Hej!

Vår handläggare på stadsbyggnadskontoret vill bla ha in en brandskyddsbeskrivning innan han kan bevilja startbesked för vår tillbyggnad.

Har googlat runt lite och jag hittar bara exempel på brandskyddsbeskivning för större fastigheter, men inget bra exempel på vad som ska vara med vid en lite mindre tillbyggnad av en befintlig villa.

Är det någon som vet vad jag ska ha med eller ännu bättre någon som har en mall/dokumet som man kan utgå från?

Edit: formuleringen från handläggaren: "Brandskyddsbeskrivning/Brandintyg (inklusive redovisning av brandcellsindelning, utrymningsvägar , skydd mot brandspridning mellan byggnader mm.)"
 
Redigerat:
  • Gilla
Anjo0889
  • Laddar…
S
under arbetet sker eller när tillbyggnaden är i drift?
 
SBH skrev:
under arbetet sker eller när tillbyggnaden är i drift?
som jag tolkar det är det när byggnaden är klar
 
Kommunen måste kunna vara mer specifik, be om exempel på hur detta ska redovisas.
 
Om du ska kunna komma undan detta smidigt så bör du nog anlita någon som är godkänd/känd i din kommun med dokumenterad kunskap om brandskydd eller anlita någon med riksbehörighet som gör brandskyddsbeskrivningen.

Du har nog svårt att göra detta själv och få den accepterad av stadsbyggnadskontoret.

I mitt sista projekt sa kommunens inspektör såhär " Ja brandskyddsbeskrivningen är det viktigaste som vi tittar på".

Tydligen har detta blivit viktigt på senare år.

Jag frågade min KA om det räckte att min son som är Brandingenjör gör brandskyddsbeskrivningen.
Nja, sa KA, om han inte är känd i kommunen så skickas handlingen till Räddningstjänsten för yttrande och detta medför ytterligare förseningar.

Som tur var hade sonen en riksbehörighet (en av ca 200 totalt). Han skrev ett gediget dokument på ca 10 st A4 sidor och då gällde det bara ombyggnad av en lokal till 1 st bostadslägenhet.Jag hörde aldrig ett knyst därefter. (y)

Jag frågade honom om det verkligen var nödvändigt med 10 A4. Svaret var; "Tja, som brandkonsult så är detta ett litet dokument. En större fastighet kräver betydligt större dokumentation men vi använder till stor del färdiga mallar så arbetsinsatsen för varje enskilt objekt är inte så stor som man tror" :wow:
 
  • Gilla
  • Haha
jigun och 3 till
  • Laddar…
H
de är absolut inte så avancerat dock måste en brandingenjör utfärda dokumentet.

de använder färdiga mallar så att de är 10 sidor som någon nämner var att hans mall i detta fallet säkert var runt 10 sidor så den blir i princip alltid de för den storleken av.

Brandskyddsdokumentationen ska alltid godkännas av räddningstjänst med detta behöver inte du fixa de löser brandingenjör.
de behöver inte vara någon speciell person kravet är att man är brandingenjör och behörig inte någon riksbehörighet där de enbart finns 200 st.

sedan skall de även upprättas en så kallad "BUB" - Brandskydd Under Byggtid där lite andra frågor hanteras men de hörde inte till frågan
 
Klarläggande, det är brandskyddsbeskrivning jag ska lämna in, inte brandskyddsdokument (det är av vad jag har förstått en stor skillnad mellan dom)
 
S
noone70 skrev:
som jag tolkar det är det när byggnaden är klar
aldrig träffat på. men som byggare har man den lyxen att sånt fixas genom ue eller beställare
 
  • Gilla
Maden
  • Laddar…
H
SBH skrev:
aldrig träffat på. men som byggare har man den lyxen att sånt fixas genom ue eller beställare
nä som totalentreprenör har man själv ansvar för detta aldrig UE och beställare endast vid utförandeentreprenader vilket ytterst få projekt är i sverige
 
S
hul skrev:
nä som totalentreprenör har man själv ansvar för detta aldrig UE och beställare endast vid utförandeentreprenader vilket ytterst få projekt är i sverige
. har ju ansvar att det blir gjort men ser hellre att en utbildad brandingenjör ser över det.
oftast är allt fixat när man får ritning och byggbesrivningar
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…

Bästa svaret

Var själv också tvungen att lämna in brandskyddsbeskrivning/dokumentation inför min tillbyggnad/renovering, lämnade in denna för två veckor sedan. Gjorde den själv efter en del letande på nätet, handläggaren undrade om jag jobbade med brandskydd.. :). Han hade ingenting att slå er på angående denna. Varsågoda:
https://drive.google.com/file/d/1VnvQXmnBSbZk3jriKOOqcH6sy7yUfNAH/view?usp=sharing
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ostebo och 12 till
  • Laddar…
Hm...du får många svar här av folk som mer gissar än vet. Det går alldeles utmärkt att göra en enkel brandskyddsbeskrivning själv om det endast rör sig om en tillbyggnad av en liten villa. Det finns aldrig krav på att någon brandingenjör ska göra det. En A4-sida brukar räcka om villan står längre än 8 meter från närmsta byggnad. SBK brukar väldigt sällan skicka in villor till räddningstjänsten för granskning. Gå genom BBR kap 5 så ser du rätt snabbt vilka rubriker som gäller småhus och kontrollera att du uppfyller de krav som ställs.
Lycka till!/
 
  • Gilla
ByggAddo och 1 till
  • Laddar…
H
erikgöteborg skrev:
Hm...du får många svar här av folk som mer gissar än vet. Det går alldeles utmärkt att göra en enkel brandskyddsbeskrivning själv om det endast rör sig om en tillbyggnad av en liten villa. Det finns aldrig krav på att någon brandingenjör ska göra det. En A4-sida brukar räcka om villan står längre än 8 meter från närmsta byggnad. SBK brukar väldigt sällan skicka in villor till räddningstjänsten för granskning. Gå genom BBR kap 5 så ser du rätt snabbt vilka rubriker som gäller småhus och kontrollera att du uppfyller de krav som ställs.
Lycka till!/

du har säkerligen rätt allt jag säger gäller entreprenadverksamhet, då gäller de jag säger skulle nog varit lägligt att nämna de.
brukar själv avsky när folk gissar på detta forum som stora delar gör.

så för att förtydliga gäller de jag sa vid entreprenadverksamhet
 
  • Gilla
erikgöteborg och 1 till
  • Laddar…
bra! Blir annars lite förvirrande för läsaren. Håller helt med om att folk borde vara tydliga på när de spekulerar och när de vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.