tommib
Jag satt just och letade efter det förbudet, men kunde inte hitta det. Jag hittade bara det som är länkat tidigare i tråden (skyddsnet, EN och ESV).

Har du någon föreskrift som du specifikt kan hänvisa till? Inte för att jag misstror dig men för att det ibland kan vara bra att visa upp (bönderna runt oss på landet har nog en del såna kvar...)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Börja istället med att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket via deras e-tjänst, [länk]

Din anmälan är sekretesskyddad.

Och sådana där adaptrar är tvärförbjudna.
Kom på en sak varför inte ingen regerat så mycket (vi har en äldre som har elutblidning, men har troligen inte läst på nya regler),han har sagt att befintligt sittande är ok och ingen annan vet eller bryr sig om riskerna.

Kan som en nämnde, en källa på att det är helt förbjudet att låta dessa sitta kvar (hittar inget om att det är helförbjudet).
 
Mikael_L skrev:
Jag satt just och läste de sista 15 inläggen i denna tråd och tänkte att jag ska svara att arbetsmiljöverket nog är det rätta stället att anmäla till.
Men mexi hann före. (y)

Jag tror absolut att AMV är den vassaste parten att anmäla till.


edit:
Och oavsett vad folk här och där påstår, alla SEMKO17-handskar har varit totalförbjudna att sälja, sätta upp osv sedan mitten på 90-talet någon gång.
Och i yrkesmässig verksamhet med anställda är de även idag förbjudna att ha kvar även om de sattes upp före förbudet.
Detta gäller helt oavsett om det är 3 eller 4 stift i dom.
Får se om det blir något, är ju inget företag med 1000 anställda, så lär ju inte vara svårt att lista ut vem som anmälde.


Okej någon källa på det är förbjudet att ha dom kvar?

Vist har ju personligen öppnat dessa och är faktiskt förvånad att dessa ens såldes från början (vem godkännande denna konstruktion), är ju rätt lätt att få dessa strömförande (skala en fas för långt, är inte olyckan långt borta).
 
S
Mikael_L skrev:
edit:
Och oavsett vad folk här och där påstår, alla SEMKO17-handskar har varit totalförbjudna att sälja, sätta upp osv sedan mitten på 90-talet någon gång.
Och i yrkesmässig verksamhet med anställda är de även idag förbjudna att ha kvar även om de sattes upp före förbudet.
Detta gäller helt oavsett om det är 3 eller 4 stift i dom.

När vi hade elbesiktning förra året blev det bara rekommendation i protokollet på att byta ut Semko17-handske (vilket är gjort nu). Han som gjorde besiktningen sa att det bara är krav på utbyte i lantbruket medan i industrin är det bara rekommendation.
 
Bob_the_builder
Mikael_L skrev:
Och oavsett vad folk här och där påstår, alla SEMKO17-handskar har varit totalförbjudna att sälja, sätta upp osv sedan mitten på 90-talet någon gång.
Och i yrkesmässig verksamhet med anställda är de även idag förbjudna att ha kvar även om de sattes upp före förbudet.
Detta gäller helt oavsett om det är 3 eller 4 stift i dom.
Det där med "yrkesmässig verksamhet", skulle det baseras på någon allmän tolkning av arbetsgivarens skyldighet att inte utsätta sina anställda för risker? För inte finns det väl en sådan, specifik, bestämmelse om SEMKO-17?
 
S
Bob_the_builder skrev:
Det där med "yrkesmässig verksamhet", skulle det baseras på någon allmän tolkning av arbetsgivarens skyldighet att inte utsätta sina anställda för risker? För inte finns det väl en sådan, specifik, bestämmelse om SEMKO-17?
Vid halvårsskiftet 1992 förbjöds tillverkning och leverans av de gamla platta
anslutningsdonen i SEMKO 17-utförande.
Anledningen var att det inträffat ett oacceptabelt antal dödsolyckor på grund av
spänningssättning av höljet beroende på brister i skyddsledarförbindningen mellan uttag och
stickpropp.
Vid revisionsbesiktning ska det rekommenderas att de SEMKO 17-don som är i bruk, byts ut
till CEE-don (309-don) eller att de gamla donen görs spänningslösa och skyddas mot
tillkoppling.
Tillverkning av adaptrar mellan SEMKO 17-don och CEE-don är förbjudet
 
Man blir ju inte så glad när man skruvar bort ett vägguttag hemma och ser detta:

Bränt och skadat elektriskt kabelytslag vid vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SBH skrev:
Anledningen var att det inträffat ett oacceptabelt antal dödsolyckor på grund av
spänningssättning av höljet beroende på brister i skyddsledarförbindningen mellan uttag och
stickpropp.
Precis. Dessa uttag var så farliga att de var det sista enskilda systemfelet som syntes i statistiken. Fram tills slutet av nittiotalet så dog i genomsnitt en person (bonde...) per år pga av dessa. Inget annat i dödsfallsstatistiken är i närheten av de siffrorna (iaf om vi räknar bort rena dumheter).

Så de skall tas bort och slås sönder varhelst man ser de. Utan tvekan.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
henq skrev:
Man blir ju inte så glad när man skruvar bort ett vägguttag hemma och ser detta:

[bild]
Är det ärg på EKn med dålig kontakt och varmgång som följd?
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Är det ärg på EKn med dålig kontakt och varmgång som följd?
Det kan vara tvärtom...

Ett löst skruvförband som orakats av en blandning av ek och fk under samma skruv?
När varmgången har startat bildar plasten koorosiva ämnen som skapar ärg på ledaren .
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Det kan vara tvärtom...

Ett löst skruvförband som orakats av en blandning av ek och fk under samma skruv?
När varmgången har startat bildar plasten koorosiva ämnen som skapar ärg på ledaren .
Just det. Brinnande PVC bildar ju saltsyra (ihop med fukt). Och det är klart att det ärgar ordentligt.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Hand som håller en penna lyser upp en väggöppning där tunna svagströmskablar är dragna och anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Veckan's värsta. Svagströmskabel dragen till belysning mm. Riktigt tunn kabel. Ett under att det fungerade i armaturens snabbkoppling. :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
SBH skrev:
Vid halvårsskiftet 1992 förbjöds tillverkning och leverans av de gamla platta
anslutningsdonen i SEMKO 17-utförande.
Anledningen var att det inträffat ett oacceptabelt antal dödsolyckor på grund av
spänningssättning av höljet beroende på brister i skyddsledarförbindningen mellan uttag och
stickpropp.
Vid revisionsbesiktning ska det rekommenderas att de SEMKO 17-don som är i bruk, byts ut
till CEE-don (309-don) eller att de gamla donen görs spänningslösa och skyddas mot
tillkoppling.
Tillverkning av adaptrar mellan SEMKO 17-don och CEE-don är förbjudet
Du svarar dock på något annat än det jag ifrågasatte. Det du skriver om redan monterade don är att byte till CEE *rekommenderas*. Det är alltså inte förbjudet att ha dem kvar, oavsett typ av verksamhet?

Du behöver inte förklara för mig att de är farliga, jag försvarar inte att man har dem kvar. Frågan var dock om en arbetsgivare på sakliga grunder kan anmälas till Arbetsmiljöverket för just detta.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
el_richard skrev:
Veckan's värsta. Svagströmskabel dragen till belysning mm. Riktigt tunn kabel. Ett under att det fungerade i armaturens snabbkoppling. :)
Fasen, nu känner jag mig nästan manad att riva några väggar till här hemma för att se om det går att hitta något värre än det där :D
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.