KnockOnWood skrev:
Ett tillägg till mitt vurmande för L/L-värmepump:
Det behövs naturligtvis en vettig ventilationslösning för att det skall fungera.
Det går ju inte att bara ta in kall uteluft i sovrummen och sedan bara värma vardagsrummet med värmepumpen.
Utan någon slags FTX måste till, som ser till att värmen fördelas ut i alla rum genom den uppvärmda tilluften.




Det där är bara hörsägen!
Vår värmepump, som har innerdelen ovanför ytterdörren i en liten entréhall, hörs bara om man står alldeles under den, inte alls annars. Man måste titta på den för att veta om den är igång.
Här i Sydsverige räcker det att köra pumpen på lägsta, tystaste läget, uppvärmningen räcker bra till då.

(Men jag valde ju den pump som var tystast, en ME-25 med uppmätt ljud 19 dB, vad jag minns)
Om du har -5 ute hur varm är luften som kommer in i sovrummet då från ditt ftx ? Även ett bra vent agg med bra återvinning ger ganska kall tilluft om man inte värmer på den extra så nått värme tillskott behövs och hur får man det till sovrummet dit man ofta har dörrarna stängda ? Att luftvärme pumpar knappt låter är skit snack alla vet att ska man flytta nån ansenlig luftmängd luft låter det en del liksom det låter en del från din FTX. Syd Sverige eller norrland spelar mindre roll ska luften spridas runt måste fläkten ge bra snurr på luften om man inte vill ha 23 grader där fläkten sitter och 19 grader i rummen längst bort.
 
cecar33 skrev:
Du skriver han hade varit i kontakt med Nibe?? Jag skulle lägga denne nasare i högen för värdelösa nasare som inte vet vad han säljer. Det är väl det minsta man kan begära att man vet vad man säljer. Själv hade jag fem företag här men endast en visste vad han pratade om och dessutom bäst pris och helt komplett från början.
Firman som han kom ifrån jobbar vanligtvis med Ivt och CTC.
Anledningen (tror jag) till varför han varit i kontakt med Nibe är för att det är en nibe panna som sitter i huset i dagsläget. Och eftersom han var inne på att docka en utedel mot den befintliga pannan så ville han ha deras tankar och support. Så tvärt emot vad du säger, så skulle jag vilja kalla det seriöst :)

För istället för att säga att "nä men det är klart det går!" så tog han tiden att verkligen höra sig för.

Sen kan de säkerligen sätta in en nibe panna även om de inte vanligtvis jobbar med de, så där skulle jag säga att anledningen till varför han föreslog ivt eller CTC är pga att det är där deras spetskompetens ligger :)

Men fler kommer som sagt, ska skicka ut till ytterligare en firma idag :)
 
Första offerten inne.

Ctc510m med zenith 250
Alt. Nibe f2120 med vvm320 föreslog han, priset var det samma på 109' efter rot
 
Redigerat:
Jag har mycket svårt att begripa vad det pratas om. Du skriver att han varit i kontakt med Nibe för att fråga om att docka en utedel till din befintliga panna som är en el panna. Det du skriver låter helt galet, man brukar väl docka en sekundär värmekälla till en vp. Alltså man installerar en luftvatten vp anläggning och till den dockar man något ex sol eller ved. Vanligtvis kopplas det på returledningen på innerdelen av vp anläggningen, vp anläggningen som består av två delar en utedel och en innerdel.
Jag kan ju ha helt fel.
 
cecar33 skrev:
Jag har mycket svårt att begripa vad det pratas om. Du skriver att han varit i kontakt med Nibe för att fråga om att docka en utedel till din befintliga panna som är en el panna. Det du skriver låter helt galet, man brukar väl docka en sekundär värmekälla till en vp. Alltså man installerar en luftvatten vp anläggning och till den dockar man något ex sol eller ved. Vanligtvis kopplas det på returledningen på innerdelen av vp anläggningen, vp anläggningen som består av två delar en utedel och en innerdel.
Jag kan ju ha helt fel.
Så som jag tolkat hela systemet så har man en utedel kopplad på radiator/varmvatten. Dvs varmvattenberedaren. Men om dess effekt skulle bli otillräcklig så finns det även en elpatron som kan få in och täcka upp det sista vid behov. Så hans tanke var troligtvis (utan att veta säkert) att koppla en utedel på VVB och låta elpannan agera elpatron vid behov.

Men jag vet faktiskt inte :) har läst lite om dockning men då den tanken aldrig slagit mig så har jag inte lagt det på minnet.


Kan för övrigt säga att det inte var han som lämnat offert utan den är från annat håll!
 
Lite modernare elpannor är förbereda för att koppla vp till finns tom dom som har inbyggd styr för vv laddning men den stämmer sällan pga ålder. CTC ecoel är en elpanna man kopplar vp mot Nibes 310 eller numera 320 är en annan variant av elpanna eller innedel om man kopplar vp mot den.
 
