totte_79 skrev:
Om du blir förbannad för att någon tjänar pengar på att sälja grejer så kan du förbanne mig gräva med spade också. Det är ju definitivt billigast!
Nu är det ju inte att någon tjänar pengar som gör folk förbannade, utan hur pengarna tjänas.

Grossist och detaljist tjänar pengar på att erbjuda varan i lager för avhämtning eller frakt till lämplig plats med någorlunda generösa öppettider. Läget spelar också roll för prissättningen.


generösa öppettider -> mycket personal -> högre pris på mjölk eller eluttag.
bra läge -> högre hyra -> högre pris för mjölk eller eluttag


Det som upprör i alla dessa trådar är att den som tjänar pengar är inte den som har som affärsidé att sälja grejer. Det är en bisyssla som resultat av huvudsysslan, och påslaget blir ganska signifikant i förhållande till värdeökningen.

OM vi gör en enkel jämförelse av värdekedjan.

Jag behöver ett uttag på en vägg.

Jag beställer detta uttag från elbutik.se och betalar en symbolisk fraktkostnad, eller ingen alls om jag beställer tillräckligt många uttag...
Värdet av uttaget som nu ligger på mitt köksbord består i att det ligger där utan att jag behövde åka iväg, till en kostnad av elbutiks pris plus frakten. Det har fortfarande inte monterats, utan det gör en elektriker vid ett senare tillfälle.

OM min elektriker gör samma sak, köper in uttaget alltså, så har värdet av uttaget inte ökat, det ligger fortfarande tillgängligt på köksbordet utan att jag behövde åka iväg, men kostnaden kommer vara annorlunda. Och möjlig att jämföra.

När väl uttaget sitter där det skall och jag kan koppla in min lampa så har värdet ökat rejält, med den extra kostnaden av elektrikerns kompetens och arbetstid. Tittar vi nu på hela kedjan kan vi se att värdet och kostnaden för inkoppling av uttaget kommer vara densamma, men det första ledet - hur uttaget kom till köksbordet skiljer sig.
 
Så vad exakt är det jag får tjäna pengar på? Eller är tanken att alla hantverkare ska börja jobba ideellt? Om jag inte får tjäna ens 30kr på en markrör utan att kunden hellre ska köpa materialet själv, då kan vi ju istället skrota hela den svenska ekonomin eftersom jag i alla fall behöver tjäna pengar på det jag gör. Jag utgår från att du är statligt anställd utan krav på att dra in några pengar
 
totte_79 skrev:
Så vad exakt är det jag får tjäna pengar på? Eller är tanken att alla hantverkare ska börja jobba ideellt? Om jag inte får tjäna ens 30kr på en markrör utan att kunden hellre ska köpa materialet själv, då kan vi ju istället skrota hela den svenska ekonomin eftersom jag i alla fall behöver tjäna pengar på det jag gör. Jag utgår från att du är statligt anställd utan krav på att dra in några pengar
Man som ser ut genom ett fönster med regndroppar, med text om argumentationssvårigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
totte_79 skrev:
Så vad exakt är det jag får tjäna pengar på? Eller är tanken att alla hantverkare ska börja jobba ideellt? Om jag inte får tjäna ens 30kr på en markrör utan att kunden hellre ska köpa materialet själv, då kan vi ju istället skrota hela den svenska ekonomin eftersom jag i alla fall behöver tjäna pengar på det jag gör. Jag utgår från att du är statligt anställd utan krav på att dra in några pengar
Ge inte upp politby, det är så nära..... ;)

Självklart får du tjäna pengar. På ditt arbete. Om du hämtar ett markrör på arbetstid som jag betalar har jag redan betalat för all hantering av röret i och med att jag betalar för att du ska göra det. Inget påslag på röret är därför skäligt. Du tillför inget värde till röret som sådant.

Däremot när du gräver ner röret och kopplar ihop det till en fungerande anläggning för avlopp, dränering eller vad som helst så tillför du ett stort värde med ditt arbete. Det är där du ska tjäna dina pengar, på det du gör och kan.

Om vi nu tänker oss att du vill leka butik och tillhandahålla markrör, då är det skäligt med påslag på dem om, och endast om, du inte tar betalt för att hämta dem från grossisten. Då förväntar jag mig att rören "köps" på plats där de ska användas. Ungefär som grossisterna inte fakturerar dig för att leverera rören till bygget, det är redan inbakat i priset.

Du kan inte dubbeldippa och få betalt både för att hämta rören på arbetstid och för någon fiktiv hanteringskostnad.
 
