Tycker du att sommartid/vintertid ska avskaffas?

  • Ja

    164 Röster 74,2%
  • Nej

    51 Röster 23,1%
  • Indifferent

    6 Röster 2,7%
  • Antal röster
    221
Det skulle vara intressant att höra från er som är så starka motståndare till det system vi har nu vad ni tror är anledningen till att vi har det kvar? Om det nu är så dåligt, varför tas det inte bara bort? Är det en konspiration från några dolda krafter med onda avsikter?
 
Paxman skrev:
En sedan länge etablerad standard är givetvis mer komplicerad att ändra än tillägget till den samma.
Tekniskt sett kan jag köpa det. Men i vilket fall som helst behöver vi några år för att förbereda alla system så de hinner nog anpassas lätt för både det ena och det andra.
 
Paxman skrev:
Det skulle vara intressant att höra från er som är så starka motståndare till det system vi har nu vad ni tror är anledningen till att vi har det kvar? Om det nu är så dåligt, varför tas det inte bara bort? Är det en konspiration från några dolda krafter med onda avsikter?
För att det är komplicerat att få bort. Samt att det bestäms nationellt och man tänker att vi måste eftersom alla andra... Så vi sitter fast nån sorts kollektiv dead lock.
 
Skulle målet vara att ta bort vintertid innebär det att GMT måste ändras (om vi inte ska hamna i en annan tidszon)...och det är det Engelsmännen som administrerar...lycka till att få världens mest konservativa folk att göra en sån förändring! :D De är dessutom snart utanför EU och då blir det ännu svårare. Sommartiden kan dock fortfarande vara möjlig att ta bort skulle jag tro, med verkar ni motståndare inte vilja.

EDIT:

Det där lät kanske lite raljerande...det är inte min mening. Jag tycker att detta ämne är intressant att diskutera och jag har full respekt för att andra kan ha en annan uppfattning än jag. :)
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Det är väl sommartiden som ska bort? På vintern har vi normaltid, dvs rätt tid för vår tidszon.
 
Paxman skrev:
Skulle målet vara att ta bort vintertid innebär det att GMT måste ändras (om vi inte ska hamna i en annan tidszon)
Och vad är problemet med att vi byter tidszon?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
useless skrev:
Det är väl sommartiden som ska bort? På vintern har vi normaltid, dvs rätt tid för vår tidszon.
Ungefär det jag har skrivit i ett antal inlägg...

Vad man än må tycka om sommartid så vill jag uppmana alla att ändå njuta ikväll. Skymningen kommer en timme senare idag jämför med igår, så passa på att vara ute om ni har så fint väder som vi har här i Stockholm! För mig är det två saker som verkligen indikerar "vår": sommartiden gör att det är mycket ljusare på kvällarna samt när gatorna sopas. Än har inte kommunen sopat, men ljuset är här ikväll och jag har vårkänslor! :wow:
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Klockan/tiden som vi mäter den är inget annat än en räknare för hur vi rör oss i universum, det är ljusets hastighet och oss på jorden i förhållande till det som avgör allt. Idag skulle tiden sannolikt mätas mer metriskt, kanske hundra timmar/dygn eller på något annat sätt.

Men tjugofyratimmarsmätningen är etablerad, i kombination med skottåret var fjärde år och någon enstaka skottsekund med lång intervall.

Tiden är vad den är, för oss är den en konstant, det är därför fel att en gång om året "bestämma" att klockan är något annat än vad den är, rätt tid skall vara just rätt tid.

Så enkelt är det. :)
 
tommib
Detta med sommartid har debatterats mycket och man har också gjort en del seriös forskning på det. T.ex. verkar incidensen av stroke öka lite de första dagarna efter sommartidsomställningen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27938913

Man ser också att skolungdomar är tröttare efter sommartidsomställningen (meh, tonåringar är väl alltid trötta)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25979095

Men lite positiva effekter får man också, t.ex. att ungdomar verkar röra sig mer

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25341643

Så helt negativt är det inte.

Vi verkar också klara omställnigen till vintertid/normaltid bättre då det är en senareläggning och inte tidigareläggning av rytmen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23998287


Att säga att tiden är vad den är är rätt trångsynt. Tiden, i betydelsen klockan, är vad vi bestämmer att den ska vara, det är inte någon naturlag. Solens uppgång är en sak, vad klockan är när det inträffar är något helt annat. Anledningen till att vi har koordinerad tid är att det är väldigt besvärligt om alla kommer till jobbet "någon gång efter soluppgången" eller liknande. I gamla bondesamhällen var det helt naturligt att inrätta sitt liv efter solcykeln. Samma gäller egentligen för all tid innan industrialiseringen och i viss mån även efter. Det som gör att vi måste komma överrens om att en viss tid gäller är att vi i samhället är så extremt beroende av varandra och måste samordna insatser för att det ska bli effektivt. Jämför t.ex. en produktionslina på bilfabriken. Där kan inte en kille komma 30 min efter de andra, hela linjen stannar. Samma för t.ex. sjukvård.

