Så utifrån vad ni kan se, om kommunen hävdar flygplansbuller som restriktioner för bygglov kan man överklaga det och i så fall kan man väl nämna dessa kartor samt det som Ursidae skriver. Man får ju fokusera på sakliga och faktiska argument. Kan ju inte direkt säga "men jag vill ha nära till träningen" haha 😉
 
Ville bara uppdatera: tomterna hamnar utanför! Alltså har Swedavia ingen erinran i ärendet 😊 men undrar vilken karta kommunen tittat på?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
grattis. De ligger ändå långt från flygplatsen, och flygplan kommer inte rakt över huset i nuläget, så det borde vara lungt. Men spara inte på isolering, för de flyger bra mycket lägre än hos oss och de hörs tydliga.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Ska bygga med mackelering vilket innebär 45 cm tjocka väggar + isolering så jag hoppas det ska räcka! Men tack för tipset, kan öka isoleringen i taket också ju!
 
Vi har vårt hus lite onödigt nära Bromma flygplats. Vi ligger utanför bullerstråket om man tittar på deras kartor. Men de bygger på att planen flyger in rakt mot banan. I praktiken flyger de ofta nästan rakt över huset, beror på vindriktningen. Vi störs bara av landande plan, när de startar åt vårt håll så har de oftast kommit upp på mycket högre höjd. Inflygningen är flack.

Hos oss har vi inget problem inomhus, trots dålig isolering, men är man ute får man ta en konstpaus i konversationer.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Det är nog en rejäl skillnad i mängden flygtrafik på Bromma och på Sturup.

(Jag trodde att alla i Skåne flög från Kastrup numera)
 
Flygtrafiken inrikes är mycket tätare från Sturup. Bromma har ingen förbindelse med Kastrup. Jag åker själv från Sturup ganska ofta.
 
Haha ja jo, för att förtydliga ingen "direkt" förbindelse. Jag tröttna vid 200de flygresan att flyga så jag är inte så intresserad att flyga ner till Bryssel och vända :p
 
Har ingen koll på Brussel airlines numera. Flög en gång (för mycket) med dem. Från Nice till Bryssel, piloten störtdök från 11 000 meters höjd, planet gick delvis i spinn under dykningen, planade 3 minuter senare ut på 2000 m, under tiden flög serveringsvagnar omkring fritt i luften, även in över passagerares huvuden, mitt kaffe satt fast i taket osv. Allmän panikångest med skrikande passagerare överallt.

Under och efter incidenten, inte ett ljud från cockpit. Efter landningen "hope you enjoyed the flight". Väldigt oproffsigt agerande av piloten (bristen på information alltså, själva störtdykningen var väl förhoppningsvis motiverad).

Har varit med om en incident med Brittish airways tidigare, blixtnedslag slog ut elen, nödbelysning gick igång osv. Där var kaptenen ute med information inom 10 sekunder.
 
De kan ju ha varit upptagna med att flyga flygplanet eller med felsökning. Jag föredrar att de gör det hellre än att fokusera på att informera passagerarna om vad som händer. Men, de kunde ju talat om efteråt vad det var som hände. Det kunde de ju skött bättre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
Vad innebär "delvis i spinn"? Antingen är planet i spinn eller så är det inte i spinn. Vad var det för flygplan?
 
Njaa spinn och spinn, det dök som sagt väldigt brant samtidigt som det girade maximalt, och fortsatte gira under hela dykningen, så det vände aldrig upponer, fick en känsla av att det föll i sidled, en Boeing737. Planet började skaka kraftigt, kändes först som turbulensskakningar, skakningarna ökade i frekvens under dykningen och var mot slutet mer som ett tjutande ljud. Allt löst flög omkring i kabinen, kabinpersonalen lade sig ner på golvet och höll sig fast i stolarna, Det som i praktiken var mest farligt (bortsett från möjlig krasch) var att serveringsvagnarna slog upp i taket, svävade bakåt i kabinen och sedan for de in över sätesraderna, de som satt där fick ducka, jag såg passagerare som fångade en vagn och hjälptes åt att dra ut mot gången, då svävade den ovanför deras huvuden.

Det dök som sagt 9000 meter på ca 3 minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.