Hej Hur ställer man in tiden på in och ut passering på spc larm
 
RilleRock
Fredde1212 skrev:
Hej Hur ställer man in tiden på in och ut passering på spc larm
Har du 1 område och inte aktiverat fler gör du det under system>>timers

Har du fler områden görs det separat under respektive område.
 
Vad betyder dessa felkoder?

Har liknande på firman också...


11/11/2016 20:09:55 FlexC ATS händelsetimeout [ATS=1, Händelse ID=3521 (ALLA OMRÅDEN Tillkoppling)]
11/11/2016 20:39:56 FlexC ATS händelsetimeout [ATS=1, Händelse ID=3504 (Tillkoppling)]
11/11/2016 21:09:58 FlexC ATS händelsetimeout [ATS=1, Händelse ID=3524 (Entry Timer Started)]
11/11/2016 21:39:57 FlexC ATS händelsetimeout [ATS=1, Händelse ID=3512 (TIMEOUT FÖR INPASSERINGSTID)]
11/11/2016 22:09:57 FlexC ATS händelsetimeout [ATS=1, Händelse ID=1001 (Inbrottslarm [In-/Utpassering SEKTION])]
 
Jag planerar för en lite större SPC-installation med CA 5320 i en 70-talsvilla. Några frågor som jag inte har hittat svar på i forumet eller som jag behöver få förtydligade:

1. Tänker ansluta en MAP och fyra E652 i en sluten X-buss-slinga. Ska den fysiska kabeln gå runt i slinga från enhet till enhet utan att passera CA?

2. Finns det en särskild kontakt på E652 för anslutning till X-bussen eller måste någon av de 8 ingångarna och 2 utgångarna användas?

3. Jag har utomhus fyra poe-kameror (D-link DCS 7110) som nu övervakas med en Synology-NAS. Kamerorna ska anslutas till larmet i samma nätverk. Nuvarande rörelseavkänning i kamerorna är inte tillförlitlig. För att trigga kamerorna vid rörelse på ett mer säkert sätt ska jag utomhus installera fyra kombidetektorer Bosch OD850. Planerar att lösa detta genom att kabelansluta utgångar på expansionsenheter till resp kameras DI/DO-kontakt som har fyra skruvplintar som är märkta 12v, DO, DI och GND. Vilka ledare ska anslutas till larmet? Vilken kabeltyp? På vilket sätt kan larmet trigga kamerorna? Går det att styra om kamerorna ska ta stillbilder och/eller starta en filmning? Kamerorna kan hantera fyra strömmar, men var styrs vilka strömmar som larmet ska använda? Kan en aktiverad detektor starta flera kameror? Stillbild skickas nu från Synology via e-post och video kan ses via app till Synology, men jag vill att de även ska visas i SPC Connect.

4. Utomhuskamerorna ska tillsammans med magnetkontakter på el-skåp och dörr mellan carport och trädgård utgöra ett yttre skalskydd i trädgården som komplement till det traditionella skalskyddet på fasaden (fönster och dörrar). Målet är att obehöriga personer ska upptäckas så tidigt som möjligt när de kommer in på tomten för att kolla om vi är hemma och om vårt hus är ett intressant objekt. Det yttre skalskyddet ska endast larma via e-post, summer och ev ding-dong. Kan SPC konfigureras med två skalskydd som kan till/frånkopplas var för sig med Tillkoppling A (trädgård) resp Tillkoppling B (fasad)? Planerar också att lägga skalskydden i var sitt område så att de även kan kalenderstyras med olika tider på kväll och morgon.

5. Hur monterar ni magnetkontakter på fönster på ett optimalt sätt. Jag har fyra år gamla vridfönster (Elite, H-beslag). Sätter ni kontaktdelen på fönsterkarmen vinkelrätt mot fönstret eller på karmens framsida i samma plan som magnetdelen är monterad på fönsterbågen (avståndet blir då ca 24 mm)? Använder ni plastdistanser på magnetdelen för att minska avståndet? Placerar ni kontakten på fönstersidan längst ner eller i fönstrets underkant?

6. Vilket format är det på SIM-kortet i GSM-modulen? Lite krångligt om det är standardkort när pin-koden ska inaktiveras och de flesta nu har telefoner med micro- eller nanokort.
 
