byggarätt skrev:
Du sa det...snickare kan ingenting om värmegolv lyssna på lat
Utan argument tillför du ju inget? Motbevisa mina fakta så kanske vi kan föra en diskussion?
 
http://byggochenergiteknik.se/press/Bettre_golv.pdf där har du fakta om hur lämplig konstruktion bör vara ...
På den 50mm gjutning som harrysson föreslår för själva golvet bör rören ligga mot frigolit helt med värmefördelande plåtar dvs djupt
 
Patrik Lidstedt skrev:
Det fungerar säkert, men att den marknadsförs som energisnålare är det jag tycker är fel.

- Energiåtgången för uppvärming av ett givet hus förblir densamma oavsett om vi värmer 50 liter vatten åt gången eller 30 ton betong.

- Värme som uppkommer i huset oavsett källa värmer plattan och tillför då energi till systemet.
Ex Solinstrålning, eldstäder eller egentligen allt överskott av energi?

När det gäller byggbiten är väl några nackdelar som jag personligen ser:

- Bygghöjden i förhållande till allt bärande som måste stå direkt på den gjutna plattan.

- Olämpligheten att ha detta i badrum eller under klinkers.

- Det faktum att de själva rekommenderar 22mm golvspån följt av 14mm trägolv, detta bör hindra värmeöverföringen och kanske till och med öka framledningstemp för ett givet effektbehov?(ser gärna på några siffror om du har)

- Och att det sedan kostar vääldigt mycket mer, kräver betydligt mer byggtid och materialhantering är inte heller lockande.
Du resonerar fel när det gäller värme i betong...sk tröga konstruktioner blir obekväma om du har fönster med mycket ljus o värme in...då du inte kan göra annat än att kyla bort överskott blir det förluster
Samtidigt blir det svårt att reglera...
Lat vet att villavarm fungerar värmeekonomiskt...håller med dig med bygghöjder samt hur väggar etc ska lösas inte är lätt med villavarm.
Alla sådana problem löser däremot http://byggochenergiteknik.se/press/Bettre_golv.pdf
 
Blir inte så mycket överskott, solen värmer min polerade platta ganska bra på solsidan såhär års, det gör att returen på golvärmen håller samma temp som framledning.
Cirkpumpen snurrar runt vattnet i de skuggigare rummen och vips så har vi solvärmen i hela huset, och iom att jag har "30 onödiga ton betong" så kan jag magasinera några extra grader som avges när solen börjar gå ner!

..ps den där PDFen tillför inte så mycket.
 
Ja din polerade platta behöver du då du verkar kyla huset när solen går ner annars...Du har antagligen för dåliga fönster eller isolering...
Bygger du passivhus eller dagens norm så får du obehag om du har för trögt system...

När det gäller pdf så värmetekniskt o reglertekniskt är harryssons förslag kompletterat med plåtar bra...

När det gäller villavarm fungerar det värmemässigt o reglertekniskt men platonmatta o cirkulerande luft ger saker som inte är så kul...som damm o annat som kan samlas där

Byggmässigt innebär stora flytande golv utmaningar med väggar etc trösklar bygghöjder...
 
lat skrev:
Ja, det blir ett trögare system.
Nej, det blir inte jämnare, tvärtom.
Klart det blir jämnare värme om du har mer massa ovanför slangen. Jämför det med en stekpanna som har tjockare gods.
 
byggarätt skrev:
Ja din polerade platta behöver du då du verkar kyla huset när solen går ner annars...Du har antagligen för dåliga fönster eller isolering...
Bygger du passivhus eller dagens norm så får du obehag om du har för trögt system...
Vi släpper ämnet där och låter tråden återgå till andra åsikter på bästa djup för slingor.

Avslutningsvis så är mitt hus tvärtom extremt bra isolerat, med lågenergifönster.

Ett uttalande som att plattan skulle "kyla" huset visar också att du vet mindre om energiläran än jag.

Bra exempel är passivhus med massiva tegel/betongväggar eller hus där man utöver plattan gjuter fristående betongblock innanför stora fönsterpartier som värmebuffertar.

Ett för trögt hus skulle jag våga påstå inte finns, komforten inne regleras lätt med modern ventilation.

Jag kan återgå till diskussion om det framkommer ett enda argument som talar FÖR villavarm-lösning.
 
