Hej!

Har sökt på livförsäkring kontra bolåneskydd men hittar bara gamla trådar.

Situationen är sådan att vi just flyttat bolån från SEB till Danske bank. På SEB hade vi bolåneskydd (rätt dyrt) men nu sneglar jag mer på livförsäkringar då jag förstår att de verkar både vara billigare och mer flexibla (= ej kopplade till banken).

Hur tänker ni kring detta och vad har ni gjort för val?
Skiljer villkoren mycket mellan bolagen, något speciellt man ska vara uppmärksam på?
Vi är gifta och har två barn men inga särkullsbarn.

Tänker att vi lägger livförsäkringen på runt halva lånet.
 
engs
henq skrev:
Hur tänker ni kring detta och vad har ni gjort val?
Inget alls, men är väl bara vid dödsfall livförsäkring löser ut. Bolåneskydd normalt även vid långvarig sjukdom/arbetslöshet etc?

Därför livförsäkring är så billig för folk långt från pension. Sannolikheten att man plötsligt behöver träfrack är så mycket lägre än att bli sjuk eller arbetslös.

Så tycker du väljer mellan två helt olika produkter. Antingen bolåneskydd eller livförsäkring + sjuk/olycksfall + någon extra akassa låter mer rimligt att jämföra mot varandra.
 
Livförsäkring har jag fått förklarat för mig ska vara en ganska standardiserad produkt. Enig med Engs ovan, men du kan ju fråga dig själv kring sannolikhet och konsekvens av de olika delarna. Dvs behöver du försäkra bort alla risker? Och vad är det rinliga scenariot vid t.ex. ett dödsfall. Är det relevant att bo kvar? Och i så fall, vilket belopp behövs för att klara det? Vilka försäkringar finns eventuellt via arbetsgivare/fackförbund?
 
  • Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
Stora lån och om den andre parten vill kunna bo kvar = livförsäkring på minst halva skulden per person.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Bolåneskydd gör det svårare/sämre att förhandla räntor genom att byta bank.

För oss var det betydligt billigare att teckna livförsäkring hos Folksam än hos banken (bankerna).
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Precis som sinuslinus skriver ovan bidrar ett bolåneskydd enbart till en stor inlåsningseffekt hos banken. Undvik!
Om en av er skulle bli sjuk så kommer ni bli fast hos banken för evigt. Ingen annan bank eller försäkringsbolag kommer att vilja ta i er med tång. Bättre då att separera, ha sjukförsäkring hos ett försäkringsbolag, A-kassa hos A-kassan och om ni vill livförsäkring hos ett försäkringsbolag.
Tänk även på att en livförsäkring är allt för sen att teckna när/om man väl blivit sjuk, då kommer kostnaden vara enorm..
För protokollet har vi livförsäkring (hela lånet) hos IF, bolån hos SBAB, olycksfallsförsäkring hos LF och A-kassa hos Unionen.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
T
Hej, vi hade samma setup initialt, bolåneskydd hos bolånebanken. Men det blev väldigt oflexibelt och hindrande i förhandling, därav så tecknade vi 2 livförsäkringar istället; dels blev det billigare då vi kan byta bank lättare, dels bättre villkor på försäkringen.

Det viktiga är inte att kunna bo kvar vid händelse av dödsfall utan att kunna få cash och frihet att välja, utan en massa strul med banken.

Vi valde IF, annars har jag hört att Trygg Hansa ska vara bra.
 
När vi köpte hus tecknade vi var sin livförsäkring, men bara på ~15pbb dvs långt ifrån halva värdet på huset. Mest för att ge lite tid om något skulle hända.
Nu har vi båda möjlighet att bo kvar om det värsta skulle inträffa så trots att vi precis fått en liten känns inte ekonomin särskilt viktig om det värsta skulle hända.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi tecknade också varsin livförsäkring när vi köpte hus. Vi är försäkrade till strax över en miljon var och det bör ge den som är kvar en möjlighet att bo kvar. Kostnaden är ca 500:- per år så det är inga större summor egentligen. Framförallt så är det skönt att veta att om familjen tvingas in i det trauma som ett dödsfall innebär så behöver man inte bryta upp sig själv och barnen från ett tryggt boende utan kan landa i hela situationen först.
 
Tack för era svar, bra info!
Jag kollar med lite olika bolag och återkommer med vad vi väljer.
 
Vi har tecknat livförsäkringar hos Trygg Hansa på halva vårt lånebelopp. Sen har vi bolånen hos Handelsbanken och där ingår ett visst skydd värt halva bolånet (men jag har inte satt mig in i hur det fungerar. Om det betalas ut pengar till dödsboet eller om lånet skrivs ner. Eller någon annan lösning.)
 
Vi hade också "bolåneskydd" som motsvarade halva lånet á 1.5 miljoner var, 150 kr i månaden per person. Detta hos SBAB där BNP Paribas Cardif står för försäkringarna.

Efter flytt till en livförsäkring till vårt vanliga försäkringsbolag kostar en helt jämförbar produkt nu bara 75 kr i månaden var och vi slipper också vara låsta till banken vilket underlättar framtida flytt.

Om man investerar de insparade 150 kr i månaden med en genomsnittlig avkastning på i snitt 8% ränta kommer man efter 25 år ha hela 142.000 kr. Byt!!
 
Redigerat:
Fast, bolåneskyddet tar väl fler skadefall än livförsäkringen? Livförsäkringen betalar väl bara ut vid dödsfall, medan bolåneskyddet väl täcker betalningsoförmåga i fler fall.
 
hempularen skrev:
Fast, bolåneskyddet tar väl fler skadefall än livförsäkringen? Livförsäkringen betalar väl bara ut vid dödsfall, medan bolåneskyddet väl täcker betalningsoförmåga i fler fall.
Det ser nog olika ut beroende på vart man har bolånet. I mitt fall som har lånet hos SBAB har delat upp lånen i "Bolåneskydd Liv" och "Bolåneskydd Inkomst". Liv motsvarar en vanligt livförsäkring (fast mycket dyrare) medans Inkomst täcker betalningsoförmåga vid t.ex sjukdom eller arbetslösehet.
 
Aha. Har själv aldrig tagit något skydd.

Vi har lite mer begränsade livsförsäkringar, mest tänka att ge betänketid. Huset är för stort om en skulle avlida, men man vill ju inte vara tvungen att ringa mäklaren direkt efter en begravning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.