Dyrt eller billigt, bra eller dåligt ni avgör, men en sak är säker priset på livförsäkringen ökar med stigande ålder. Bara som en kommentar till det hela.
 
Vi har tagit ut en livsförsäkring på halva lånebeloppet var hos Änke- och pupillkassan. Försäkringen kan tyckas dyr vid första ögonkastet (ca: 10000:- för oss båda per år), MEN, om vi inte trillar av pinn inom försäkringstiden (vi tog tills yngsta barnet fyller 20) så får vi tillbaks pengarna! Exakt hur mycket beror förstås mycket på hur marknaderna utvecklas under de 20 åren, men till och med en liten peng är mycket bättre än vad man får någon annan stans.
 
Redigerat:
Vi har en sådan försäkring att banken löser in halva lånet om nån av oss dör, då kan man utan problem bo kvar...
 
Jag är lite förvånad att så många av måste ta privata livförsäkringar.

Jobbar man som anställd i ett företag med kollektivavtal ingår väl livförsäkring i anställningsvillkoren/fackavgiften.
Och annars är det väl brukligt att arbetsgivaren betalar försäkringen, och debiterar den anställde en liten slant.

Nu har jag ingen anställning längre, men på den gamla goda tiden fick jag ett avdrag på ca 30 - 50 kr/mån för gruppliv- och olycksfallsförsäkring. I samma bolag som vi hade tjänstepensionsförsäkringen.

(Nu är jag så gammal så ingen vill livförsäkra mig länge. Men jag lämnar efter mig en bra spade :( )
 
T
KnockOnWood skrev:
Jag är lite förvånad att så många av måste ta privata livförsäkringar.

Jobbar man som anställd i ett företag med kollektivavtal ingår väl livförsäkring i anställningsvillkoren/fackavgiften.
Och annars är det väl brukligt att arbetsgivaren betalar försäkringen, och debiterar den anställde en liten slant.

Nu har jag ingen anställning längre, men på den gamla goda tiden fick jag ett avdrag på ca 30 - 50 kr/mån för gruppliv- och olycksfallsförsäkring. I samma bolag som vi hade tjänstepensionsförsäkringen.

(Nu är jag så gammal så ingen vill livförsäkra mig länge. Men jag lämnar efter mig en bra spade :( )
Så är det för många, men den grupplivförsäkring som där erbjuds har sällan en ersättningsnivå som täcker tillräckligt stora delar av huslånen för att möjliggöra att man kan bo kvar(om man bor i närheten av en storstadsregion iaf).

Bolåneförsäkringar är ofta rätt dyra om man jämför med andra alternativ och täcker som sagt halva bolånet och löser ut direkt vid dödsfall. Det finns vissa problem med det om man inte är gifta eller om man har särkullbarn etc.

TS skriver inget om sitt civilstånd eller andra familjeförhållanden så det är svårt att ge ett bra svar på vad som är "bäst".

Jag är sambo och vi har inga gemensamma barn utan bara "egna" så vi har dels inbördes testamenten dels livförsäkringar för att täcka upp så att den som blir kvar vid ett eventuellt dödsfall inte måste flytta omgående och att det även går att hantera arv och annat. Jag har även del i ett fritidshus som jag vill att min sambo ska kunna fortsätta att nyttja (åtminstone en period) om jag skulle gå bort så det är ytterligare behov som ska hanteras.
För potentiella inkomstbortfall pga sjukdom eller invaliditet har vi försäkringar genom fack och arbetsgivare.

Det är en mycket mer komplicerad ekvation om man inte är gifta och om man har barn som inte är gemensamma. Gift och bara gemensamma barn är väldigt mycket enklare att hantera, men det är inte alltid man styr detta :)
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag är lite förvånad att så många av måste ta privata livförsäkringar.

Jobbar man som anställd i ett företag med kollektivavtal ingår väl livförsäkring i anställningsvillkoren/fackavgiften.
Det stämmer. Dock är ersättningsnivåerna inte särskilt höga. Jag och frugan som är anställda statligt (Statens tjänstegrupplivförsäkring TGL-S) och kommunalt (Tjänstegrupplivförsäkring TGL-KL) är ersättningen följande:

Prisbasbelopp vid dödsfall ~44.000

Ålder: Prisbasbelopp
-55 år 6,00
55 år: 5,50
56 år: 5,00
57 år: 4,50
58 år: 4,00
59 år: 3,50
60 år: 3,00
61 år: 2,50
62 år: 2,00
63 år: 1,50
64 år eller däröver: 1,00
44.000 kr * 6 = 264.000 kr täcker bara ca 10% av vårt lån.

För vår del så känns det tryggt att ha en försäkring som täcker ca halva lånet ifall någon av oss skulle avlida. Då kan huset behållas och ekonomin behöver inte bli en extra belastning.
 
Redigerat:
Ack ja, tiderna förändras.
Vill minnas att livförsäkringen var på ca en mille, och förr räckte det gott och väl till halva huslånet.

Skall vi dra slutsatsen att människovärdet inte har ökat i samma takt som fastighetsvärdena :confused:
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi har på tre miljoner livförsäkring på oss. Billigt, 110 kr i månaden. Via LF.

Bättre med inkomstförsäkring än bolåneskydd skulle jag säga. Samt en bra sjuk/sjukvårdsförsäkring.
 
johd01 skrev:
Vi har på tre miljoner livförsäkring på oss. Billigt, 110 kr i månaden. Via LF.
Jag planerar att förhandla med LF till sommaren med att flytta samtliga försäkringar dit inkl livförsäkringen. Har du erfaren av att förhandla försäkringspremier med dem?

Sakförsäkringar som t.ex bil och båt har jag fått en fina rabatter hos dem när jag förhandlat, men personförsäkringar är jag osäker om det är genomförbart?
 
mg765 skrev:
Jag planerar att förhandla med LF till sommaren med att flytta samtliga försäkringar dit inkl livförsäkringen. Har du erfaren av att förhandla försäkringspremier med dem?

Sakförsäkringar som t.ex bil och båt har jag fått en fina rabatter hos dem när jag förhandlat, men personförsäkringar är jag osäker om det är genomförbart?
Aldrig försökt det. Men vi är ju guldkunder så vi får 20% rabatt. Men det gäller ju då bil och bostad.
 
S
Det var nästan dubbelt så dyrt för oss med livförsäkring hos Lf jämfört med Folksam. Inte lönt att försöka förhandla den premieskillnaden.
 
Redigerat:
Livförsäkring är ju ganska dåligt desto äldre man blir. Vi är rätt unga, 28 år och två barn. Då känns det värt.

Att sitta med 3 milj livförsäkring när man är 40-50 år lär kosta mer än det smakar.
 
Har livförsäkring som täcker hela lånet och lite till om det värsta skulle hända.
Försäkring på 3 miljoner kostar runt 150 kr(34 år) . Stiger givetvis med åldern.
 
johd01 skrev:
...
Att sitta med 3 milj livförsäkring när man är 40-50 år lär kosta mer än det smakar.
Utsikt från min grästuva:

När man är i 50 - 60 årsåldern bör man ha amorterat av tillräckligt för att en ev. efterlevande skall kunna klara sig ekonomiskt.
Eller kunna "byta ner sig" till ett mindre, billigare boende.
 
Finns ju risk att det är problematiskt med vinstskatt osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.