  • Gilla
thomas33 och 4 till
  • Laddar…
totte_79 skrev:
Så vad exakt är det jag får tjäna pengar på? Eller är tanken att alla hantverkare ska börja jobba ideellt? Om jag inte får tjäna ens 30kr på en markrör utan att kunden hellre ska köpa materialet själv, då kan vi ju istället skrota hela den svenska ekonomin eftersom jag i alla fall behöver tjäna pengar på det jag gör. Jag utgår från att du är statligt anställd utan krav på att dra in några pengar
Jo men är du hantverkare så tjänar du pengar på det arbete du gör, driver du butik så tjänar du pengar på de pålägg du gör. I din hantverkarroll, när du skaffar material till ett bygge så är du ett ombud, inte återförsäljare. Dvs. i din hantverkarroll så arbetar du då med beställning, ev. hämta material osv. och för det arbetet debiterar du givetvis efter ungefär samma principer som när du utför faktiskt hantverk, men att dra kabel osv. Samtidigt är det rimligt med ett visst påslag på det material du anskaffar för att täcka för "allmän" materialhantering som är svårt att räkna tid för. Ex. att hantera fakturabetalning för månadens leveranser, hantera tidspillan vid reklamationer, återköp osv.

men i din hantverkarroll är du tjänsteleveratör, inte butik.

I min roll som teknik konsult hanterar jag ibland stora eller mindre investeringar för mina kunder (kan gälla en förbrukningskomponent för 5 kr, eller ett mätinstrument för 25 milj.). Om jag skulle tjäna ett enda öre i form av provision från de företag jag rekommenderar i min roll, så skulle jag bli åtalad för mutbrott, otrohet mot huvudman osv. och jag skulle sannolikt aldrig mer få ett uppdrag. Däremot så tar jag givetvis betalt för den tid jag lägger ned på att utreda vad kunden bör investera i.

Jag har även varit i rollen i tidigare jobb, där jag var leverantör av dylika instrument (dock var min enstaka största affär aldrig mer än 12 milj), då hade jag en renodlad leverantörsroll, jag kunde leverera konsulttjänster i paket med leverans av utrustningen, men då är ju fortfarande rollen solklar, kunden vet att konsulten som kommer ut är där uteslutande för att få just vår utrustning att fungera, att vi sedan som goodwill ibland fixade även konkurrenternas utrustning samtidigt är en annan sak.Vi gjorde så ingående analyser av konkurrenterna att vi kunde deras prylar bättre än vad de själva kunde. och det vårt företag tjänade då sina pengar på var att sälja utrustning, konsulttimmarna tog vi ofta inte ens betalt för.
 
  • Gilla
thomas33 och 5 till
  • Laddar…
M
totte_79 skrev:
Så vad exakt är det jag får tjäna pengar på? Eller är tanken att alla hantverkare ska börja jobba ideellt? Om jag inte får tjäna ens 30kr på en markrör utan att kunden hellre ska köpa materialet själv, då kan vi ju istället skrota hela den svenska ekonomin eftersom jag i alla fall behöver tjäna pengar på det jag gör. Jag utgår från att du är statligt anställd utan krav på att dra in några pengar
Problemet här är att det ser ut som om du först tjänar pengar på timtaxan och sedan en gång till på det dyra materialet. I ditt fall så har du bara lagt på 15% men för kunden med 110 röret så ser det ut som om du lagt på 80% eller mer då du som proffs måste ha bättre priser...

Inser du problematiken? Sedan så fattar inte vanligt folk hur höga skatter vi har i det här landet, så de tror att du blir fruktansvärt rik på att ta 550:-/h + moms (690:- per timme) när de själva bara får 25.000 i lön efter skatt för en hel månads arbete.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Problemet är snarast att folk tror att man tjänar massvis med pengar eftersom man har ett högt timpris. Aldrig att jag fått en fråga om vad jag har för kostnader. Ett annat problem är att om kunden ska köpa materialet hos Kalles knep o knop för att få det absolut lägsta priset så lämnar iaf inte jag någon garanti på grejerna. Ytterligare ett problem är att om jag ska kunna lämna samma låga pris som Kalles knep o knop så ska jag alltså sitta en obetald timme eller två framför datorn inför varje jobb och leta billiga delar. Jag anser att mina 12% påslag är rimliga på grund av mina kostnader eller eventuella kostnader och ibland så går jag ändå back på materialet av någon anledning.
 
totte_79 skrev:
Problemet är snarast att folk tror att man tjänar massvis med pengar eftersom man har ett högt timpris. Aldrig att jag fått en fråga om vad jag har för kostnader. Ett annat problem är att om kunden ska köpa materialet hos Kalles knep o knop för att få det absolut lägsta priset så lämnar iaf inte jag någon garanti på grejerna. Ytterligare ett problem är att om jag ska kunna lämna samma låga pris som Kalles knep o knop så ska jag alltså sitta en obetald timme eller två framför datorn inför varje jobb och leta billiga delar. Jag anser att mina 12% påslag är rimliga på grund av mina kostnader eller eventuella kostnader och ibland så går jag ändå back på materialet av någon anledning.
Jag tycker en av de viktigaste punkterna i allt detta är ärligheten mot kunden. Säger du till kunden, om denne frågar om påslag, att "Jag lägger på 12 % för bla bla bla" så är det öppet, ärligt och därmed ok. Säger hantverkaren i fråga "Nej, jag lägger inte på nåt" men i själva verket gör det så är det småaktigt, oärligt och inte ok.

