RilleRock
yps skrev:
Tack för svar, hur är det med andra enheter som tex manöverpanel, extern siren, rökdetektor, "relästation" ?
Jag har förstått att manöverpanelen måste vara trådad.
Du kan dra cat6 utp till allt.
 
Tack. Några fler frågor:
1.
Kan jag koppla en "expansionsenhet" på manöverpaneln för att slippa dra ny kabel från centralen?
Central - MAP - expensionsenhet - MK/PIR ?

Tänkte koppla in MK och PIR nära manöverpanelen.

2. Om man har barn i huset, är det taggar man ger dem isåfall? Behövs isåfall K421, eller funkar taggar med K420?

3. Är det möjligt att ha PIR i tvättstugan (med torktumlare o avfuktare) för att skydda centralen? Eller är risken stor för falsklarm pga av värme/rörelse ?
 
D
yps skrev:
3. Är det möjligt att ha PIR i tvättstugan (med torktumlare o avfuktare) för att skydda centralen? Eller är risken stor för falsklarm pga av värme/rörelse ?
Installera en kombidetektor med IR och mikrovåg.
Är det väldigt fuktigt bör du nog överväga en modell som är klassad för utomhusbruk.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
RilleRock
yps skrev:
Tack. Några fler frågor:
1.
Kan jag koppla en "expansionsenhet" på manöverpaneln för att slippa dra ny kabel från centralen?
Central - MAP - expensionsenhet - MK/PIR ?

Tänkte koppla in MK och PIR nära manöverpanelen.

2. Om man har barn i huset, är det taggar man ger dem isåfall? Behövs isåfall K421, eller funkar taggar med K420?

3. Är det möjligt att ha PIR i tvättstugan (med torktumlare o avfuktare) för att skydda centralen? Eller är risken stor för falsklarm pga av värme/rörelse ?
1. Ja, det är så man gör.

2. Du behöver K421.
Alla map med en 1:a i slutet kan hantera tag.

3. Som dmol skriver hade jag satt en vanlig kombidetektor om miljön inte är alldeles för fuktig.
För då får man välja en detektor ur miljötålighetsklass 3.
 
*bump*

Ingen som har tips om hur jag slår på ljud på min PP500 och/eller släcker röda lampan som lyser konstant på den? Tacksam för hjälp, svårt att hitta något alls dokumenterat förutom hur man kopplar in den.
 
Jag ska beställa ett SPC till min sommarstuga som jag ska bo i permanent under sommaren(för att sedan riva). Vad skulle ni köpa till ett 1,5plan hus med två ytterdörrar. 6st öppningsbara fönster på nedervåningen och fem fönster och en dörr på övervåningen? Där nere är ett sovrum, kök, hall1, toaletten, vardagsrum/matsal samt hall2. Övre plan liten hall, två sovrum.

Ska senare återanvända dessa komponenter till ett hus i en plan på 180m2. Tänker köra med avlämning med tag och med den nya kontrollpanelen.
 
RilleRock
user7 skrev:
*bump*

Ingen som har tips om hur jag slår på ljud på min PP500 och/eller släcker röda lampan som lyser konstant på den? Tacksam för hjälp, svårt att hitta något alls dokumenterat förutom hur man kopplar in den.
Hur har du kopplat den och har du en magnetkontakt inkopplad så att den kan känna av dörrens status?
 
Gav mig på att installera en siren, Sp203.
Det resulterade i att jag nu har ett batterifel, MAPen står och blinkar och alla PIR står som öppna.
Jag har råkat ut för detta tidigare men då har MAPen kommit igång efter en stund.
Har full tillgång till centralen.
Någon som har en idé om vad som kan ha hänt?
 
Låter som kortslutning eller överlast på 12V utgången... prova göra centralen helt spänningslös några minuter och starta upp igen.

Kontrollera en extra gång att allt är rätt kopplat innan du startar centralen igen :)
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
Tack. Det löste problemet. Förstår bara inte hur det uppstå av att koppla in en siren...
 
RilleRock
xibeca skrev:
Tack. Det löste problemet. Förstår bara inte hur det uppstå av att koppla in en siren...
Det uppstår inte av att bara koppla in en siren utan något annat har hänt vid inkopplingen av sirenen.
 
Ja, något har ju gått fel. Men som sagt har fått samma problem tidigare, bl a när jag försökt koppla in en expansionenhet. Har låtit det projektet ligga på is och tänkte ta tag i det nu också.
Med exp.enhet var jag bara på +/-/1A/1B och nu med sirenen INT-/INT+/TR/BHO.
Självklart avstängd central och ESD.
Alla gånger batterifel och utslagen MAP.

Samma resultat.
Självklart
 
RilleRock skrev:
Hur har du kopplat den och har du en magnetkontakt inkopplad så att den kan känna av dörrens status?
Jag har den kopplad enligt bilden, ingen magnetkontakt, eller jag har en magnetkontakt för dörren som är kopplad till en vanlig ingång sedan tidigare, har ingen motor i dörren utan vill kunna larma av utifrån. Har valt "Sektionstyp -> används ej" på dörren.
Kopplingsschema som visar jämförelse mellan enheterna PP 500 och SPC A210 med märkningar för D1, D0, H, OV, +12V och andra anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
user7 skrev:
Jag har den kopplad enligt bilden, ingen magnetkontakt, eller jag har en magnetkontakt för dörren som är kopplad till en vanlig ingång sedan tidigare, har ingen motor i dörren utan vill kunna larma av utifrån. Har valt "Sektionstyp -> används ej" på dörren.
Röd lampa lyser sålänge inte dörren står ur systemets synvinkel öppen
dvs fått en upplåsningssignal.

Sen hade jag hellre kopplat in magneten på dörrcentralen så man få koll på
öppen/stängd dörr i systemet och tilldelat den en larm/inpassersektion.

Har du kollat i konfigurationsmanualen?
Sid 143> Där kan du se lite vad som gäller vid till/från från in/utläsare och vad du behöver klicka i.
 
RilleRock
Om någon skulle ha problem med SPC Connect så förutom att återställa kryptering i både connecten och under egen ATP "avancerade inställningar" så kan det även hjälpa att byta ut webadressen till 194.132.254.184

Enkelklick på din Connect ATS>>Enkelklick på din Connect ATP
Därefter byt ut befintlig webadress till ovanstående ipadress.

Skärmdump av FlexC ATP Konfigurationsinställningar med fokus på SPC Connect URL och avancerade ATP-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återställning av egen ATP:
Skärmdump av avancerade ATP-konfigurationsinställningar för nätverkssäkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.