hej!

jag kommer i sommar köpa min första gasolgrill efter altanen byggts klart, och nu vill jag ha tips på en BRA grill.


jag uppskattar stor grillyta, och tycker en spisplatta på sidan är onödigt..

vilken skulle ni rekommendera?
 
Att tänka på med gasolgrill är att många är tillverkade efter standarder med svenska höga gasoltuber utan istället tyska lägre tuber.
Vilket leder till att det på många grillar krävs att tuben flyttas ut vid användning eller använd en mindre tub som är låg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article22772709.ab
 
tack för input! det hade jag inte tänkt på... P11 är väl en vanlig tub.. brukar grillarna klara dessa?
 
Stark rekommendation att inte ha gasolflaskan i grillen.
 
  • Gilla
sjodda78 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Rådet är att INTE ha flaskan inne i grillen!

Kan annars rekommendera Weber, har en som används flitigt året runt, har behållt skicket jättebra trots att den står ute året runt (med överdrag).

Stor grillyta är guld värt! Och ju fler brännare ju bättre eftersom det tillåter finjustering av tempen 😄
 
  • Gilla
sjodda78 och 1 till
  • Laddar…
Har en Nordic Season (?) från ICA Maxi som dom sålde ut i vintras för en tusenlapp. Har en liten komposit-tub som står under grillen vid förvaring men som jag bara drar ut åt sidan vid grillning. Är iaf helnöjd med grillen och jämfört med ett annat stort känt märke så är skillnaden minimal om ens märkbar.

Har haft en likadan grill men med ett annat märke i stugan under ett par år och den är fortfarande inga som helst problem med.

http://www.icahemma.se/gasolgrill-e...paign=klikki&gclid=CKC92vSO9tICFVPPsgodpP4ANw


Den enda nackdelen jag kan komma på med gasol är att för mig som året-runt-grillare så räcker inte värmen till under vinterhalvåret. Då föredrar jag en kolgrill.
 
KristinaRT
Om du upplever att värmen inte räcker till är skillnaden långt ifrån "minimal" som du påstår - har aldrig haft problem med värmetillgången ens vi minusgrader.
Alltså är skillnaden snarare enorm och att köpa en grill som bara fungerar sommartid tycker iaf jag är ganska obetänkt (om man nu har tänkt grilla året runt....)
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
hsd
Hettan från grillen kan lösa ut flaskans säkerhetsventil /sprängskydd, då strömmar gasen ut direkt och kommer att antändas av gillen
 
  • Gilla
Arkstedt
  • Laddar…
finns det nån bra grill, typ weber eller liknande som har stor grillyta men saknar kokplatta? jag hittar ingen...
 
KristinaRT
Du behöver inte använda kokplattan, låtsas bara som att den inte finns ;)
Skämt åsido, den är faktiskt inte så dum när man vill pensla maten med smält smör och kryddor under grillningen och vill ha smöret i smält form och nära tillhands. Övrig tid kan man låtsas som det inte finns en kokplatta under locket...
 
jag som vill ha mest "bang for the bucks" vill inte betala för kokplattan:) egentligen bara därför... men vill istället ha en stooor grillyta..
 
KristinaRT
Jag tror att det är denna vi har, och är sjukt nöjda med
Stor gasolgrill fulladdad med kött, korvar, burgare och grönsaker redo för ett grillparty.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror det heter Genesis 330 eller liknande. Vi har också ett rotisserie, vilket rekommenderas, eftersom det blir väldigt god grillad kyckling eller dansk fläskstek med det!

Och när man kommer upp inden prisklassen tror jag att kokplattan är en mycket liten del, dvs en gripp med så många brännare och den storleken blir inte mycket billigare utan kokplatta....
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Köpte min första gasolgrill i höstas från http://www.lindarn.se/ Det blev en Weber Gensis 330 GBS med Sear Station. Otroligt nöjd med den, använd hela vintern.
Alldeles för sent i livet som man gick in i gasolvärlden.....:)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
det blir nog en lite större modell, denna verkar fin?

[länk]
Kanske ska slänga upp länken i Tips tråden.
Skynda dig att beställa innan dess bara då du sparar hela 9:- 😝

Ursäkta OT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.