RilleRock
bengo skrev:
Jag planerar för en lite större SPC-installation med CA 5320 i en 70-talsvilla. Några frågor som jag inte har hittat svar på i forumet eller som jag behöver få förtydligade:

1. Tänker ansluta en MAP och fyra E652 i en sluten X-buss-slinga. Ska den fysiska kabeln gå runt i slinga från enhet till enhet utan att passera CA?
Det skall helst ligga i serie ja.
Med 5 och 6000 serien kan du antingen ha en slinga som går tillbaka och blir redundant eller ha 2 separata bus slingor.

2. Finns det en särskild kontakt på E652 för anslutning till X-bussen
Ja.

3. Jag har utomhus fyra poe-kameror (D-link DCS 7110) som nu övervakas med en Synology-NAS. Kamerorna ska anslutas till larmet i samma nätverk. Nuvarande rörelseavkänning i kamerorna är inte tillförlitlig. För att trigga kamerorna vid rörelse på ett mer säkert sätt ska jag utomhus installera fyra kombidetektorer Bosch OD850. Planerar att lösa detta genom att kabelansluta utgångar på expansionsenheter till resp kameras DI/DO-kontakt som har fyra skruvplintar som är märkta 12v, DO, DI och GND. Vilka ledare ska anslutas till larmet? Vilken kabeltyp? På vilket sätt kan larmet trigga kamerorna? Går det att styra om kamerorna ska ta stillbilder och/eller starta en filmning? Kamerorna kan hantera fyra strömmar, men var styrs vilka strömmar som larmet ska använda? Kan en aktiverad detektor starta flera kameror? Stillbild skickas nu från Synology via e-post och video kan ses via app till Synology, men jag vill att de även ska visas i SPC Connect.
Jag hade lagt in varje kamera som en ingång i larmet för att sedan programmera upp dessa som orsak/verkan för att kunna göra en massa olika scenario.
Tex om Kamera 1 ock mk grind löser vad händer då?
Kamera 2 och 3 mellan 23.00-06.00 vad händer då?
Det kan sedan trigga olika utgångar som tex sätter igång belysning, ljudkort, flash, summer i ert sovrum ja you name it.
På varje utgång från kameran får du sätta ett mellanrelä som kameran styr.
Reläet dubbelbalanseras sedan och in på en sektion.
I kameran får du välja att en av strömmarna skall vara mjpeg max 640*480 och vilken port som sedan ställs in i SPC.

Likaså från varje kameras ingång får det vara ett mellanrelä alt E452 som har 8 potfria kontakter.
Hur många du kan styra beror på hur du kopplar det.
1 EKKX bör räcka per kamera.
1 par per funktion.

4. Utomhuskamerorna ska tillsammans med magnetkontakter på el-skåp och dörr mellan carport och trädgård utgöra ett yttre skalskydd i trädgården som komplement till det traditionella skalskyddet på fasaden (fönster och dörrar). Målet är att obehöriga personer ska upptäckas så tidigt som möjligt när de kommer in på tomten för att kolla om vi är hemma och om vårt hus är ett intressant objekt. Det yttre skalskyddet ska endast larma via e-post, summer och ev ding-dong. Kan SPC konfigureras med två skalskydd som kan till/frånkopplas var för sig med Tillkoppling A (trädgård) resp Tillkoppling B (fasad)? Planerar också att lägga skalskydden i var sitt område så att de även kan kalenderstyras med olika tider på kväll och morgon.
Skall du tid/kalenderstyra dem blir det helt separata områden.
Kan döpa dem tex Skydd Trädgård, Skydd Fasad.

5. Hur monterar ni magnetkontakter på fönster på ett optimalt sätt. Jag har fyra år gamla vridfönster (Elite, H-beslag). Sätter ni kontaktdelen på fönsterkarmen vinkelrätt mot fönstret eller på karmens framsida i samma plan som magnetdelen är monterad på fönsterbågen (avståndet blir då ca 24 mm)? Använder ni plastdistanser på magnetdelen för att minska avståndet? Placerar ni kontakten på fönstersidan längst ner eller i fönstrets underkant?
Längst ner horisontellt i en av hörnorna.
Använd alltid distanserna för att inte minska magnetismen i magneten.

