Kilensnickare skrev:
...
Nu tror jag inte att trådens svarta prickar är vägglusskit, men om det är under/vid sängen så...

Det var svårt att hitta ngn bra bild på nätet...
[länk]

En artikel om att var man skall titta och vad man letar efter....
[länk]


Lycka till med artbestämningen på din nattliga gäst
Ja fy för den lede!

Men prickarna är bara i vardagsrummet, där ingen vistas på nätterna.
Så jag tror inte det är vägglöss.
 
RoTe
Det är knappast vägglöss! Har hela taken fullt av det där i mitt hus som jag hyr. Obehandlad furu iaf så det syns inte om man inte tittar noga. Huset ligger på en bondgård som hade djurhållning fram tills nyss. När djuren försvann försvann även flugorna.

Skaffa AC och håll dörrar och fönster stängda!
 
Som jag skrev så tror inte jag heller på vägglöss, men killen gjorde ett bra jobb att 'informera' eller skrämma upp mig... så jag passade lite OT på att sprida vidare, så kanske fler klarar sig... Spindel verkar vara sista budet...
 
Hallå, finns det inte några riktiga entomologer (insektsforskare) här?

Fast vanliga flugor är väl för trivialt.
Ni är väl på Borneo och jagar jättespindlar eller nå't så'nt spännande.

Kilensnickare skrev:
...Spindel verkar vara sista budet...
Några spindlar har jag inte sett här inne.

Kan det vara hustrun som skojar med mig för att jag skall städa oftare :surprised:


Man borde väl kunna DNA-testa skiten eller något. Skall jag skicka ett prov till SKL?
 
100% spindelskit.
 
Efter det att vi slipade vår ekparkett framkom liknande fläckar, det verkar som att det har funnits i parketten hela tiden.
Trodde först att det var slipfirman som hade spillt ut pigment eller liknande men detta var inte fallet.
De fick slipa om på vissa ställen där det var för mycket fläckar, dock finns det en del kvar.
Jag tror således inte att det är insektsskit utan något annat, har dock inget svar utan överlämnar detta till någon annan.
 
  • Gilla
Odjuret
  • Laddar…
Haha, titta en tråd i min "smak" (lite efter bara - men lika aktuell frågeställning) kom ni fram till nått? Jag har samma fundering .. och min teori är husfluga., men hade velat hitta lite mer bevis :)
 
Typiskt vanlig husfluga.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Husfluga stämmer nog bra!
Fläckarna har avtagit i omfång sedan vi bott in oss och mängden flygfän inomhus har minskat.

Men det finns en annan utomhusvariant också.
Skall ta lite bilder ute i morgon när solen är uppe.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Så här ser det alltså ut på mina lister och bräder, som skall in i huset.
På var enda list och bräda. Så alla måste läggas med "finsidan" nedåt.
De ligger i ett garage, som inte har någon port än, utan är helt öppet mot nordost.

Och där borde det ju inte finnas husflugor. Men det är säkert några liknande sexbeniga, fyrvingade sötnosar som har varit framme.

Trälist med små svarta fläckar och vit färgstänk, lagrade inomhus
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl vanligt svart mögel det.
 
Konstigt då att det endast förekommer på ovansidan, och aldrig på undersidan av bräderna.
 
Flugor finns överallt. Exakt vilken sorts fluga gör nog detsamma. Sedan finns ju alla andra triljoner insekter, och alla har samma behov som vi av input och output...

Svartmögel kan det nog också för all del vara. Kräver fukt, mat (t ex smuts & damm & naket trä) och plusgrader. Ovansidan på liggande mtrl är mest utsatt för alla dessa saker, inkl mögelsporer från luften.
Det är likadant här med bräder och annat som jag har liggande på logen och i vedboden. + Att jag dessutom som en tredje komponent ibland har fågelspillning också...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som rubriken säger, så har jag en ny tråkig erfarenhet.

Efter att ha varit asfaltbarn hela mitt liv bor jag nu mycket lantligt, mitt emellan kohagar, hästhagar, fårhagar, höns och annat som jag inte ens vet namnet på.

Nu på sommaren, när alla dörrar står öppna ägnas ju kvällarna åt att slå ihjäl diverse ovälkomna gäster:
Husflugor, hästflugor, bromsar, blinningar, vindsflugor, fruktflugor, flygmyror...

Men vem lämnar flugskit?
Innan jag började skriva sökte jag lite och fann naturligtvis detta (Bygga Hus har allt!):
[länk]

Men inget svar på vilken av alla dessa 6 och 8-benta varelser som lämnar sådana spår efter sig.
Det känns förnedrande att behöva gå runt och torka bort flugskit varje morgon i sitt nya fina hem.
Någon som vet?

Bilder på eländet:
[bild]

Och en till från golvet. Men de kan också lämna skiten efter sig på en bordskant
[bild]
Är de flugskit som är brunsvart ? Spindelbajs ska va gråvitt... men alla säger olika... vill veta blir knäpp
 
jac jac skrev:
Jepp, faktiskt :)
Men som jag förstått det så brukar det vara mer utbredda vita fläckar, påminner lite om kalkfläckar.

Själv har jag alltid trott att flugskitar kommer från just ... flugor ... kan det inte vara den vanliga husflugan som är framme?
kanske kan få något vettigt svar här... hur ser spindelsbajs ut ??? Gråtvitt va ? Jag har gogglat o dom flesta säger gråvitt... svarta bruna prickar måste vara från flugor ju ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.