Hej!

Skulle behöva tilluft i toalett för att få cirkulation när badrumsfläkten går. För att få minimalt ingrepp tänkte jag göra ett urtag i dörrtröskel.


Tröskel utifrån
Stängd trädörr ovanpå parkettgolv med synlig tröskel behöver urtag för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tröskel öppen dörr
Tröskel mellan ett kaklat golv och ett trägolv i en dörröppning, sedd utifrån toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tröskel stängd dörr inifrån
Tröskel till en dörr från insidan med stängd dörr och synligt dörrutrymme vid golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En tanke som jag har är att göra ett urtag i den översta delen i tröskeln likt vi har i övre delen av karmen på andra dörrar.
Tröskel av trä och vit dörr med urtag i övre delen för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sten- och trätröskel med tänkt urtagsområde markerat på ovansidan av tröskeln.

Tröskel med ett urtag för luftcirkulation under en stängd dörr, sett inifrån ett rum.

Är jag på rätt spår eller tänker jag fel?
 
Åsa Lund
Tröskeln är även till för att stoppa vatten från att rinna ut från rummet.
Så NÄ
Ta inte bort en del av tröskeln
Gör urtag i karmen upptill eller i dörrbladet
 
  • Gilla
Joje1976
  • Laddar…
Point made, fast det är väl mest stänk i det här fallet skulle jag tro. Rinner det över så rinner det nog över oavsett. Dusch är långt borta, bakom glasvägg och nedsänkt men visst det finns toalett och handfat nära även om jag inte är jätteorolig. Men jag lyssnar och begrundar rådet.

Är inte tilluft nedifrån att föredra eller är det sak samma? Min första tanke var att man kunde undvika fukt som skulle gå åt andra hållet om badrumsfläkten inte gick.

Tack igen :)
 
  • Älska
VilleKalle
  • Laddar…
Lime113 skrev:
En tanke som jag har är att göra ett urtag i den översta delen i tröskeln likt vi har i övre delen av karmen på andra dörrar.
Är jag på rätt spår eller tänker jag fel?
Precis så är det gjort för ventilation genom vår tröskel till toaletten och jag ser inget problem med det.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag anser att du tänker helt rätt med att ta upp en springa nertill i tröskeln.
Har själv planer på att göra likadant.

Min tanke var att ta överhandsfräsen.
 
Tittade på de andra dörrkarmarna i hallen och sovrummen och kök har alla uttag upptill. Någon som kan gissa varför man inte har valt att göra det just för badrummet?

Bild tagen från hallen
Dörrkarm utan uttag ovanför på en vägg, parkettgolv synligt, fotograferat från hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy av en dörrkarm och övre delen av en vägg utan synligt uttag, tagen från en hall med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Bild tagen från hallen, toalett
Träfärgad dörr med vit dörrkarm utan synligt uttag högst upp sedd från en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrkarm utan uttag i taket, sedd från en hall mot en badrumsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilerad tröskel är väl mer standard idag än springa i ovan karm. Bara att köra som du tänkt.

Varför inte ditt badrum är ventilerat kan kanske bero på att man inte vill dra in fuktig badrumsluft i huset. Men då måste ju ngn tilluft finnas i badrummet
 
Det finns ett fönster i duschen (Y)
 
BirgitS
Är inte badrumsdörrens karm och foder utbygga någon gång?
De ser inte lika arbetade ut som för den andra dörrens. Vid utbytet kanske man inte tänkte så långt utan bara gick på standardprodukter.

Man brukar försöka få luften att röra sig på diagonalen genom rummet, t.ex. om utsuget sitter högt upp på badrumsväggen bör tilluften komma in lågt. Men när t.ex. ett sovrums tilluft är under ett fönster och sjunker mot golvet är det bra att luften sen tvingas upp ovanför dörren.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Staffans2000
Naturligtvis hindrar tröskeln ev. vatten lika bra även efter ditt planerade ingrepp, så det behöver du inte bry dig om.
Även jag har ventilationsöppningar enl. dina bilder, men i badrummet sitter slitsen i tröskeln. Min övertygelse är att golvet skall torka upp lättare när badrumslufttillförseln sker i nederkant. Elementärt!

Staffan
 
Jag tror att din fläkt orkar dra luften även vid springa i karmens överkant. Se till att den går konstant och inte bara efter dusch för bästa inneklimat.
 
Förlåt för OT nu men,
Hur vet jag om jag har tillräcklig rörelse (ventilation i huset)?

Källaren
Tilluft i ett par rum. Frånluft i form av en badrumsfläkt.

Entréplan
Freshventiler i fönster (2 styck i vardags rum, två styck fördelade på två sovrum)
Mekanisk frånluft (köksfläkt, toalettfläkt)

Vind
Ventiler i taknock

Tanken är väl att luft rör sig från källare och uppåt pga värme, luft sugs in i källarens tilluft. Därefter går luft ut genom köksfläkt eller toalettfläkt på entréplan. Fönsterventilerna tryckutjämnar men skulle lika gärna kunna gå ut som in (övertryck eller värme entréplan leder till att luft går ut genom fönster). Har fått råd om fler ventiler i vägg men förstår inte riktigt varför.

Blir det en motsatt effekt av att låta frånluft i källaren (badrummet) gå? Då stiger inte luften till entréplan utan går raka vägen ut i fläkt. Eller?

Sen kommer den svåraste frågan (oavsett om det är rätt i teorin) hur vet man att det blir rätt? Fuktmätare, flödesmätare, chansning?
 
BirgitS
Man kan beställa en ventilationskontroll. Det gjorde vi efter att ha bytt frånluftsvärmepump och då kom det en och mätte och justerade in flödet i ventilerna för frånluft i kök, badrum, tvättstuga och klädkammare så att det stämde med normen för totalt luftflöde och hur det bör fördelas mellan olika rum.
 
E
Minimum 0,1 l/s per kvadratmeter golvyta när ingen vistas i bostaden. Minimum 0,35 l/s per kvadratmeter golvyta när någon vistas i bostaden.

En källarvåning som därför bara används sporadiskt klarar sig ganska bra med bara en eller ett par badrumsfläktar som går på grundflöde. Men entréplan bör ni definitivt se över. Till exempel en kanalfläkt på köksfläktens utblås som går på lågfart och styrs av spiskåpan.
 
Så problemet med hus med självdrag (som inte eldar längre) är att utmatningen inte kommer i närheten av 0,3 l/s per kvadrat? Och i praktiken är vår enda frånluft vi köksfläkt och badrumsfläkt... eller?

Men angående fläktarna, badrumsfläktar ligger på 20-30 l/s, köksfläktar 100-200 l/s.
Hur bör jag dimensioner?
A) Övervåning*0,3
B) (Övervåning+källare)*0,3?
C) Låta fläkt gå både på övervåning och i källare. Eller förstör man flödet (varm luft som stiger)?

Är det ett alternativ att köra fläktar under dagen när man är borta och ha stängt på kvällen? Alternativt bara stänga av en av fläkterna när man kommer hem? Tack hörni :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.