6. Vilket format är det på SIM-kortet i GSM-modulen? Lite krångligt om det är standardkort när pin-koden ska inaktiveras och de flesta nu har telefoner med micro- eller nanokort.
Standardkort, men det ställer du in under modemkonfiguration om det är pin på kortet så nemas problemas.
Telias telematik brukar ha 0000 allså ingen pin om man nu inte pallar trycka in pin-siffrorna.
 
RilleRock
el_richard skrev:
Vad betyder dessa felkoder?

Har liknande på firman också...

11/11/2016 20:39:56 (Tillkoppling)]
11/11/2016 21:09:58 (Entry Timer Started)]
11/11/2016 21:39:57 (TIMEOUT FÖR INPASSERINGSTID)]
11/11/2016 22:09:57 (Inbrottslarm [In-/Utpassering SEKTION])]
Larmet tillkopplas, någon startar inpasseringstiden som tar slut och inbrottslarm aktiveras.
 
Stort tack RilleRock för ditt svar. Men jag hänger inte riktigt med på ditt svar på fråga 3. Mitt behov är att med utomhusdetektorn få en bättre rörelseavkänning än den bildanalys som kamerans rörelseavkänning bygger på. Det fungerar dåligt utomhus med fåglar, spindlar mm som kommer för nära linsen. Avsikten är inte att använda kameran som detektor eller använda kamerans utgångar för att sätta igång olika enheter. Om vi tar det steg för steg.

Alternativ A. När jag har anslutit CA till mitt nät kan jag via kamerans nätanslutning installera och konfigurera kameran i SPC. Därmed är det möjligt att hämta bilder från kameran till SPC när en detektor har aktiverats. Det kan vara en utomhusdetektor eller någon annan detektor som har konfigurerats för videoverifiering. SPC notifierar mig via e-post och stillbilderna kan visas i SPC Connect. Detta alternativ förutsätter väl endast ethernetanslutning? Kan SPC lagra bilderna på min Synology NAS? Kan detta även starta filminspelning?

Alternativ B. Genom att även kabelansluta en utgång på expansionsenhet till en ingång på en kamera trodde jag att utomhusdetektorn via CA kan trigga kameran att starta inspelning av videofilm samt ta stilbild och att kameran precis som nu kan lagra videofilm och stillbilder i min Synology NAS. Den notifierar mig därefter via e-post precis som nu. Fungerar detta? Vilka ledare ansluts till kameran?

Fråga 4. Det går väl att kombinera område och Deltillkoppling A och B? Är tillkoppling av hela systemet överordnad kalenderstyrning t ex när vi reser bort en vecka.
 
Hej
Efter att blivit utsatt för inbrott så började jag givetvis att kika runt på nätet efter olika larmsystem,vill ha ett stabilt och säkert system utan risk för falsklarm och skit så då verkar ju siemens spc intressant men kan nån hjälpa mig att få klarhet om mina krav uppfylls av detta larm och gärna om nån orkar speca upp vilka komponenter jag behöver köpa för att få dessa funktioner ?
(...ni får ursäkta ,men jag orkade inte läsa hela denna tråd på jakt efter mina svar,men hoppas nån kan och vill hjälpa mig ändå)

Vill ha funktioner som...(vissa självklara men tar med dom för eventuell specad lista)

Larm ska ringa upp flera telefon nummer vid larm
Larm ska kunna skicka SMS
Vill kunna styra larmet och ändra larmet från min telefon
Av/på larm med fjärr kontroller eller app i telefon(då fler än en mobil)
Stark utomhus siren
Endast skalskydd på natten så man kan röra sig i bostaden
Vanlig ir deckare för montering i rum där dörrar är stängda dagtid på grund av vår katt
Rökdetektor för larm för brand
Kamera så man kan se vad som händer hemma även utan utlöst larm

Sen en ren eventuell inkopplings fråga angående trådade fönstersensorer....kan man seriekoppla dessa från varje rum med flera fönster eller måste varje sensor ha egen ledning till centralen...??

