Hej!

I Torsdag gjorde jag sista dagen på mitt gamla arbete, 15 år hade jag varit där och kände ett behov av att göra något annat.

Så imorgon måndag åker vi till ett nytt arbete, känns jättekul att få prov något annat.

Helgen har tillbringats uppe i husvagn där har jag hjälp ett par kompisar med deras husvagn.

Vinterdäcken har åkt på idag, nu är det minus grader på mornarna och till helgen ska vi ut och åka på en liten dagsetapp så skönt med riktiga sulor på bilen.

Sonen fick sin bil sönderslagen i fredags natt. Någon tyckte det var en bra ide att hoppa upp på huven och slå sönder framrutan, vilka idioter det finns.

//Mathias
 
Kul att det går bra för dig. Mindre kul för sonens skull, men tur att det var bilen hans dom gav sig på istället för honom. :screwy:
 
Hej!

Längesedan det hände något här. Har i helgen varit hos en av sönerna och tapetserat en fondvägg.

Ny tapetserad fondvägg i vardagsrum med ojämnt ljusa tapetstycken, TV och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nytapetserad fondvägg i mörkt mönster med TV och designerlampa i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart helt ok

//Mathias
 
Hur mår bryggan då, har du någon is trots en relativt snäll vinter?
 
bryggan verkar må bra. ena flytbojen på y-bommen har flyttat sig ca 10 cm inåt mot bryggan. Annars har jag inte sett något än så länge.

otroligt lite vatten i sjön, det har det i och för sig varit hela sommaren.

väntar med spänning på våren så man får se om den flyttar på sig något.

//Mathias
 
Hej!

Nu var jag nere och inspektera första vintern. Bryggan står nu på "land".
Det ända som jag har sett är att en flytbojen på y-bommen är lite intryckt. Annars är allt helt ok.

Brygga på vintertid med snö och istäckt vatten i bakgrunden, lång skugga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En brygga omgiven av snö med en stående stege, i ett vinterlandskap under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bryggans hörn synligt på land omgivet av snö och is med synliga stenar och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbrygga på strand med isbildningar under, mot solnedgång över frusen sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Mathias
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag kan nu stå raklång under bryggan, vattnet ligger nog ytterligare 0,5-1 meter under lägsta bryggdelen.

//Mathias
 
Härligt att den klarat sig! Är ybomen gjord för att ligga i året runt? I stugan tar jag alltid upp dom då dom gått sönder annars
 
Jag har faktiskt inte ens funderat på om y-bommen är gjord för det eller ej. Det ser ut som att här brukar de ligga i på vintern.

Nästa år ska jag ner mycket tidigare på vintern och spetta lös dem när isen har lagt sig och låta dem ligga ovanpå isen på något sätt blir väl någon liten konstruktion typ en trä pall som kan röra sig med isen och låta flytkroppen vara lös ovanpå. mer funderingar får det bli nästa vinter.

Annars så ska jag till att söka bygglov till ena huset och förhoppningsvis bygga en liten hall, en toa och två rum.

//Mathias
 
Kolbullar steks över en öppen eld i en grillkåta, med en stekspade i förgrunden och mysig inredning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt från grillkåta med matlagningsutrustning, drycker, över ett fruset vattenlandskap med brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitta i grillkåtan och laga kolbullar och njuta av våren är härligt

//Mathias
 
  • Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Riktigt mysigt! Ser ut som att isen börjar bli klen hos dig också
 
Ifjol försvann isen 4/5. Senast för ca 1 vecka sen körde en traktor på medvinden (skridskobana) precis utanför oss. Så än så länge är isen ganska tjock. Men den börjar se lite otrevlig ut.
 
Korvgubbe
Jag upplever det som väldigt vanligt att lämna y-bommarna i över vintern, åtminstone bland båtklubbarna söderöver. Så du kan nog vara lugn. Jag skulle tro att det är ett större problem när isen släpper och det ligger flak emot och skaver i vågorna, en klassisk död för frigolitbojar.
 
Mathias12 skrev:
Tackar

[bild]

Jag har valt att göra en ram med dubbla brädor eftersom altanen blir stor. Det är byggt med brunrillad trall 28*120 men med den plana sidan uppåt.

[bild]

Efter en stund gick det att ställa dit solstolarna. (y)

//Mathias
Är det liggande reglar du använt istället för plattor? Ligger dom rätt på gruset eller har du något finare material ovanpå?

Planerar en altan så söker lite tips:)

/daniel
 
Hej!

Jag har grus under tror det var 16-32 storlek. jag grävde med lite lutning mot mitten, där jag la ner ett dräneringsrör samt att det även lutar utåt mot slänten, så det blir aldrig vatten stående under altanen. Grus lagret är ca 2 dm tjockt, så jag har räknat med att det är väldränerat. dessutom ligger altanen väldigt mycket i sol så att den torkar upp bra.

om det inte är väldigt väldränerat så skulle jag fördra en annan lösning.

Det är 45*145 imp som ligger mot gruset.

//Mathias
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.