Det verkar inte bättre än att jag ett hus där värmesystemet inte är helt tätt.. Huset är byggt tidigt 70 sent 60-tal. Huset hade stått tomt i ett år innan jag köpte det och jag visste att vedpannan var sönder eldad då en läckte vatten, så man fick fylla på vatten några gånger per månad. Bytte till elpatron i slutet av renoveringen (Ca en 3-4 månader sedan) och satte in ett nytt expansionskärl med gummiblåsa (självklart ny säkerhetsventil också) istället för det öppna system som fanns tidigare.

Tyvärr så sjunker trycket fortfarande i systemet, jag köpte en vattenmätare på Jula och har loggat "förbrukningen" under föregående månad.

03/03 1,6L till 1 bar tryck
06/03 1,5L till 1 bar tryck
14/03 1,6L till 1 bar tryck
20/03 1,4L till 1 bar tryck
22/03 1,2L till 1 bar tryck
24/03 1,6L till 1 bar tryck
29/03 1,6L till 1 bar tryck

Ytterligare tyvärr är att rören är integrerade i bjälklagen som är utfyllda med grovt kutterspån och trots att jag har haft systemet igång i 3-4 månader så syns det inte ens en tillstymelse till vattenskada eller annat tecken någonstans.

Huset är numera uthyrt och jag är inte jättesugen att dra igång något större projekt, men det känns ju inte roligt att ha ett läckande värmesystem. Hur skulle ni resonerat? Tror ni att det (trots åldern på huset) finns möjlighet att få hjälp av försäkringsbolag om man nu skulle gå in och dra nya rör?
 
Du säger att ditt värmesystem är 47 år gammalt. Ett värmesystem slits och behöver underhåll.
Ditt värmesystem förbrukar ca 0,5 liter per dag, fattar jag det som.
Är det en vedpanna som används? Det kan möjligen då läcka inne i pannrören och det förlorade vattnet går ut i form av vattenånga tillsammans med rökgaserna.
Jag vet inte, men varför skulle ett förskringsbolag betala ett normalt underhåll?
Det verkar inte ha skett någon skada. Vad är det ett försäkringsbolag skulle ersätta dig för, tror du?
 
Redigerat:
Rören är avskrivna för länge sen så det får du inte ett öre för. Dock om du har skador från vattnet så kan man få ersättning. Hjälp med läcksökning hjälper dom också med, dock kan självrisken vara hög. Ring och kolla så du vet vad du har för alternativ.
 
Mitt problem är ju att jag helst inte vill byta hela rörsystemet, framförallt inte nu när det fortfarande är vinter. I bästa fall är det bara en läcka på ett ställe som bidrar till hela läckaget, men i värsta fall kanske det är 10.

Det är lintätade järnrör (typ svart) skarvade ca var 3 meter.

Nu har ju systemet varit igång ett tag och det syns fortfarande inget läckage (vilket jag hade hoppats på). Men skulle jag låta systemet stå och läcka ända tills sommaren är här så kommer ju den potentiella skadan (om den inte blir synlig) av läckaget vara större än det är idag. Försäkringsbolaget täcker ju skador som blir av vatten som inte kommer utifrån, antagligen så hjälper de till att laga skador som uppstått på grund av läckaget, så länge jag hittar det.

Problemet är... att jag inte vet var det läcker och har ingen lust att börja riva i hela huset.
 
Tack Huggan, visste inte att de kunde assistera med läcksökning. Vedpannan är bortplockad ur huset.
 
Om du låter det vara, utan att fylla på.Stannar trycket på 1 bar då? Eller fortsätter det att sjunka?
 
  • Gilla
ThJo1880
  • Laddar…
Manometern sjunker sakta lite varje dag. När jag fyllde på systemet den 20/03 stod manometern på 0 bar. dock var elementen på övervåningen fortfarande varma, testade att lufta innan jag fyllde på nytt vatten och efter men varken före eller efter kom det ut någon luft.
 
Om rören är varma kan det dunsta bort snabbare än vad det läcka, då ser du aldrig varifrån det läcker. Men om hela systemet är kallt och fullt tryck på bör man se läckaget.
 
Tack Thomas, När jag satte igång systemet så cirkulerade jag vattnet utan elpatron i någon vecka. Satte papper runt alla elementkopplingar och drog åt där det fuktade. Vissa blev inte riktigt täta fören jag satte igång värmen. Men de kanske aldrig blev täta utan endast tillräckligt varma för att avdunsta vattnet (framförallt med pappret där avdunstar det fort) Men att de skulle bidra med 4 dl om dagen känns nästan orimligt, det var ju någon droppe om dagen som läckte ut?
 
Spontant känns det som det dunstar genom öppet expansionskärl
Du har säkert ett sådant på vinden
Prova att dra gladpack över det
 
Tack Fjojtmehmet, men vid installationen av expansionskärlet med gummiblåsa så kopplades det öppna kärlet bort.
 
Om försäkringsbolaget förstår att du fyllt på vatten hela tiden utan att göra nått åt felet så kommer dom knappast att vara så villiga att betala för ev vattenskada. Ska dom vara med och betala vill dom att du skyndsamt letar reda på felet innan skadan blir större.
Köp eller hyr en fuktmätare och kolla huset.
 
Jag har en fuktmätare, har tittat både här och var men hittar inga förhöjda värden.

jag ska titta runt lite mer, uppdaterar när jag vet något mer.
 
En bekant hade ett läckande värmesystem. Det slutade med utrivning av hela golvet på nedervåningen då det var mögligt. Försäkringsbolaget tog lyckligtvis lejonparten av kostnaden så det blev inte någon större förlustaffär.

Går rören möjligen i en krypgrund? Då hade jag börjat att kolla där. Finns risk för att det van vara en frysskada.
 
Vart mynnar röret från säkerhetsventilen? Har du kollat så inte den står och droppar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.