Har du då tänkt att ha på golvvärmen 24/7 året runt? Vad jag förstår är det ju särskilt problem om man har värme på och torkar ut golvet för att sedan under perioder ha det avstängt, att det då drar upp mer fukt? (om man inte har gjort enligt konstens alla regler)

Annars tänker jag att det inte borde vara större problem, förutom att det kan kosta en del flis att hålla det varmt och frågan om man sedan tycker det är värt det? Räknat något på vad det kan kosta med avdrag för värmeförluster nedåt osv på den ytan och om det är ett pris som känns värt? Tycker ofta det låter så dyrt när man har golvvärme i eldrift och nu blir det ju extra kostsamt med kallt oisolerat källargolv på mark.

Annars tycker jag väl det är att köra på, värsta som händer är ju att du lagt ut pengar för materialet om du inte vill köra eldriften sedan och då är du ju tillbaka på ett golv som är precis som utan golvvärmen så ingen större skada skedd? :)
 
A
Njaa typ inte men kommer säkert basta några ggr per vecka vilket en tidsintervall skulle funka typ 18-20 då bör det ändå inte ruinera mig.. sen tror jag det blir mer påtagligt att känna av kylan på fötterna än den 200:- lappen om året elen kostar.

Ligger på ca 18500kwh /året och då har jag inte gjort några större justeringar hemma sedan jag flyttade in.

Har pannrummet rummet bredvid men koppla på detta känns onödigt för denna yta annars får den ju värmen gratis från bef system

Men om jag vill visst kan jag hålla detta avstängt under en längre period? Eller kan det skada? Tänkte nämligen göra så påde andra badrummen under sommar halv året.
 
Det kommer nog bli mycket uttorkning och sedan uppsugning av fukt (när värmen är avstängd) och att fukten kanske även går upp på andra delar av källargolvet som inte har värmedrift på. Men så länge det är material som inte tar stryk av att bli fuktiga och torka ut allt eftersom kanske det inte gör så mycket ändå? Hur har du det är resterande golv i källaren? Finns det risk att du skjuter över problemet till något annat rum som inte tål det lika bra?

Men men, är ingen expert då jag ju valde annan väg att gå med mitt källargolv som har annat användningsområde men läste ju på en del om riskerna med fuktvandring inför beslut om hur jag skulle gå vidare och att det exempelvis är dåligt att ha värme på i golvet hela året om man sedan inte skulle ha på det på sommaren (om man inte har kappilärbrytande skikt då). Att det blir extra sugande när det har varit varmt och torrt.

Men sök lite extra kring det bara och gör bedömning vad du tycker, tror säkert det där kommer gå bra! Går ju vara övernitisk på allt också :)
 
A
Hmm du har en poäng, hade denna diskussion i när jag renoverade övriga 60kvm (gillestugan,sovrum,klädkammare) där jag ville ha golvvärme i gillestugan. Besiktningsmannen sa.att risk för att flytta fukten var större då.

Har ett granab system på stål reglar med undertrycksventilation som går ut från huset så just den arean klarar sig fint :)

I duschrummet som jag har är dock med gv, övriga delen av huset är ju sten, lättbetong, klinker.. bara dött så skada skulle det ju inte kunna göra anser jag.

Nya innerväggar ska byggas med stålreglar (förutom runt dörr med träregel) sen har jag typ 25cm grov betong och under det stenbädd så det bör väl ändå skydda en del uppåt?
Hur blir detut mot fasad där det är nyisolerat och dränerat? Håller det inne fukten?
 
A
De går framåt! Nya rör, bra fall, brunnarna på plats. Köpte en brunn från blucher tyvärr för stor så jag kör en vanlig i rostfritt stål istället till garage. behövs bilas lite till i pannrummet då det inte var tillräckligt dock men inga större grejer. Nu ska armeringen sättas dit och brunnarna säkras innan gjutning! Nya rörinstallationer och brunnar i en grusfylld grop på ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya rör installerade i schakt i betonggolv med synlig brunn och armeringsjärn, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Hmm funderar lite, skulle mäta upp och markera vart takskenan skulle skruvas upp i taket till den vägg jag ska göra i garaget som också blir inneväggen för bastun.

