Vad fick du för felkoder med Vida?
 
Den läser ALLA felkoder, utom växellådan, har fått fram diverse fel på givare mm..solklart!!
 
Husqvarna220Ac skrev:
Den läser ALLA felkoder, utom växellådan, har fått fram diverse fel på givare mm..solklart!!
Men du får sluta med detta. Hur många gånger har jag och andra sagt att det är fel? Du har fel. Den läser inte alla felkoder.

Den läser koder som följer obd2-standarden. Varken mer eller mindre. Det betyder att du missar de flesta moduler utom motorn och även för motorn riskerar du att missa felkoder och sensorer.

Har du en trasig givare som råkar omfattas av obd2 kan den enkla diagnosdongeln alltså fungera utmärkt, om du inte har det är den helt värdelös.
 
den läser alla obd2-felkoder, vilket är jättemycket sämre än det vida gör.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Precis det jag sa, Volvo har nog dyrare utrustning .
Ja, Volvo betalar stora summor för sin licens, en Kina Dice med Vida är ju en klon som kan göra nästan allt Volvo verkstaden kan göra , ett av undantagen är att uppgradera mjukvaror.

Se denna video https://www.youtube.com/watch?v=uANx0iBAmno , hoppa fram till c 2:40 så kan du se diagnos och felsökning av fönsterhiss, det kan jag lova att en ELM inte grejar. Valet är väl självklart för de som pular själv med bilen, en bra Vida klon får man för runt 800kr. (Har man ingen laptop så är dock ELM och övriga en lösning , altenativ fixa en äldre Laptop )
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Vad fick du för felkoder med Vida?
ECM-510F vehicle speed signal (VSS) - Faulty signal
ECM-930C Clutch position sensor - Faulty signal
ECM-9A0A Vehicle behaviour - Drivability problems
CEM-6A04 Door locked, right rear Signal too low
ECM-201A Thermostat - Faulty signal
CEM-5B01 Left heater pad Faulty signal

PS
Som jag skrivit tidigare visar inte ELM327 att det finns något fel på bilen överhuvud taget,
så den som påstår att ELM327 kan lika mycket eller mer än Vida pratar i nattmössan.
DS
 
Redigerat:
Börja med att radera koder för att se vilka som återkommer direkt.
 
b_hasse: jag skulle fokusera på den första av dom där och utan att veta årsmodell osv så skulle jag gissa på att du har en abs-krans på något hjul som inte är kry. Det var inga felkoder på absgivare?
 
Jaja...
 
b_hasse har du fått upp meddelande på displayen att antispinn/antisladd behöver service ?
Den översta felkoden brukar vara som MathiasS skriver en abs krans som bråkar.
 
...men det är lite konstigt att abs-styrdonet inte ger några felkoder så jag tvekar lite.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=113068

I tråden ovan diskuteras liknande felkoder och där var det kopplingslägessensor + någon läckande huvudcylinder som var problemet. Läs lite där.
 
Micro skrev:
b_hasse har du fått upp meddelande på displayen att antispinn/antisladd behöver service ?
Den översta felkoden brukar vara som MathiasS skriver en abs krans som bråkar.
Nej, jag har bara meddelande om att jag behöver service snarast och att motorprestanda är reducerad.
Farthållaren funkar inte, men det är tydligen en normal konsekvens av det första felet.
Tyvärr måste jag meka utomhus, så jag inväntar lite varmare väder innan jag tar tag i detta.
Bilen går bra, men det finns en liten fördröjning från gaspådrag tills man får ökat vridmoment från motorn.
Det är dock så lite att de inte sade något vid senaste besiktningen.
 
när jag fick motorprestanda reducerad var det bränslefiltret... v50 d2 2012
 
igår fick man sin ELM237 från långtbortistan.

det är en wifi modell så jag behöver en app.

kan ni rekommendera någon för ios?
jag har laddat hem EOBD-Facile men inte testat ännu..
 
Finns flera gratis-versioner men kör själv med bland annat OBD Car Doctor. Vet inte om det blir någon skillnad om man har till exempel Torque eller någon annan app man kan betala för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.