Kanske jag kan få lite hjälp via denna tråd istället för att starta en ny.

Vi bor i en villa i mellersta Dalarna byggd 1981, enplanshus med källare, gammal ved/oljepanna som jag monterat pelletsbrännare i, 1 kubik ack tank, vi använder c:a 8 storsäck pellets ca 900kilo styck per år, vi är två vuxna med ett litet barn och ett till barn på väg.

Vi har inte möjlighet att borra bergvärme pga det är vattenskyddsområde, jordvärme skulle gå men vår tomt är för liten för själva slangen. Eventuellt skulle vi kunna få loss lite mer mark, men det är inget altrrnat just nu.

Vi skulle vilja byta ut, eller komplettera den uppvärmning vi har nu, det är rätt mycket jobb och en del pengar i pellets, samt att pannan skulle bytts ut om vi ska fortsätta med just pellets. Vi har även en öppenspis i källaren som vi tänkt montera en insats i ska tilläggas.

Jag har funderat om vi ska montera luft/vatten, eller en eller två luft/luft pumpar, men jag vet absolut inte hur vi ska i den frågan. Alla man frågar säger att bergvärme ska ni satsa på, sen när jag säger att det inte är ett alternativ rycket alla på axlarna typ..

Vår förbrukning av el var 2016 ca 15200 kWh, kan någon ge mig synpunkter och guida mig lite vart det bär av med elräkningen och ge allmän input?!
 
Eftersom du eldar med pellets idag kommer värmepumpen öka din förbrukning. Har ni element eller golvvärme? Låg/högtemperatur krets?
 
Flukie skrev:
Jag har funderat om vi ska montera luft/vatten, eller en eller två luft/luft pumpar, men jag vet absolut inte hur vi ska i den frågan. Alla man frågar säger att bergvärme ska ni satsa på, sen när jag säger att det inte är ett alternativ rycket alla på axlarna typ..
Om du inte kan ha bergvärme eller jordvärme och inte vill ha pellets är det inte mycket att välja på. Se luft luft som ett komplement snarare än ett komplett värmesystem. Luft vatten är dyrare men bättre. Det kommer att kunna vara ett komplett värmesystem som håller jämn temperatur i hela huset. Det kan du inte vänta dig av luft luft. Har du möjlighet att få fjärrvärme är det också ett alternativ.

Flukie skrev:
Vår förbrukning av el var 2016 ca 15200 kWh, kan någon ge mig synpunkter och guida mig lite vart det bär av med elräkningen och ge allmän input?!
Det är en hög förbrukning om du värmer med pellets. Har du några elelement någonstans? Självklart ökar elförbrukningen om du börjar värma med el. Å andra sidan försvinner kostnaden för pellets. Totala kostnaden borde bli i samma härad. Möjligen något lägre.
 
Kapar tillbaka min tråd lite :D

Nu har han som var på besök lämnat sina offerter, de blev följande
IVT Air X - drygt 99' inkl allt.
CTC 408 - drygt 104' inkl allt.

Vilken hade ni valt av de? Är en prisskillnad på knappa 5k.. tycker CTC känns mer kvalité än IVT men det är nog en skev bild som jag fått.


I morgon kommer 2 nissar till från 2 olika firmor för att lämna offerter :)
 
Är priserna efter rot avdrag ?
 
smurfen72 skrev:
Är priserna efter rot avdrag ?
Yes det är de! :)
 
En 408 kostar ca 45000 kr en Ecozenith 250 ca 31000 kr men sen tillkommer en del rör delar och sen ska det grävas för fundament och avlopp vilket bör vara en del jobb.
 
Det offerten innehöll var följande:

14m rör mellan panna och utedel, varav 4m isolerat.
Installation, håltagning och el.
Uppsäkring från 16A till 20A. (frågan är om det verkligen är nödvändigt?)
Bortforsling/städning av gamla pannan.

Fundamentet gjuter jag själv då jag har en ganska klar bild i huvudet hur jag vill ha det :)

Men som du säger, 408 med panna har ett totalpris på ca 76k, då är det alltså 28k i installation och så ... ska kolla igen exakt hur mkt han räknat på i ROT för att få ut arbetskostnaden. Den var inte direkt specad och dessutom handskriven så den är lite svår att utläsa :)
 
Nu har jag räknat ut vad arbetet skulle utan Rot.
Ivt 33000
Ctc 34600

Tycker dock det låter lite mycket? Om man tänker att de tar 1000kr/h ( vilket jag kan tycka är ett högt pris här på landsbygden) så skulle allt arbete ta 4 fulla arbetsdagar.

Vad har ni för erfarenhet gällande arbetstiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.