Tack för ett strålande förslag!
Köpte en dränkbar pump Kärcher SBP 3800 med färdig slangkoppling / avstängningsventil på.
Fungerade mycket bra och otroligt mycket snabbare och snällare för ryggen än min 7 liters tryckspruta ;)
Jag hade iofs ingen 200 literstunna, men en på 40 liter fungerade det också..
 
Måste man vattna i anslutning till att man spridit ut granulat på gräsmattan? Om det inte regnar dvs. Eller bränns gräset annars vid solsken? som när man spridit ut gödning.?
// Jim
 
Har tänkt sprida i torr form..,
 
Jith skrev:
Måste man vattna i anslutning till att man spridit ut granulat på gräsmattan? Om det inte regnar dvs. Eller bränns gräset annars vid solsken? som när man spridit ut gödning.?
// Jim
Nej järnsulfat bränner inte gräset, bara att köra.

Är det granulatet du köpt? Jag var inte jätteimponerad över granulatet då kornstorleken var väldigt varierande och väldigt mycket var rent pulver. Det fräste bara om spridaren när jag försökte sprida ut det. Om du tänkt sprida ut pulvret torrt så tror jag det blir svårt!

Jag är också osäker på om det är lika effektivt som mossbekämpning om du sprider ut det torrt. Inget jag undersökt närmare men jag misstänker att så är fallet.

Jag väljer hellre att blanda pulverformen med vatten och vattnar ut med spridarramp, precisionen blir mycket bättre. Det granulat jag har fått över blandar jag i några skopor i varje omgång gödsel jag kör ut under säsongen.

Här finns en annan, längre tråd med fler bra tips:
https://www.byggahus.se/forum/grasmatta/142045-jarnsulfat-mot-mossa.html
 
Redigerat:
Gödsel och vertikalskärning är effektivare än järnsulfat ( som inte löser problemet, utan bara gör mossan brun ett tag).
 
F
MagHam skrev:
Gödsel och vertikalskärning är effektivare än järnsulfat ( som inte löser problemet, utan bara gör mossan brun ett tag).
Mossan tvärdör men för att inte få tillbaka den är det näring och ofta höjning av ph som behövs. Stödså är ju också bra.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström och 1 till
  • Laddar…
Har man lite mossa på nu på våren så kommer den att försvinna om man gödslar och får igång grästillväxten.
 
  • Gilla
Philly2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.