Hej.

Första inlägget här:)

Vi håller på och ska bygga en altan med tak.
Jag har börjat gräva och ska gräva ner för att börja med markarbetet.
Som jag planerade först var att använda 9st pelare 50 djupa, och sedan lägga 45x195 som balk och 45x170 som reglar. men det känns väldigt överdimesionerat. eller så är det för att jag måste gräva upp gräsmattan 50cm och sen ytterligare 50 för pelarna.

Har gjort en ritning för hur jag tänker nu..

Ritning av fundament för altan med måttangivelser för balkar, pelare och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni detta fungerar? med dessa mått behöver jag ett gräva ett djup på 35-40cm istället.

jag undrar även hur man gör där taket möter fasaden som är en träfasad. taket måste ju komma mot bottenläkten, kan man göra så att man sågar ett 45gradsnitt och sen trycker in ett överbläck? eller behöver jag ta bort 10-20cm av fasaden?

många frågor av en nybörjare.
 
Om jag förstår dig rätt så vill du hålla ner höjden på däckkonstruktionen. Ett sätt att åstadkomma detta är att först skapa ramar av t.ex. 45x195 virke som vilar på plintar och sedan fälla in sekundära bjälkar av t.ex. 45x170 i dessa med hjälp av balkskor. De exakta dimensionerna på virket kan man avgöra först sedan man vet de aktuella spännvidderna. Du bör använda ett och samma c/c avstånd mellan reglarna över hela altanen. Du måste också bestämma vilken riktning du vill ha på trallbrädorna. Om du använder lite kraftigare trall, t.ex. 34x145, får du ett stummare golv och kan ändå öka c/c avståndet mellan reglarna till 700 mm.

45x120 är med säkerhet en alltför klen dimension för stolparna. Till fria stolpar bör man alltid välja virke med kvadratiskt tvärsnitt. 95x95 är en lämplig dimension i det här fallet även om du bara får tag i kvalitetsklass C14.

Utformningen av tätningen av övergången mellan tak och vägg beror lite på vad för takmaterial du skall använda. Under alla omständigheter måste du såga bort ett parti av lockläkten/lockbrädorna så att du kan föra in pappa eller plåt intill fasadens bottenbrädor.
 
Har du ingen sidovy på ritningen? Förstår inte ditt resonemang kring 50 plus 50 i grävning......

Trallreglar 45x70 känns lite klent.
 
justusandersson skrev:
Om jag förstår dig rätt så vill du hålla ner höjden på däckkonstruktionen. Ett sätt att åstadkomma detta är att först skapa ramar av t.ex. 45x195 virke som vilar på plintar och sedan fälla in sekundära bjälkar av t.ex. 45x170 i dessa med hjälp av balkskor. De exakta dimensionerna på virket kan man avgöra först sedan man vet de aktuella spännvidderna. Du bör använda ett och samma c/c avstånd mellan reglarna över hela altanen. Du måste också bestämma vilken riktning du vill ha på trallbrädorna. Om du använder lite kraftigare trall, t.ex. 34x145, får du ett stummare golv och kan ändå öka c/c avståndet mellan reglarna till 700 mm.

45x120 är med säkerhet en alltför klen dimension för stolparna. Till fria stolpar bör man alltid välja virke med kvadratiskt tvärsnitt. 95x95 är en lämplig dimension i det här fallet även om du bara får tag i kvalitetsklass C14.

Utformningen av tätningen av övergången mellan tak och vägg beror lite på vad för takmaterial du skall använda. Under alla omständigheter måste du såga bort ett parti av lockläkten/lockbrädorna så att du kan föra in pappa eller plåt intill fasadens bottenbrädor.
Okej det är ju smart att lägga ner dem i ja. en annan tanke var att lägga 45x195 och sen lägga ner dem med balkskor men med cc80 och sen lägga 45x70 på och sen köra 9 pelare i marken och utöka med ytterligare 9 skruvpelare för att stötta där fönster och dörr kommer samt på de öppna ytorna för att göra golvet mer stumt.
Anledning till att jag vill gräva så lite som möjligt är för att jag nu nått betong "klumpar" på 50x50 som ligger ute i marken, har grävt halvvägs nu med ett djup på 35.

Okej men då kör jag 95x95 på stolparna.

Glömde tilläga att det i framtiden ska bli inglasat med, så det väger också endel.

Kane skrev:
Har du ingen sidovy på ritningen? Förstår inte ditt resonemang kring 50 plus 50 i grävning......

Trallreglar 45x70 känns lite klent.
när jag skrev 50 plus 50 menar jag att jag ska gräva ut ett djup på 50cm där trall kommer, och sedan gräva ytterligare 50 för varje pelare. Jag är otroligt dålig på att förklara:)

men tror du 45x70 är för klent om jag lägger ytterligare 45x195 ner med balkskor med cc80?
 
