Länk till kabeln du köpte?
 
Marcussjogren skrev:
...
Glöm inte att märka upp alla kablar innan du drar dem, underlättar väldigt mycket.
...
Om du kommer hem till mig och upprepar det där, så får du stryk ;-)

/ Fredrik (som glömde)
 
  • Gilla
Ymer och 3 till
  • Laddar…
M
Tornhill 2 skrev:
Om du kommer hem till mig och upprepar det där, så får du stryk ;-)

/ Fredrik (som glömde)
Haha :D

Jag gjorde samma i en datahall för några år sedan, är det tillräckligt många kablar så gör man aldrig om det.

Än värre är det när andra gör det felet åt en. Var inte bara en gång som elektrikern på ett båtvarv drog koax-kablar, skrev siffran med bläck på en vit eltejp och hängde änden ute i regnet :D
 
Numera finns det gott om modular 8p8c kontakter ("rj45") för enkardelig rund kabel. Om man vill kan man alltså gå rakt in i switchar med installationskabeln. Normalt går man inte så, men det går på ett ok vis.
 
nikasp
Hur märker man lämpligen upp dem och var? I varje ände? Jag har en Dymo som jag kan skriva etiketter med. Ska nog dra mitt stjärnnät nästa helg. 2 dubbeluttag, 1 enkel (använder ena till kabel från bredbandsswitchen) och en till uppkopplad värmepanna.
 
Da för data, 01 för ställ, 01 för rad, 01 för plint. Dvs Da010101=första plint på första stället
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
petersv skrev:
Numera finns det gott om modular 8p8c kontakter ("rj45") för enkardelig rund kabel. Om man vill kan man alltså gå rakt in i switchar med installationskabeln. Normalt går man inte så, men det går på ett ok vis.
Om man har massor med nätverksuttag men inte lika många portar på switchen så är ju finessen med en stor patchpanel där varje kabel ut i anläggningen är kontakterad och sen lägger man in de uttag som ska vara i drift med patchkabel.

Men för oss med små hemmanätverk är det ju inte alls lika nödvändigt. Då är kanske det du skrev om här helt perfekt. Man lägger in alla kablar man har direkt på switchen istället, ty en av finesserna med patchpanelen har ändå redan försvunnit.
 
nikasp
Minns jag rätt nu förresten så hette portarna DA1 och DA2 för i uttag i sovrum, DA3+DA4 i vardagsrum och DA5+DA6 vid TV samt DA7+DA8 i kök i nyproducerad Skanska-lgh 2012. Dvs numrering i vänstervarv från ytterdörren i samma stil som lägenhetsnumrering. Tror jag kör på den varianten om ingen tycker att det är helt värdelöst.

Jag köpte just ut en patchpanel med 16 portar och kommer att koppla in 6 eller 8 och finns bud på 4 till om jag ska koppla in hela huset.
 
elmont skrev:
Da för data, 01 för ställ, 01 för rad, 01 för plint. Dvs Da010101=första plint på första stället
Japp precis så! (y)
 
M
D1/23 är ett annat vanligt sätt att märka dem, D1 är panelen och 23 är port 23
 
Marcussjogren skrev:
D1/23 är ett annat vanligt sätt att märka dem, D1 är panelen och 23 är port 23
Vid just registrering av datanätverk så finns ingen riktig standard. Man stöter på en uppsjö olika varianter. I ett hem, där man inte har en massa annan svagström (larm, telefoni, kameror osv.) så är ju "D" eller "DA" överflödig information och tar bara extra plats (som det är trångt om) i anspråk. Bättre skriva större siffror då.

Bara det är uppmärkt tydligt så är det 99% av slaget.

P.S. Glöm inte höger/vänster, ofta A/B. Surt att växla ett dubbeluttag för de gånger man behöver göra skillnaden... :)
 
M
lars_stefan_axelsson skrev:
Vid just registrering av datanätverk så finns ingen riktig standard. Man stöter på en uppsjö olika varianter. I ett hem, där man inte har en massa annan svagström (larm, telefoni, kameror osv.) så är ju "D" eller "DA" överflödig information och tar bara extra plats (som det är trångt om) i anspråk. Bättre skriva större siffror då.

Bara det är uppmärkt tydligt så är det 99% av slaget.

P.S. Glöm inte höger/vänster, ofta A/B. Surt att växla ett dubbeluttag för de gånger man behöver göra skillnaden... :)
Exakt - så är det. Tycker bara det ser bättre ut med en bokstav före, men det är ju som sagt rent estetiskt :-D
 
nikasp
Äsch, har en sån där elektrisk Dymo Letratag jag tänkt skriva etiketter med men enligt tråd på annat forum lossnade etiketterna från kablarna redan efter ett halvår. Kanske märker med två tunna olikfärgade buntband i olika varianter så man slipper tappa bort vilken kabel som är vilken.
 
Standarden heter SS 455 12 01 och finns att köpa hos SIS som handboken Dokumentation av teleanläggningar vilken innehåller både den gamla (utgåva 5) och i den nya (utgåva 6) modellen. Till den nya standarden finns även ett tillägg som är gratis.
Och personligen kommer jag aldrig att använda det nya systemet, då det är på tok för "jobbigt" i dom anläggningar som jag ev kommer att rota i.
PS
Skriv med en vattenfast märkpenna direkt på kabeln.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.