Senaste nytt:

Har varit ute idag och kollat att lantmätarna gjort sitt och det verkar som att verkligheten och kartan stämmer överens!!  :)

Nästa helg kommer en kompis som har ett förflutet i ett välkänt avverkningsföretag att avverka tomten. Han var med idag och det skulle enligt honom ta "ett par timmar" att röja hela tomten men undantag för ett par björkar som vi sparar. Dock vet jag inte vad jag ska göra med allt sly och grenar. Är det smidigast att elda allt på plats?? Någon som vet vad som gäller med eldningstillstånd osv?? Anmälan till brandkår?? Får man överhuvudtaget elda inom planlagt område?? Jag försöker så långt som möjligt undvika att behöva släpa allt sly till vägen eftersom det är uppförsbacke. Ett alternativ annars kanske är att hyra en flismaskin...?? Alla förslag och erfarenheter uppskattas.

De grövre stockarna kapar han upp i 3 meters längder och lägger på hög. Kan bli bra brasvärme i framtiden.

Angående dagisplats så får vi hoppas att våra kids (3,5 och 1 år) får plats  i Ö Svärtinge (gärna Slämtmostigen) eftersom det är gångavstånd dit från vårt blivande hem!!

 
Man måste ha tillstånd från brandmyndigheten i Norrköping för att elda den typen av mängder inom planlagt område. Detta kan vara svårt att erhålla men slå en signal.

Annars har du redan redogjort för alternativen, Händelöverket tar emot ris för eldning men du måste ju frakta dit det på något sätt. Ring och kolla om de har en risbil el. dylikt.

Hade du anlitat Björnligan hade de tagit hand om både veden och riset åt dig och normalt sett kostar det ingenting.
 
Vi fick tag i en kille på Linköpings skogsstjänst som hämtade allt vårt ris gratis... eller rättare sagt,vi skulle /ska t.o.m få betalt för det... har inte fått några pengar ännu men riset blev vi av med smidigt i alla fall, det ända du måste tänka på är att riset måste ligga vid vägen + att det får inte vara en massa luftledningar eller dylikt i vägen då lastbilen är väldigt hög...
http://www.skogstjanst.se/kontakter.htm killen jag pratade med heter Anders Åneklint

/Jensa
 
Hej igen...
Det är bra med såna här forum...blev ju påmind om riset & därför att jag skulle höra mig för om ersättningen...
idag fick jag svar att han hade nu gjort avräkning och att han skulle skicka ut pengar i veckan.... :) nästan som julafton ,undrar hur mycket det blir... ::)
 
Lucky you! Men du fick ju hugga alla granar själv....he he ;)
 
Det låter högintressant med Linköpingskillen som kommer och hämtar riset. Räknar med att tjäna in ett årskort på gymmet för att släpa alla grenare och sly uppför hela vägen till vägen.   :D Men det kanske det är värt?

Ett alternativ annars är att vi kör en stor jä...la majbrasa 1:a maj hos oss och bjuder in hela Svärtinge??!   ;D
 
Jag röstar för alternativ 2, då har vi flyttat in i vårt hus förhoppningsvis och kan gå hem efter festen! :D
 
Idag kom avräkningen... 7,44 ton = 744:-
Vi hade enligt dom inte gjort som brukligt , huggit av hela kronan & lagt i rishögen...då hade det vägt mer..
Vi har ju skogshuggare i släkten så det rasslade bara till så var träden nere...dra lite ris var bra för konditionen ;)
Men det där majbraseförslaget var inte dumt alls , vi kommer! :cool: det går väl buss hem till stan... ;D för nåt hus har vi ännu inte lyckats enas om...
 
Wow vilken vinst! Nåja lite blev det ju i alla fall. Du kan köpa öl till majbrasan för det!
Nu grävs det för fullt på vår tomt. Jädrar vad snabbt det går.....



grava-1.jpg
 
Inte direkt ,men bättre än att betala för bortforslingen...

