Köpte mitt hus av ett dödsbo och det luktade ålderdomshem. Värst var det i sovrummet sedan i vardagsrummet. Började rulla ihop korkmattan, luktade ännu värre i heltäckningsmattan som låg under. Sedan riva tapet men det blev bara värre ju mer tapet jag fick dän. Tur att det var sommar och fönstret kunde stå öppet! Tog ner tretexboarden som luktade förfärligt unket, sedan nya ytsikt och rummet var som nytt.

I vardagsrummet hade man satt gips över tretexen på 60-talet så provade jag att måla över tapeten med vanlig väggfärg och det funkade.

sedan är klorin en fantastisk produkt jag körde med i källaren. Skurade väggar och tak två gånger och vips var det inte unket längre även om källardoften fanns kvar.
 
  • Gilla
Stl och 2 till
  • Laddar…
Bristande hygien, städning och ventilation gör att det kan bli en dålig lukt, oavsett ålder. När det gäller just bristande personlig hygien är det så att det som regel luktar värre ju äldre personen är. Vissa orsaker till det beskrevs även av stenolof. Detta är ett faktum och har inget att göra med vilken syn man har på människor. Jag är också känslig för lukter och förstår precis vilken typ av lukt som TS menar.

Olika typer av fuktangrepp kan även ge andra obehagliga lukter. Många har både fukt- och mögelproblem i sina hus - utan att de själva vet om det. Vårt luktsinne vänjer sig nämligen vid lukter och efter ett tag märker man det inte själv längre. Lukter fastnar dock i kläder och andra textilier och man kan ibland känna tydligt på vissa människor att de har fuktproblem hemma. Att konfrontera dem med detta är dock inte alltid så lätt, speciellt om det är nära bekanta, arbetskamrater eller liknande. En del uppskattar informationen, medan andra kan ta väldigt illa upp.

Att åtgärda fuktproblem, ha välventilerat samt fräscha ytskikt brukar ta bort dålig lukt i hus. Har det "gått djupare" kan ev byte av isolering vara nödvändigt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vår kåk hade också gubblukt när den köptes. Mycket sat. Heltäckningsmattan i Hallen som åkte ut, tror också mycket beror på äldre byggmaterial som tretex och masonit.
 
pelpet skrev:
Gamla människor luktar väl inte på något särskilt sätt?
Jo, det vill jag nog påstå. Vet inte om det har med ämnesomsättningen eller annat att göra. Behöver inte handla om hur renlig personen är utan det är något annat
 
1. Ta väck alla textila ytskikt
2. Måla med lösningsmedelsbaserad förseglingsfärg
 
schnyggve skrev:
...sedan är klorin en fantastisk produkt jag körde med i källaren. Skurade väggar och tak två gånger och vips var det inte unket längre även om källardoften fanns kvar.
Japp, kan bara hålla med. Klorin är ett undermedel :p
Men precis som du skriver finns källarlukten kvar. Och den beror oftast på att det finns ett fuktproblem. När vi grävde upp runt vårt hus, dränerade om och satte på en Platon-matta utanpå källarväggen gjorde det underverk för luften och miljön i källaren. Luktade mycket fräschare sedan.
 
  • Gilla
t0to04 och 1 till
  • Laddar…
Jo, det luktar instängt och surt av dålig städning, vädring, hygien och möjligen också tobak. Men erfarenheten är de första är de avgörande.
 
Är erfarenhet en "dålig syn"? Väx upp.
 
I vårt hus hade vi en garderob som luktade på samma sätt. Jag testade det mesta, men när jag insåg att den tidigare ägaren hade byggt igen glipan mellan dörren och golvet insåg jag att det var ett ventilationsproblem. Jag gjorde en öppning och på en kort stund var lukten borta. Se till att huset har tillräckligt med till och frånluft.
 
Göran.W
Jag gör mycket kund besök och har varit hos många äldre där det luktar riktigt illa och innestängt.
Troligen på på grund av dålig hygien och bristfällig vädring.
Det är inte ovanligt att dom inte får bada \ duscha mer än en gång i veckan.
Vädring blir det ofta bara den korta stunden hemtjänsten är där.
Detta är på inget sätt dom äldres fel utan äldre vården eller rättare sagt bristen på den.
Äldrevården är ett skämt.
Jag tycker synd om dom gamla som inte får en värdig ålderdom.
Detta är inte hemtjänstens fel för dom gör sitt bästa med dom resurserna dom har.
 
  • Gilla
Karldanaxel och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
ricebridge skrev:
Vi gamla gubbar både ser, hör och luktar illa...
Hellre lukta illa än att ha tomtar på loftet vilket inte verkar följa med någon viss ålder. :wow:

MVH
Stickan
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
kimf
Vi flyttade in i ett dödsbo med ytskikt från 60talet. Den avlidne hade varit sängliggande sista åren. Det luktade riktigt unket i kåken, kunde inte riktigt placera lukten, men instängt/ålderdomshem/damm/fukt eller en blandning av allt. Vi satte in tre ozonagregat (170kvm boyta), tätade alla ventiler tillfälligt. Och lät dem stå på fullt ös i en helg. Efter detta luktade kåken sådär sterilt som det gör efter ozonsanering i ett par dagar, inget av det gamla kvar.

Efter någon vecka kunde vi lokalisera avvikande lukt i ett specifikt rum. Det visade sig vara en fuktig syll, den byttes, samt lite svartmögel i avgränsning till detta som åtgärdades.

Så summa summarum, kan ju inte uteslutas, men tror inte syllen och svartmögeln var orsaken till lukten i hela vår kåk. Utan just eftersatt städning och vuxenblöjor i första hand. Men oavsett så var det mycket lättare att hitta annat sedan.

En stor fördel med ozonsanering är att även om man har en källa till lukten, så tar saneringen åtminstone bort lukten från alla ytskikt där det satt dig, så som tapeter, textilier, m.m. Mycket lättare att se var det kommer ifrån sedan.
 
Märkliga resonemang!

Min svärmor gick bort för ganska precis ett år sedan, vid 99 års ålder.
Frugan och jag var ofta och hälsade på henne, där hon bodde med ett dussin andra senildementa kvinnor och män på ett hem.
Inte luktade det något speciellt där, utom nybryggt kaffe vid tretiden på eftermiddagen :)
Nej, jag tycker hela denna diskussion börjar lukta illa, eller osa katt om ni vill.

Eller är det för att jag själv är så gammal :p
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Om jag visste att det fanns spånplatta i väggarna skulle jag inte vilja ha dom oavsett lukt eller inte. Bort med dom och på med OSB och gips. Miljövänligare och mycket bindre bindemedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.