Har mätt med laser och vatten kompass på vägg och sedan märkt och satt laser på den, detta måste ju ge spik rakt längst taket genom krysslasern.

Däremot när jag mätte så var bredden på ena sidan 154cm medans mot andra vägg 146cm... Den befintliga väggen är lite sne...

Ska man mäta(få en sne vägg till dock samma bredd) eller köra laser (rak vägg men avsmalnad mot andra sidan)

Har ju mer behov av bredd i bastu än längd i garaget så bäst vore kanske att mäta med cm...

Tips? En vägg och tak i ett garage med röda laserkorslinjer projicerade för att märka upp takskenans placering för en bastuvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Extremt tråkigt att blanda betong, blir en tombola snart. Men man börjar se formen lite :). Höjer upp det en bit till sen blir det nog flytspackel. Betongarbete pågår i ett rum under renovering med verktyg och ojämnt golv som förbereds för flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
nu har man gjutit det mesta samt påbörjat gjuta dem nya ytorna, fått upp lite reglar också :) man kan börja se lite form. nu blir det gjuta lite till för att sedan förbereda med bredspackling följt av nya väggar Renoveringsarbete med påbörjade reglar, nyligen gjutna ytor och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
A
Har mer eller mindre gjutit klart nu, kikar runt lite kring plattsättare och kan det rimligen vara så att man tar 600:- h ink moms? Dem ska fallspackla , sätta tätskikt runt brunnar och vägg den ena kräver att sätta kakel/klinker för att signera ett bkr underlag vilket man kan förstå då denne inte vet om jag river upp allt.

Såg dock emot det jobbet.

Oavsett uppskattad tid 48h a 600 =28 800:- - rot ca 20 000:-. Lite väl saftigt spontant, eller? Kunde tänka mig max 10 timmar för detta jobb...

Sen tillkommer material också och man vet ju aldrig påslagen på dessa.. får göra min homework.. detta stannar inte upp projektet tack o lov då jag kan påbörja sätta väggar m.m. under tiden
 
Rolig tråd :)

Ta in nån för spacklingen bara, sätta tätskikt är ingen raketforskning :) välj ett system (typ Weber), följ instruktionerna noga och dokumentera allt du gör, spara datablad osv.

Sätta plattor är rätt kul men ganska tidsödande! Jag har lagt golvet i min tvättstuga själv. Ca 15m2, lägger 10x10-plattor, tyvärr billigast möjliga vilket innebär att de inte sitter ihop 3x4 plattor. Tar lååång tid! Men är inte speciellt svårt :)
 
A
Haha tack. Det är sån hysteri här jag bor (läs.sthlms området) med intyg och liknande så därför låter jag en certifierad göra det även fast det aldrig under några omständigheter skulle kunna bli fuktskador eller liknande där jag jobbar nu.. så mycket betong och död material..

Har varit produktiv, en som kommer imorgon och en på fredag fm för att ge offert på enbart spackling samt tätakiktet så gör jag plattorna själv! Som sagt det ser jag fram emot då jag alltid varit kritisk till de som gjort det fult. Får se om jag får äta upp det :)
 
  • Renoveringsprojekt med nygjuten betong, verktyg och arbetsskor på ett bygggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjutet betonggolv med verktyg, arbetsstövlar och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
A
var ett tag jag uppdaterade denna :) det som är gjort nu är:
slagit bort en del av vägg till nya hall
kapat och satt ballofix till rören som ska ut till garaget
satt masonitskiva på innervägg i bastu
reglat väggar i nya hall och bastu
reglat innertak
våtrumsskiva på i dusch
förberett och satt dit väggbocksstöd för vattnet till dusch
tagit bort all el, spacklat igen och gjort ny inspektionshål på andra sidan väggen
spacklat och satt gips på ny förlängd del i dusch
satt gips undertil i bastu för kakel ca 15cm (för 10x10 inkl marginal) panelerna skall över denna

kollar dessutom på aggregat nu, vilket är en djungel men kul :)

tycker denna har en häftig funktion samt lite retro vilket passar huset
https://www.tylo.se/sense-elite.html

det som är smidigt är att man kan tydligen dra el och allting till aggregatet som sedan styr detta genom styrpanelen. dock är det viktigt för mig att dimmer funktion finns i styrenheten då jag enbart ska ha led i bastun och vill dimma denna...

