.skogsskafferiet.se/vatarv/
 
Hmm, så här ser mitt ut iaf. Ser likadant ut som i #1 från nihon tycker jag.

Brrr, kallt var det också. Tror det varit frost inatt (Göteborg).
 
  • Tändsticksask med "Solstickan"-design ligger på grönt gräs i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solstickan tändsticksask i grön gräsmatta, solljus, känd svensk design, vit figur på blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lutar nog mer åt en våtarv ändå. Veronican ser lite för späd ut och den på min bild ger inte så fina blommor. Tror dock jag har den nån annanstans i trädgården. :)
Tack för hjälpen i alla fall. Alltid lär man sig något. Det här är inte mitt område. Och ogräs är det väl bara om det växer på en plats där man inte vill att det ska växa. Något man fått acceptera efter att ha bott 13 år på en 100 år gammal tomt. Finns lite av varje så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.