Sommartid som företeelse är egentligen inte så gammalt (1980) och så utbrett som en del verkar tro. Det finns egentligen inget som hindrar att man tar bort det, mer än tröghet i systemet. Däremot kan jag möjligen hålla med om att konstant sommartid, dvs en förskjutning av dygnet mot ljusa kvällar, vore trevligare än konstant vintertid. Men så är jag ju kvällsmänniska också....
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Att kalla mig trångsynt för att jag skulle föredra en mätning av tiden utan brister tycker jag inte känns rättvist.
Vi har enats om ett sätt att definiera tiden, skall detta vara riktigt så kan man inte lägga till eller dra ifrån en timme hur som helst. Har vi en definition över var på dygnet vi är, så skall vi med denna mätmetod vara vid samma klockslag nästkommande dygn efter 24h.
 
S
ni som har problem måste ha stora problem när ni åker på semester och har en timme eller fler i tidsskillnad
 
tommib
Snål-Jocke skrev:
Att kalla mig trångsynt för att jag skulle föredra en mätning av tiden utan brister tycker jag inte känns rättvist.
Vi har enats om ett sätt att definiera tiden, skall detta vara riktigt så kan man inte lägga till eller dra ifrån en timme hur som helst. Har vi en definition över var på dygnet vi är, så skall vi med denna mätmetod vara vid samma klockslag nästkommande dygn efter 24h.
Ok, det var kanske fel ordval. Däremot så har du nog inte tänkt på all komplexitet i tidsbegreppet och framför allt klockbegreppet.

Till att börja med så har vi mycket riktigt definierat tid. En sekund är ett bestämt antal oscillationer hos en viss sorts cesiumatom (orkar inte slå upp den exakta definitionen). Det är nästan, men inte riktigt, relaterat till hur jorden snurrar runt solen. Eller ja, snurrandet går förstås att mäta men det är tyvärr inte jämt delbart med ett visst antal sekunder. Det finns en viss diskrepans. Liten, men viktig. Därav skottår och skottsekunder.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Deviation_of_day_length_from_SI_day.svg

Problemet uppstår i och med att lokal tid och framför allt dygnsrytm är något annat än den exakta definitionen av sekunden. Det är istället kopplat till solens upp- och nedgång. Precisionen är hyfsad, men inte mer. Givet en strikt definition mot solen så skulle t.ex. Stockholm och Göteborg ha olika tid. Detta blir väldigt opraktiskt och därför har vi bestämt att hela Sverige ligger i samma tidszon.

Det finns betydligt mer intressanta exempel, där man valt tidszon baserat på lokal tid hos en större handelspartner. Kolla på en tidszonkarta så kommer du upptäcka att det finns en hel del diskrepanser.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Tz_world_mp-color.svg

Det finns också gott om exempel på när man helt enkelt ändrat lokal tid. På grund av detta är det till exempel besvärligt att jämföra två tidpunkter angivna i lokal tid och inte UTC om de spänner över många år.

Ett annat roligt exempel är Kina, som har bestämt att de bara har en tidszon i landet, vilket medför att solen går upp vid rätt lustiga klockslag i delar av landet.

https://www.timeanddate.com/time/map/

Sammanfattningsvis så är det inte så lätt som man tror med tid och klocka. Det finns ett rätt stort mått av "vi har bestämt att det ska vara så", vilket naturligtvis går att ändra om man så önskar.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju undra lite om det där med tidszoner, när man tittar på en europakarta.
Varför är det inte samma tid i Spanien och Frankrike som i Storbritannien?
Färgkodad karta över Europa som visar olika tidszoner relatade till diskussionen om Spaniens tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fann anledningen att Spanien har samma tid som vi. År 1940 beslutade Spaniens dåvarande ledare, general Franco, att vrida klockorna fram med 60 minuter för att passa in med Hitlers Nazityskland. Det har varit så ända sedan dess, trots att Spanien tydligt är inom GMT meridianen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
useless skrev:
Det är väl sommartiden som ska bort? På vintern har vi normaltid, dvs rätt tid för vår tidszon.
Nej det är vintertid/normaltid som skall bort! Evig sommartid FTW!
 
K
Nu när alla klockor ställer om sig själva borde vi kunna ha glidande omställning. I början på mars skulle varje dag kunna få en eller ett par extra minuter för att till slut ligga en timme före! Härligt lagom förvirrande!

Jag har länge varit en motståndare till att ändra klockan men har helt svängt och tycker att det är fantastiskt att få ändra klockan två gånger om året:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.