kikat även på denna (drop) som du kan styra på remote genom en app!
http://huum.se/#huum

dock har den andra mindre funktioner än den första samt att du behöver ett simkort med internet...

troligtvis blir det den första!

Idag ska jag försöka hinna med att förbereda elen samt vattnet från pannrummet samt relga för lavar och ventliation för aggregatet och ev en del till annat.

Renoveringsarbete med reglade väggar och elinstallationer inuti ett delvis rivet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i ett rum med exponerade reglar, väggbocksstöd och oavslutad isolation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med reglade väggar och undertak, masonitskivor och spacklade ytor i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med delvis rivna väggar, reglar synliga och gipsskivor samt spackel och en arbetspall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Duktig du är, blir ju hur proffsigt som helst!

Kan du inte berätta lite mer om materialval på plåtreglar (och mått) samt lite newbie-tips om man inte har satt upp det tidigare. Ska ju göra en avdelande vägg i mitt källarrum, en rak vägg samt då dörröppning. Vill ju minimera användandet av organiskt material men blir ju vanlig gips ändå samt att jag behöver träreglar till dörröppningen då...

Du använder vanlig gips? En hel del träreglar också eller bara där det ska fästas upp saker så att det behövs mer stabilitet?

Hur gick det med offerterna förresten?
 
A
Tack! :)

Ja kör det är busenkelt!

Mellan dig och mig, första gången jag använde mig av plåtreglar. :)
Måste säga att det var extremt smidigt, i skenorna (som sitter i tak och golv) som är ca 5,5 cm höga så har du alltid marginal till den regeln som ska sitta i när du kapar den ex vis.

Sen är dem ALLTID spikraka, dem träreglar jag köpte även fast jag kollade ganska noga så är dem inte helt 100% raka.

Jag blandade lite, hade trä för kortlingarna, dem sticksågkapade jag lite på sidorna så den fick plats innuti. Där dörrar ska stå så använder jag träreglar då dörren skall moneras direkt i denna, samt där lavar ska stå och andra delar som kräver lite mer "tyngd".

där jag ska hänga upp andra saker typ dusch m,m så tänkte jag med beslag sätta dit en osb skiva bakom bara. har ju fördelen att jag kan jobba bakifrån också :)

Använde gipsskruv till plåten-trä och montageskruv plåt-plåt. hela kosntruktionen är riktigt stabil. fick dessutom räkna om och göra om lite och då adderade jag på en bit skena på golv och tak bara (fast jag klippte kanterna och förde in den i bef skena som överlappning)

jag använde vanlig gips (inte till duchen dock), finns gipsskruv för plåtreglar också
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/gipsskruv/gipsskruv-p24398.
1000st räcker bra för 149kr :), jag köpte den på 38mm så den kommer in lite.

ett tips är att du köper en liten 3mm plåtborr för att förborra lite i skenorna innan du tar upp och märker vart du ska borra och plugga denna, sen hade jag en sån här för markering
https://www.bauhaus.se/pica-ink-djupnalsmarkare-rostfritt-stal.html

jag har siporexplattor i taket så jag använde 6mm borr, 5mm plastplugg och skruv, sedan borrade jag igenom några ytterligare direkt genom skenarn in i taket.
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
A
gällande offerterna så står det mellan två stycken, håller på och kikar möjligheterna då jag stämde av med bkr och tätskikt är inte allt för nödvändigt på alla utrymmen. blir troligtvis bara pannrum och i duschen.

man får multitaska :)

men gällande din vägg ska du sätta väggen direkt på kakel klinker eller liknande så köp en skena med typ en plastgummi undertill som ska vara ljuddämpande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.