Hejsan

Vi funderar på att köpa ett hus med källare. Allting är betong och det är ju en fördel. Nu har vi haft en besiktningsman och han godkände bottenplan rakt av utan speciella anmärkningar men däremot källaren med sina dryga 100 kvm har problem med fukt. Nu är det ju organiskt material på både golv och väggar. Heltäckningsmatta på golven och tapet på väggarna. Han mätte fuktnivån och den var ganska hög i nerkant på väggarna och även lite i golvet. Fuktmätaren mäter visserligen inte så djupt men det är ju ändå en indikering på att det finns fuktproblem där. Missfärgningar på mattan och i tapeten finns och det känns även lite fuktigt.

Sen när han kollade i "matkällaren" så fanns det något ytligt mögel i taket och saltavlagringar på det frilagda betonggolvet.

Hur ställer ni er till detta? Kan man dra bort allt organiskt material, måla med silikat-färg och lägga klinkergolv/trägolv och få en bra källare ändå. På så vis få bort fukten och ge ett bra klimat trots fukten. Även sätta in mer ventilering är ju bra.
Eller är det dränering som gäller? Vågar vi köpa ett hus som vi verkligen älskade direkt på visningen trots fukten i källaren eller är det bara att inse att det är för mycket jobb och kostar alldeles för mycket om man har begränsad budget efter husköpet?

Vi behöver visserligen inte fixa till allt direkt men det är ju all idé att slita bort allt organiskt material direkt, men hur ser det ut under alla tapeter och mattor. Mäklaren anser ju såklart att det är möjligt att få ett bra klimat med rätt åtgärder, men besiktningsmannen är ju klart mer tveksam.

Tacksam för svar!
Mvh
Dennis
 
Jag skulle inte vara allt för rädd för detta hus om man som du skriver river ut allt så snart tid finnes. När det värsta sedan lagt sig kan man då testa hur mycke fukt som tränger in. Dränering/isolering av källare är ju inte fel men har man inte flod genom källaren så kan man leva med detta bara man vet om det och bygger efter detta.
 
Tack för ditt svar. Om man ska gå på din linje så borde man kunna få en schysst miljö att bo i trots fukten om man gör rätt i källaren. alltså river ut vägg- och golvmaterial och låter all fukt dunsta bort. Behöver man en avfuktare eller annat redskap innan man börjar att måla med silikat färg eller lägger klinker/trägolv?

Man kan kanske inte komma ner så jättemycket i pris pga av fukten men det borde ändå vara en förhandlingssak med tanke på att viss risk för mer omfattande fuktskador föreligger.
 
Jag skulle nog vara ganska försiktig.
Min rekomendation är att ni tar dit en besiktningsman speciallicerad på fukt, och gör en mycket noggran besiktning.
Bla så ska mattor och tapeter rivas upp så att man kan se hur det ser ut under.

Var matttorna limmade mot betonggolvet?
I så fall är det stor risk för limförtvålning, inte bra i så fall.

Mögel- eller limsaneringar om det är så illa att det måste till, kan bli mycket dyra.

Bara dränering löser inte era problem, för det kapilärbrytandeskiktet är sannolikt infiltrerat med finmaterial. Saltutfällningarna tyder på att mycket vatten matas upp.

Jag skulle inte räkna med att kunna inreda källaren med mindre än att använda mekanisktventilerade system som platon eller nivell, och det kostar.

Fukten i källaren är inget problem om den används som just källare.
Det stora oros momentet är att den har blivit felaktigt inredd.

Ni gillar huset=var väldigt försiktiga innan ni bestämmer er.
Be bekanta som inte ska köpa hus gå dit och lukta.
 
Ajdå, nu blev jag riktigt nervös. Vi vill jättegärna ha huset men vi ska ju inte köpa ett hus i blindo. Om vi hade fått ner priset, låt oss säga en 100 000 kr. Hade det varit tillräckligt för att göra vid och sanera invändigt i källaren och få bort allt "luktande" material som tapet och mattor?
Nu vet jag att fukten kan uppstå igen efter några år om man inte gör något utvändigt men det kanske är en kortsiktig lösning bara.