Tacksam för ev hjälp så jag kan bestämma mig och beställa ett larm så jag och familjen kan känna oss tryggare
Robban
 
RilleRock
bengo skrev:
Stort tack RilleRock för ditt svar. Men jag hänger inte riktigt med på ditt svar på fråga 3. Mitt behov är att med utomhusdetektorn få en bättre rörelseavkänning än den bildanalys som kamerans rörelseavkänning bygger på. Det fungerar dåligt utomhus med fåglar, spindlar mm som kommer för nära linsen. Avsikten är inte att använda kameran som detektor eller använda kamerans utgångar för att sätta igång olika enheter. Om vi tar det steg för steg.
Nej det var jag mycket väl medveten om därför var förslaget att det behövdes 1-4 kamera plus andra sektioner för att tillslut trigga ett larm som man programmerar med logiska villkor. and/or.
Iomed att bildanalysen inte är tillräckligt bra för utomhusdetektering.


Alternativ A. När jag har anslutit CA till mitt nät kan jag via kamerans nätanslutning installera och konfigurera kameran i SPC. Därmed är det möjligt att hämta bilder från kameran till SPC när en detektor har aktiverats. Det kan vara en utomhusdetektor eller någon annan detektor som har konfigurerats för videoverifiering.
Du kan alltid titta på stillbilder i appen dock är det inga specifika larmhändelser.
Stillbilder sparas endast tillfälligt i CA till larmet raderats då det finns inget direkt internminne för sådan lagring.
SPC är konstruerad att skicka bilder till larmcentral.


SPC notifierar mig via e-post och stillbilderna kan visas i SPC Connect.
Nej, allt sånt få gå direkt från kameran till den lagring, email etc du vill ha det till.

Detta alternativ förutsätter väl endast ethernetanslutning?
Ja och det får kameran via nätverket.
Om jag förstod frågan rätt?

Kan SPC lagra bilderna på min Synology NAS?
Nej, det använder du stream 1 från kamera direkt till Nas.

Kan detta även starta filminspelning?
Det som triggar inspelning är om du kabelansluter kameran från en utgång i SPC.

Alternativ B. Genom att även kabelansluta en utgång på expansionsenhet till en ingång på en kamera trodde jag att utomhusdetektorn via CA kan trigga kameran att starta inspelning av videofilm samt ta stilbild och att kameran precis som nu kan lagra videofilm och stillbilder i min Synology NAS. Den notifierar mig därefter via e-post precis som nu. Fungerar detta?
Ja och det är så du skall göra för bäst funktion.

Vilka ledare ansluts till kameran?
3 och 4 får ut och vända som bilden visar via ett pot.fritt relä från SPC som programmeras upp efter hur du vill när kameran skall triggas.

Jag hade sen även användt utgång 1-2 för att få in när resp kamera triggas för att kunna bygga logiska villkor med andra sektioner.
Dock krävs det ett mellanrelä imellan.
1 och 2 triggar mellanrelä - från mellanrelä till ingång på SPC.(antingen dubbelbalanserat eller digital signal)
Även om du inte bryr dig nu så koppla in funktonen i kameran så det är klart i den ändan.

Schematisk illustration av DI/DO-konfiguration för nätverkskamera med externa larmenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 4. Det går väl att kombinera område och Deltillkoppling A och B?
Absolut.

Är tillkoppling av hela systemet överordnad kalenderstyrning t ex när vi reser bort en vecka.
Nej, har du kalenderstyrda områden får du gå och och lägga till undantagsdagar annars kommer de följa sitt schema som det skall göra.
Alternativ välja bort per område att de inte skall frånkoppla enligt kalendern tills du sätter tillbaka det igen efter semestern.

Först gör man en kalender och väljer till/frånkopplingstider.
Sen väljer man denna kalender i resp område och väljer om den skall följa gjord kalender för både till/från, vice versa eller inte följa alls.
 
