kulle
ErOg skrev:
Ja, det är det nog, men varför kommer det vatten ut säkerhetsventilens handtag om jag "råkar" öppna den med vattnet påslaget?
Har du provat att motionera den öppna/stänga ett antal gånger?
Blir det inte bättre har den nog tyvärr gjort sitt och behöver bytas ut.
 
kulle
prototypen skrev:
Öppnar man säkerhetsventilen ska det komma vatten i sidoröret (inte runt handtaget) så man kan leda vattnet till ett avlopp.
Har man satt en avstängning på skvallerröret så finns ju risk att beredaren sprängs.

Protte
Om du tittar på bilden så sitter inte ballofixen på skvallerröret
 
Vi har en enda dålig bild så var slutar skvallerröret?

Protte
 
Jag vet faktiskt inte var det tar vägen! Gissningsvis ner i avloppet i toan rakt nedanför. Ballofixen funkar, det är säkerhetsventilens "handtag" som bara hänger löst, vilket det kanske inte ska..?
 
kulle
prototypen skrev:
Vi har en enda dålig bild så var slutar skvallerröret?

Protte
Ja det är sant , men man får väl förutsätta att hans rörmokare dragit ut det fritt någonstans över en golvbrunn eller i ett vattenlås.
 
Va inte så säker på det...

Finns flera sätt att åtgärda en läckande säkerhetsventil.
Min pappa hade ett sätt, jag ett annat.

Protte
 
ErOg skrev:
Ok. Allt verkar trots allt fungera och vattnet börjar bli varmt, men ska armen vara "spänd"? Inte ska det väl läcka ut vatten där när man öppnar den lilla dräneringsventilen, eller blir det så om man har tryck i systemet..?
Armen ska vara spänd på säkerhetsventilen det är ok. Och heller inget konstigt om det kommer lite vatten där om du spolar med ballofixen under tryck. Den ska du bara öppna när svarta kranen är stängd eller hela kallvattensystemet avstängt och du vill tömma ur här.

Du får ett tryck pga det långa smala skvallerröret om du öppnar ballofixen utan att stänga av. Då är säkerhetsventilen stängd och med öppning mot utloppet för att dränera den vägen och då tränger lite vatten ut bakvägen. Som protte skriver är bilden dålig och jag skulle lägga till att det även är taffligt gjort med avtappning så och hop med skvallerrör. Se bara som sagt till att det inte är täppt bortöver och manövrera kranarna i rätt ordning så blir det bra.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ok, då är väl säkerhetsventilen paj eftersom armen bara hänger slappt, men den håller väl tätt i alla fall eftersom det funkar... Antar att den ska släppa ut ev övertryck när vvb värms upp..? Går den att bara plocka isär och fixa eller måste den bytas?
 
Spaken är till för att öppna den manuellt för tex test. Den behöver inte vara stum kan ha ett litet glapp också, man drar spaken utåt för att öppna. Rör inte i det om den är tät lätt att de börjar läcka finns ingen anledning att skapa onödiga problem.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.