Det värsta som kan hända för vår del är väl att vi inte kan använda källaren att bo i och det är ju i sig trist som attans. Som tur är har vi 110 kvm på bottenplan också men det är ju onödigt och slöseri med utrymme att låta 100 kvm källare bara stå oanvänd när vi kunde använt utrymmet till både det ena och det andra.

Sen fick jag väl lite mod att våga mig på källaren ändå när man ser och läser här på forumet om källare som ser mer eller mindre för jävliga ut men som ändå går att få rätt på med rätt metoder.
 
Hej!

Ett lämpligt prisavrdag vore väl en bra dränering + precis som du säger inredning av källaren med klinkers och silikatfärg. Då räcker inte 100 000. 100 m2 klinkers är ju bara det minst 20 000.
Vill ni dessutom bo i källaren så är det nog troligt att ni vill riva golven, isolera och lägga värmeslingor. Det är inte heller gratis.....

Jag är inte lika rädd som poiu för den källare ni beskriver, men håller med om att ni ska använda näsan. Mögel är inte kul.

Ett litet exempel från vår källare är murad från 1938 (och känns skapligt torr). Vi har en matkällare under entretrappan, som är fastmurad i huset. Där ställde vi tillfälligt in en kyl och frys i somras. För någon månad sedan när jag tittad in i matkällaren var det kondensvatten som rann på bägge skåpen, saker av trä som var där inne hade börjat mögla lite och det var nästan en sjö på golvet. Till saken hör att trappan som är tak till detta rum släpper igenom lite vatten.

Efterom vi just nu håller på att förbereda för att gjuta nytt golv i källaren (förutom i denna matkällare) tog vi bort dörren på matkällaren (och torkade bort det vatten som gick att torka bort). Efter någon dag var det relativt torrt där inne igen. Boven i detta drama är förmodligen att kylen och frysen är självavfrostande i kombination med en väldigt bristfällig ventilation.

Jag är övertygad om att rimliga mängder fukt inte är något allvarligt problem i en källare med bra dränering, bra ventilation och rätt inredningsmaterial.

/pinebar




 
Tack för ditt svar. Inte lätt det här, men det är det ju aldrig när man ska köpa hus. Vi kommer troligtvis inte komma ner så värst mycket i pris. Kanske mellan 50 000 och 80 000 kr och det räcker kanske inte långt. Men som sagt har vi en fungerande bottenvåning. Kan den ta skada av den fuktiga källaren? Kan nånting hända när vi sliter loss allt gammalt organiskt material och låter det torka med en avfuktare (om det nu är bästa sättet)?
 
Som du märker finns det många olika sätt att se på fukt i källare. Vissa ratar allt vad källare heter då de bara ser problem och andra ser det som jag mer som nästan gratis yta bara man vet vad man ställer där.
Att du inte får ner priset kan ju mycke väl bero på att priset redan är nersatt på grund av att det inte är perfekt i källaren. Faran som jag ser det är om det är så fuktigt så att det gått upp i övervåningens bjälklag men då ska det nog till mycke.
Att ta dit en besiktingsman kan ge både massa och ingenting enligt min lilla erfarenhet från bekanta och mig själv. Även här skiljer det mycke hur deras åsikter går isär och ofta får man halvluddiga svar såsom "viss fuktinträngning" (detta gick inte att missa då det va fuktrosor i detta utrymme på grund av vatten utifrån genom källardörren).
Är det inte så att fukten i detta hus har skadat några stomdelar så gissar jag att det räcker med borttagning av organiskt material (ev mycke jobb om som poui skiver mattlimmet tvålat sig). Se till att golv och väggar kan lufta sig ordentligt.
Sedan har man några år på sig att bestämma vad man vill göra med källaren. Självklart är det bra med isolering och kaplärbrytande material utanför grunden men använder man källaren för det är gjord för så behöver inte detta vara något problem.
 
Ett lämpligt prisavrdag vore väl en bra dränering
Exakt. En källare är inga problem så länge det är väldränerat. Undersök när dräneringen runt huset gjordes eller gjordes om. Om det är fukt i en källare så är det ingen bra dränering.
 
Nu är ju frågan om man ändå ska köpa ett hus som man verkligen gillar trots att man inte får gå ner så pass mycket i pris att man har råd med en dränering direkt från start. Isåfall kan vi dra loss allt organiskt, lägga klinker och måla väggarna med silikat färg. Det har vi råd med. Och eventuella saneringskostnader. Men en dränering har vi inte råd med.