Och, ja, jag har varit med om det. Dessutom under parollen "det är bättre om du tar materialet genom mig så får du min rabatt". Blev inte så imponerad när man får reda på att den snickaren lägger på 10 % i alla fall. I det fallet är det inte pengarna, utan det faktum att han ljög mig rakt i ansiktet. Dessutom så betalar jag tiden det tar honom att åka till brädgården och hämta ut materialet.
 
Ja om du lägger på 12% på ditt faktiska inköpspris, alltså du köper ett rör för 100kr, eftrer alla tänkbara rabatter, och debiterar din kund 112 kr för det. Då är det ett påslag som är rimligt och motiveras av att du har hanteringskostnader för material. Dvs. de 12% en är en debitering du tar ut för tjänsten att anskaffa material, en shablonkostnad.

Icke desto mindre så bör det påslaget vara avtalat innan du påbörjar ett arbete.

Och om du köper material med sedvanliga rabatter i fackhandeln, och sedan debiterar 12% på det, så tvivlar jag på att dina kunder kommer att kunna köpa materialet speciellt mycket billigare själva. Visst du ligger troligen 10 - 20 % dyrare än de billigaste nätbutikerna, men det blir ändå marginellt i den totala affären för din kund.

Problemet i branschen är de firmor som använder ex. elgrossisternas listpriser, och i vissa fall tom. lägger på 12% på dem, trots att de handlar med 90% rabatt.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
totte_79 skrev:
Aldrig att jag fått en fråga om vad jag har för kostnader.
Dina kostnader är ju i grunden ganska ointressanta för mig som kund, och helt fel att basera sitt pris på. Att du har en centralt belägen verkstad, med en exklusiv kaffemaskin och dyra fordon ger kanske inte mig så himla mycket mer?
På samma sätt som det är mindre lyckat att basera sitt pris på konkurrentens pris - hut vet du att hon har ett genomtänkt pris?

Är produkten konkurrensutsatt - ta hänsyn till det i din prissättning, dina kunder gör det, men se till att du vet varför du sätter ett visst pris. Är produkten någorlunda unik, t.ex. vevaxel till en motor eller i alla fall svårkopierbar, ta så mycket betalt som kunderna vill betala.


Sen kan ju jag tycka att procentuellt påslag för materialhantering är lite knepigt, värdet på beställningen gör den ju inte alltid mer svårhanterad?
 
Knepigt eller ej, de flesta brukar ändå acceptera när man meddelar ett påslag på 12% på mitt inköpspris. Listpriset är fullständigt ointressant.

Jag håller med om att mina kostnader kan te sig ointressanta för dig som kund, men det känns ändå skönt att kunna visa varför jag kostar en viss peng. De flesta ifrågasätter inte resonemanget att jag måste få ut min lön. Men en del vill ju helst att man ska betala för att de är så snälla och låter mig komma och arbeta hemma hos dem. Sådana kunder undanbeds. Jag sysslar som sagt inte med ideell verksamhet.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
totte_79 skrev:
Knepigt eller ej, de flesta brukar ändå acceptera när man meddelar ett påslag på 12% på mitt inköpspris. Listpriset är fullständigt ointressant.

Jag håller med om att mina kostnader kan te sig ointressanta för dig som kund, men det känns ändå skönt att kunna visa varför jag kostar en viss peng. De flesta ifrågasätter inte resonemanget att jag måste få ut min lön. Men en del vill ju helst att man ska betala för att de är så snälla och låter mig komma och arbeta hemma hos dem. Sådana kunder undanbeds. Jag sysslar som sagt inte med ideell verksamhet.
Som sagt, tror ingen här inne inte tycker att du ska få tjäna pengar. Men det ska som sagt vara på rätt saker.

12% på den verkliga kostnaden tycker JAG är ok. Börjar vi gå över 15% bara för att utföra tjänsten att beställa och hämta något där du även debiterar kostnaden för att hämta detta tycker jag det är för mkt.

Jag kan bara referera till mitt eget arbete där vi får lägga på mellan 6-8% för inköpt mtrl och tjänster, tex byggvaror eller hotellnätter. Då pratar vi givetvis B2B-affärer med ett värde på 1-5 miljoner per projekt.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
useless skrev:
Fördelen med Ahlsell är att man kan åka ut till kunden (med betald restid), kolla lite i några minuter och konstatera att man behöver köpa lite saker, Åka till Ahlsell (med betald restid), plocka ihop prylarna och äta frukost (kunden betalar tiden), åka tillbaks (med betald restid), utföra arbetet och sen fakturera ett överpris på prylarna men ge kunden 20% rabatt för att man är så schyst.
Du bara MÅSTE ha träffat min rörpulare som krökte några rör i min lgh i Kista.
Har var närvarande hos mig i 1.5 h , på fakturan 8 h....
 
B
Bestred du inte den då?
 
Orkade inte bråka.
Ville bara kvickt bort från staden...Det var värt några tusenlappar..
Dessutom fick jag ohemult bra betalt för lägenheten, renov av golv/väggar/tak/
Wellpapp dörrar bytta mot riktiga tunga spegeldörrar i tre färger, helt nytt badrum..
Svindyra golv..
Jag hade råd...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.