Det går även bra att skruvlimma 2st 45x95 till en stolpe, som då får måttet 90x95
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
maah skrev:
Det går även bra att skruvlimma 2st 45x95 till en stolpe, som då får måttet 90x95
Okej, men jag kör på 95x95. är nog inte kunnig nog att skruvlimma:) och känns spontant lättare att sätta 95x95 direkt.
 
Kan rekommendera appen "lathunden" från svenskt trä för dimensionering, där kan man räkna på lämpliga dimensioner på virke för en viss spännvidd.
Oftast bygger man med ett lager bärlina med stöd på vissa avstånd (tex plintar) och ovanpå det (alternativt nedfällt i bärlinan för att spara höjd) ett lager bjälklag med tex cc 60 (beroende på tralldimension). Ovanpå det kommer sen trallen. Din konstruktion är lite annorlunda vad jag kan se, med bärlina på två håll och ganska klent bjälklag med kort spännvidd istället. Har jag fattat rätt? Funkar säkert det med, men kanske lite svårare om man vill räkna på lämpliga dimensioner.

så här gjorde vi om det kan vara till någon hjälp:
https://mobil.byggahus.se/forum/altan-uteplats/260414-ett-tradacksprojekt-vid-sommarstugan.html
 
tomjakob skrev:
Okej, men jag kör på 95x95. är nog inte kunnig nog att skruvlimma:) och känns spontant lättare att sätta 95x95 direkt.
det blir bättre att skruvlimma 2 st 2"4 de slår sig inte lika lätt

men stolpar bör funka
 
tomjakob skrev:
Okej, men jag kör på 95x95. är nog inte kunnig nog att skruvlimma:) och känns spontant lättare att sätta 95x95 direkt.
Skruvlimma är lätt. Det är precis vad det låter som, du fördelar ut rikligt med trälim på den ena regeln och sen skruvar du ihop dom.
 
jonne72 skrev:
Kan rekommendera appen "lathunden" från svenskt trä för dimensionering, där kan man räkna på lämpliga dimensioner på virke för en viss spännvidd.
Oftast bygger man med ett lager bärlina med stöd på vissa avstånd (tex plintar) och ovanpå det (alternativt nedfällt i bärlinan för att spara höjd) ett lager bjälklag med tex cc 60 (beroende på tralldimension). Ovanpå det kommer sen trallen. Din konstruktion är lite annorlunda vad jag kan se, med bärlina på två håll och ganska klent bjälklag med kort spännvidd istället. Har jag fattat rätt? Funkar säkert det med, men kanske lite svårare om man vill räkna på lämpliga dimensioner.

så här gjorde vi om det kan vara till någon hjälp:
[länk]
Laddade ned appen, insåg att det blir väldigt klent. speciellt om jag ska ha glas sen med.
får köra med stolpar och kanske köra limträ som bärlina.

maah skrev:
Skruvlimma är lätt. Det är precis vad det låter som, du fördelar ut rikligt med trälim på den ena regeln och sen skruvar du ihop dom.
camaro1969 skrev:
det blir bättre att skruvlimma 2 st 2"4 de slår sig inte lika lätt

men stolpar bör funka
Okej då är det kanske lika bra o göra det. kan man göra detta även med tryckt virke?
 
ja det går även med tryckt virke. jag ska göra det snart.. men låter virket torka lite föst... sen ska 2 sidor hyvlas så man får bort V fogen mellan plankorna

limträ har jag inte sett som tryckt. borde gå lösa med vanligt regelvirke
 
Det finns, för den som är intresserad, tryckt limträstolpe 90x90 på minst ett byggvaruhus, Google är din vän.
 
ghoti skrev:
Det finns, för den som är intresserad, tryckt limträstolpe 90x90 på minst ett byggvaruhus, Google är din vän.
såg nu att det fanns. men de var inte gratis:)

Hur gör man med altan taket mot träfasaden? behöver jag kapa och plocka ned fasaden? eller går det att göra ett spår o trycka in typ överbleck?
 
Gör om din planering för altanen.

8 plintar i 2 rader om 4. Sätt dessa rader 2.2 m resp 4.4 m från huset.
Som bärlinor använder du 45x195 och som golvreglar 45x120 med c/c 60 och sedan min 28 mm tjocklek på trallen.
Allt baserat på spännvidstabellen här, http://www.petersprojekt.se/old/altan/bygga_altan.htm#dim

(tabellerna ger 45x195 och 45x145 men lite magkänsla behövs också)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Limträ ska nog inte behövas i bärlinan. Se till att du har stöd hela vägen ner under de bärande delarna av stommen till taket/uterummet bara så är det nog lugnt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.