Om vi nu byter ut allt material i källaren, avfuktar och sen lägger nytt material. Hur märker vi om det tränger in fukt på en målad vägg och på ett klinkergolv?
 
Om ni har målat väggen med en genomsläpplig färg så märker ni inte alls att det är fukt i väggen, och det fina är att det inte är något problem heller. På detta sätt kan ju källaren användas till det mesta som inte är ren bostadsyta, typ kontor, hemmagym, hobbyrum och viss förvaring. Det gäller bara att se till så att luft kan cirkulera exv bakom hyllor och under möbler. På sensommaren är det lämpligt att ha avfuktare där nere.
 
Ja, det är ju tänkt som hobby/data-rum med lite möbler och så. Men vad kan hända med inredningen. Om vi exempelvis skulle vilja sova i källaren?
Barnen sover ju på bottenplan men vi hade behövt ett sovrum till i källaren.
Går möblerna åt skogen, eller kommer vi må dåligt om vi sover där?

Det luktar ju inte skumt där, förutom i matkällaren som vi måste ordna till direkt.
Och fuktfläckarna vi ser längs nederkanten av tapeterna och lite på golvet tyder ju inte på något stort vattenflöde utan snarare att det finns fukt som sugits upp av det organiska materialet.

Tack så mycket för era svar.
 
Lionheart skrev:
Ja, det är ju tänkt som hobby/data-rum med lite möbler och så. Men vad kan hända med inredningen. Om vi exempelvis skulle vilja sova i källaren?
Hur länge har dom gamla tapeter och mattor suttit i denna källare? Är det 10 år eller mer och dom inte har ruttnat totalt så är det hopp om att få bra miljö i källaren ;). Då är det bara att riva ut, värma och vädra eller stänga ventilation och avfukta. Båda sätt fungerar men avfuktaren är snabbare och effektivare.
Det kan finnas skador i putsen under tapeterna ( mjuk och sandig puts) där det är fläckigt men det är något du ska förvänta dej och inte betrakta som dåld fel ( bli ej överraskad) och det går att reparera med små pengar om man gör det själv :).

Kanske sparades det på värmen i huset och man slutade värma den inredda källaren och fuktskador har uppstått ?

Hoppas det  finns fläckar bara nederst vid golvet och inte mitt  på väggarna. Finns dom högre upp så är ytterväggar inte tätta på utsidan och då ska man reparera utsidan/dränera. Finns dom bara längst golv och har bildats under lååång tid så är det oftast markfukt som spökar och det kan man inte dränera sej ifrån ( om det är innerväggar). Då ska man angripa problem från insida med rätt ytsikt - klinker och färg som andas = så som du planerar :). Tjocka ryamattor kan ersätta golvvärmen ;).

Köper du huset så är en avfuktare en bra investering och  kan användas i en tvättrum senare när du har fått ordning i  källaren . Inget kommer att hända med dina möbler om du håller fukthalten i luften under 70% och helst ca 55% i källaren.
Lycka till!
gaia
 
Här får man svar efter svar. Schysst!
Fuktfläckarna på tapeterna är mest längst ner och några gamla fuktfläckar i golvet på något ställe. Annars är tapeten frisk och kry så det borde ju inte vara några seriösa fuktproblem. Visserligen finns det ju saltavfällningar i matkällaren där golvet ligger fritt, men det är ju inte så konstigt med tanke på att en dörr in till det rummet varit stängt alltid och ingen ventilation what-so-ever förutom en liten ventil som jag inte ens vet om den fungerar. Trots denna fukt så har möbler stått där och inget har tagit skada. Inte heller trä konstruktionen i matkällaren har tagit någon stor skada.
Vad gör man med det ytliga möglet i matkällar-taket? Skrapar bort och målar?

Så vi får väl hoppas på det bästa. Riva ut allt, hoppas det inte behövs professionell hjälp till det och sen anlita en golvläggare och sen måla silikatfärg själv när vi får tid.

Nu lät jag lite väl optimistisk men det blir man väl när man är rejält sugen på ett hus.
 
Limförtvålning???


Vad är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.