RilleRock
T7 skrev:
Hej
Efter att blivit utsatt för inbrott så började jag givetvis att kika runt på nätet efter olika larmsystem,vill ha ett stabilt och säkert system utan risk för falsklarm och skit så då verkar ju siemens spc intressant men kan nån hjälpa mig att få klarhet om mina krav uppfylls av detta larm och gärna om nån orkar speca upp vilka komponenter jag behöver köpa för att få dessa funktioner ?
(...ni får ursäkta ,men jag orkade inte läsa hela denna tråd på jakt efter mina svar,men hoppas nån kan och vill hjälpa mig ändå)

Vill ha funktioner som...(vissa självklara men tar med dom för eventuell specad lista)

Larm ska ringa upp flera telefon nummer vid larm
Larm ska kunna skicka SMS
Vill kunna styra larmet och ändra larmet från min telefon
Av/på larm med fjärr kontroller eller app i telefon(då fler än en mobil)
Stark utomhus siren
Endast skalskydd på natten så man kan röra sig i bostaden
Vanlig ir deckare för montering i rum där dörrar är stängda dagtid på grund av vår katt
Rökdetektor för larm för brand
Kamera så man kan se vad som händer hemma även utan utlöst larm

Sen en ren eventuell inkopplings fråga angående trådade fönstersensorer....kan man seriekoppla dessa från varje rum med flera fönster eller måste varje sensor ha egen ledning till centralen...??

Tacksam för ev hjälp så jag kan bestämma mig och beställa ett larm så jag och familjen kan känna oss tryggare
Robban
- 4320 Ready2go
https://lasshop.se/presta/larmpaket-spc-ready2go-50026269.html

- GSM/GPRS
https://lasshop.se/presta/modul-gsm-spc-n310-50090748.html

- IR
http://lasshop.se/presta/blue-line-...sch-50091726.html?search_query=quad&results=9

- Magnetkontakter
http://lasshop.se/presta/magnetkont...9.html?search_query=magnetkontakt&results=108

- Rökdetektor
http://lasshop.se/presta/rkdetektor...y-50025676.html?search_query=dp721r&results=2

Sockel: http://lasshop.se/presta/sockel-til...025679.html?search_query=sockel+700&results=3

- Kamera
https://se.spiap.com/products/video/1_cameras/11_ip_camerars/box_cameras/ccms2010-ir.html

- Utomhussiren
https://lasshop.se/presta/siren-utomhus-tl-30x-50097841.html

- Batteri till Siren
1,2 Ah

- Kabel
Till larmsektioner
http://lasshop.se/presta/kabel-elqx...s-50101191.html?search_query=ELQXBE&results=1

Till det som ligger på bus
http://lasshop.se/presta/kabel-data...0026241.html?search_query=datakabel&results=1


Max 8 trådade per sektion om du kör med 1k motstånd men inte kul vid felsökning eller larm.
Hade rekommenderat max 2-3 fönster per sektion.
Det är 4,7K motstånd som följer med så du får köpa till 1K oavsett om du skall ha fler än 1 enhet per sektion.
Det kan gå med 2 enheter med 4,7K men det är precis på gränsen isåfall då de har strypt till gränsvärdena rejält.
 
  • Gilla
vallevall
  • Laddar…
RilleRock skrev:
- 4320 Ready2go
[länk]

- GSM/GPRS
[länk]

- IR
[länk]

- Magnetkontakter
[länk]

- Rökdetektor
[länk]

Sockel: [länk]

- Kamera
[länk]

- Utomhussiren
[länk]

- Batteri till Siren
1,2 Ah

- Kabel
Till larmsektioner
[länk]

Till det som ligger på bus
[länk]


Max 8 trådade per sektion om du kör med 1k motstånd men inte kul vid felsökning eller larm.
Hade rekommenderat max 2-3 fönster per sektion.
Det är 4,7K motstånd som följer med så du får köpa till 1K oavsett om du skall ha fler än 1 enhet per sektion.
Det kan gå med 2 enheter med 4,7K men det är precis på gränsen isåfall då de har strypt till gränsvärdena rejält.
Tack för specen av delar till larmbygget....,nån som kan verifiera att mina önskemål om funktioner med skalskydd etc funkar oxå?? Mvh Robban
 
RilleRock
T7 skrev:
Tack för specen av delar till larmbygget....,nån som kan verifiera att mina önskemål om funktioner med skalskydd etc funkar oxå?? Mvh Robban
Yes.
 
Tack rillerock👍,nu ska jag bara ta mig mod att beställa larmdelarna.....har skummat lite i olika spc trådar och blir lite kallsvettig och undrar om jag har kompetensen att få igång systemet...😢,har jobbat med bilar och bilel i över 25 år men känner mig väldigt osäker här.....😁är instations anvisningarna fortfarande så dåliga som alla skriver? Finns den på svenska??
Mvh Robban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.