Björnligan hade ju tagit hand om träd & ris smidigt men när vi hade köpt tomten i somras så pratade jag med en björnligekille ,och han sa: "jaa vi kan nog komma om ca 6 månader som tidigast" och tanken var ju att vi skulle komma igång med husbygge i år eller åtminstone grunden...så då var det bara att kalla in släkten...



 
Björnligan är ett företag som man måste tjata på för att det skall hända något.
De tog våra träd relativt raskt men riset låg kvar till oktober för att inte eldningsverket kunde ta emot det tidigare.

Hur som, det värsta problemet känns som om rötterna är. Grundkillen har nästan dragit upp alla nu och det tog sin lilla tid och blev mycket volym!!!
 
Så var slaget nästan vunnet!! Kvar återstår endast ett par hundra kvadrat skog på nedre delen av tomten!! (försvinner nästa helg)

Avverkningen kan sammafattas med:

1. en frukansvärt duktig röjjare som gick lös som den västa åkersorken bland träden som ordagrant föll som furor

2. många nyfikna grannar som var ute och tittade och hälsade :)

3. grannar som var ute och proklamerade exakt på millimetern vart tomtgränserna är dragna. >:( Det slutade med att min fru med bestämt ordalag "gjorde klart" att vi håller oss på våran tomt om de håller sig på sin varvid grannen förklarade att det var viktigt att vi inte kommer på fel fot från början. Nära att han fick veta att det nog kommer att bli så om han ska springa och beklaga sig varje gång vi är ute och jobbar på tomten. ;D

Får se vad vi gör med riset! Just nu är det nybyggnadskartan som gäller för att få in bygglovet så snart som möjligt. Ska hämta de färdigritade plan- och fasadritningarna på Vallsjöhus efter jobbet idag. Hoppas att de inte ändrat för mycket!! :-/

 
OK.....du kan väl ta bort ? på din lilla figur....låter som du är Svärtingebo snart.
Glöm inte en sak....en hemsida är obligatorisk för alla som bor i Svärtinge  :)

Idag har det gått framåt rejält på vårt bygge.

Befintligt avloppet grävdes fram och var i bra skick så det använder vi.
Grunden är nu urschaktad och finutsatt med laser....helt otrolig teknik. Husets höjd är bestämt! Spännande värre kan jag lova.

DSC01574.jpg

/Calle
 
Calle!
Jädrans tur med vädret har du haft :cool:,hoppas det milda vädret håller i sig...

Beställde en nybyggnadskarta häromdan, så man kan sitta i kammarn & måtta ,vrida & vända på husmått & ideér ,,, känner mig som gubben i TV-reklamen skenandes runt på tomten & vifta med armarna... "ooo hääär älskling,ska vardagsrummet vara " ....
svårt när man inte bestämt sig riktigt för vilket hus det blir...

Hur lång tid tog det för er att få nybyggnadskartan ? o hur lång tid tog bygglovet på en höft...
/Jensa
 
Ja visst har vi haft....Perssons mark sa att det finns dagar när man undrar vad man håller på med.....idag var INTE en sådan dag.

-20 gr, snöstorm och tjäle eller +5 gr och störtregn är inte kul när man fixar en grund.
Förra veckan var det en lervälling på den tomten de höll på med. Det försvårar arbetet avsevärt tydligen.

Efter 3 år inom armén och pansartrupperna så förstår jag vad en grävmaskin med larvfötter kan åstadkomma när det regnar :D

Nybyggnadskartan kom inom 2 veckor tror jag och kostade 5 991 kr för 1 st A3 papper.....roligare kan man ju ha för de pengarna.

Lovet gick på 4 veckor tror jag bestämt men muntligt OK fick jag efter ca 2. Mitt tips är att ha en ödmjuk telefonkontakt med bygglovskontoret....inte alltid de svarar men med rätt handläggare brukar det gå kanon!

Det värsta med att bygga hus är att 17 bollar är i luften samtidigt.....och sen trillar de ner! Du gör helt rätt i att ta tag i saker som nybyggnadskartan mm nu! Då har du ju kastat upp 1 boll i alla fall.

Är du fortfarande inne på stenhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.