C
Någon som använt sådana här "snäckbeslag" som monteras i skivkanten?
Grått snäckbeslag för montering i skivkant, avsedd för möbelkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det att montera sådana i folierad spånskiva med vettigt resultat utan tillhörande jigg för tusentals kr?
Hur har ni gjort?
 
Du behöver alltså göra ett hål som skär genom kanten på skivan. Eller krångligare uttryckt, avståndet mellan hålets centrum och skivkanten är mindre än hålets radie.

Ett vanligt pinnstål med bottenskär av god kvalitet gör ett fint ingångshål i folie (undersidan behöver du inte tänka på eftersom du inte skall fräsa genom skivan). Du kan positionera i "djupled" mha parallellanslaget. För att se till att fräsen inte glider utmed skivkanten spänner du antigen fast fräsen på något sätt när du gör hålet, eller så spänner du fast en brädbit på skivan som du kan trycka fräsen mot.

Om du har en pelarborr funkar det även med ett kvistborr. Mata försiktigt i början för säkerhets skull. Om det blir *lite* fnas på kanten spelar det egentligen mindre roll eftersom det täcks av snäckan.
 
Om jag förstått det rätt ska urtaget se ut ungefär som skissen nedan.(?). Vare sig du kör med fräs eller borr kan det flisa vid utgångskanten, röd pil. Jag hade satt en offerplanka mot kanten vilket förhindrar flisning.

Edit. Bilden blev lite sné, vrid på skärm eller huvud.

Skiss av urtag i material med markerad risk för flisning vid kanten med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Spelar ingen roll om det flisar i kanten eftersom det döljs av den andra biten.

Gör en borrmall genom att borra hålet i en spillbit och sen fäster du en list på undersidan som ger rätt mått från kanten.
Använd kvistborr.

Har du överhandsfräs så går ju det så klart också.
 
C
Ola C skrev:
Om jag förstått det rätt ska urtaget se ut ungefär som skissen nedan.(?).
Japp exakt, här är ett exempel på hålbild;
Teknisk ritning av en detalj med måttangivelser, möjligtvis för bearbetning i spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag är mest orolig för är materialet. Folierad spånskiva är ju värdelöst att bearbeta.
 
Om beslaget monteras på skivkanten som i min skiss döljer ju inte mötande detalj en urflisning av övre hörnet vid röda pil kanten.? Sån där folierad spånskiva flisar ju hur lätt som helst.

Edit. Svar till sinuslinus

Edit2. Beslaget i sig döljer nog en mindre urflisning av hörnet.
 
Redigerat:
S
28 mm var stort. De jag har erfarenhet av borrar man 20 mm hål.
 
C
sinuslinus skrev:
28 mm var stort. De jag har erfarenhet av borrar man 20 mm hål.
Ja, det var bara ett exempel jag hittade. 20 mm skulle duga utmärkt.
 
Klart att det går att montera i skivmaterial. Den är framtagen för det. Vissa skivmaterial är starkare än andra och i detta fall så är det inte mycket spånskiva kvar. Så man kanske inte ska dansa jitterbugg på den konstruktionen.
 
C
Att det går att montera dem har jag aldrig betvivlat. Frågan var om resultatet blir vettigt om man använder någon annan metod än den jigg som är avsedd för ändamålet och hur man i så fall bäst bär sig åt.

Hållfastheten är inget problem i mitt fall. Dock har jag inte omedelbar tillgång till varken fräs eller perlarborrmaskin så det lutar åt att jag ger mig på att försöka använda "pocket holes" istället. Det är en hylla som skall monteras mitt i en fast monterad skåprad, så jag kan varken sära på sidostyckena eller komma åt utsidan på dessa. Hyllan måste dessutom monteras utan utstickande delar. Dock behöver den inte vara demonterbar.
 
S
enklast är i såna fall att borra 4 st 5 mm hål i skåpsidan och sätta hyllbärare och sen lägga hyllplanet på hyllbärarna.
 
C
sinuslinus skrev:
enklast är i såna fall att borra 4 st 5 mm hål i skåpsidan och sätta hyllbärare och sen lägga hyllplanet på hyllbärarna.
Absolut. Tyvärr är det nedersta hyllan, eller botten på skåpet om man säger så.
 
Så kinkigt är det inte, går att borra med skruvdragaren.
Vad är det för jigg som rekommenderas för det där?
 
C
Fin jigg men den gör bara att man slipper mäta in vart man ska borra. Det går lika bra att mäta själ och göra lite pennstreck och borra för hand.

Allt hänger på hur noga du är på att rita. Lite noggrannare än när man bygger hus stomme så blir det bra. Tror nog att +- någon mm går att tvinga in. 28 mm hålet om det inte borras 100% vinkelrät har inte så stor betydelse. Är du osäker när du ska borra be någon titta på borrmaskinen Bara inte det hålet hamnar för nära kanten.så kopplingsbeslaget hamnar utanför kanten på hyllan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.