  • Gilla
Thea Liljenberg och 1 till
  • Laddar…
Vi har ca 1dm betong på, störst nackdel på våren, med kalla nätter och soliga varma dagar och mycket fönster i söder, framledning på morgon efter nattens kyla på -10, sen kommer solen och värmerhuset, tempgivaren i norr har fortfarande kallt..har kopplat ur rumsstyrningen, detta försämrade läget med än mer elpatron på kväll/natt då slingorna annars var stängda hela dagen, plattan kall på kvällen, när minusgraderna kom, full elpatron, sen ikapp på morgonen.

Nu kör jag med luftvärmepump, samt att Niben värmer endast Vv och golvvärmen på toalett och entré..

Ångrade att jag ej la ytgolvvärme, betydligt snabbare system.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
kiiii
 
Redigerat:
Patrik som är specialist behöver inte läsa detta.

Det är möjligt att VillaVarms konstruktion har byggtekniska brister som jag inte kan bedöma, och jo, det är inte världens billigaste konstruktion, främst beroende på alla j.vla värmeplåtar som går åt, men det går säkert att lösa på nåt sätt.
Kostnaden är trots allt sekundär gentemot funktion i ett system sm ska fungera kanske +50 år eller mer.

Det jag kan säga är att:
-det är ett snabbreglerat system vilket är hyffsat viktig om man vill ha en jämn temp trots både olika temp utomhus och olika internlaster beroende på tex hur mycket folk som är hemma.
Och här vill jag tillägga att ventilationsanläggningen verkligen INTE har till uppgift att reglera temperaturen i en normal konstruktion.
-det är en energisnålare konstruktion än "normal" golvvärme då den dels har lägre isolerförluster pga "dubbel" isolering, dels inte har problemet med att värma en platta som har en mer eller mindre stor köldbrygga mot kantelement

Min egen kåk på ~235m2 har en energiförbrukning på ~42kWh/m2 för uppvärmning (ingen värmepump), vilket jag tycker är hyffsat. Då är den iofs välisolerad åt alla håll.

Vad det gäller problem med damm under platon ska jag inte uttala mig då jag inte kollat. Har dock möjlighet att köra ventilation under platon om jag skulle vilja, då jag gjorde en stos i en garderob för säkerhets skull.

Men va f.n vet jag, jag har ju bara bott i det här huset i 10 år och sett hur det funkar, samt jobbat med energi & fastigheter i +35år
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
FTX är en rätt normal ventilationstyp i konstruktioner idag och den har i allra högsta grad i uppgift att hantera graderna (en liten ordvits för att lätta upp stämningen i tråden) förutom att byta ut luften i huset.
 
Jag är absolut ingen expert Lat, och ifrågasätter inte dina kunskaper.

Jag skulle tex. gärna se några siffror på energibesparingen jämfört med en ingjuten golvärme över tid.
 
Hur snabb blir golvvärmen med spårad cellplast och plåtar? Funkar det med varmt golv på kväll och morgon bara?
 
Jag håller med lat om att villa-varms princip bör ge lägre uppvärmningskostnader. Med snabb reglering kan man anpassa golvtemp direkt mot effektbehovet. Sänka på dagen när ingen är hemma, sänka på natten. Snabbt tillföra värme när det blir kallt snabbt utomhus eller tvärtom. 30 ton betonggolv håller en konstant "felaktig" temperatur för att kunna reglera rumstemperaturen bra.
Man behöver dock inte ha 10 cm EPS under som de förespråkar.Det finns lägre byggande system som får samma princip. Platon underst har väl bara en funktion om man har tillskjutande fukt underifrån.
mvh
 
Vi tar det här i ett par punkter:

Ventilation (även FTX) har inte funktionen att reglera temperatur!
Om du av nån anledning vill göra detta med ett vanligt T/F eller F system så skulle det innebära att du behöver forcera ventilationen kraftigt med åtföljande ej önskvärda ventilationsförluster och ljudfenomen.
Ska du uppnå samma funktion med ett FTX system så måste du dessutom påverka återvinningen så att den minskar annars blåser du ju bara in lika varm eller varmare luft), och jag tror inte den funktionen finns i vanliga FTX-aggregat.
Om man nu inte har ett vent.agg med inbyggd kylning, me det brukar inte vara så vanligt...

Golvvärme.
Per definition så anses inte golvvärme vara energibesparande men däremot estetiskt och komfortabelt, det går att hitta åtskilliga artiklar om detta, bla på energi-miljo.se. En anledning är just att man värmer 30t betong som har isolerförluster åt alla möjliga håll, ett annat är det reglertekniska, man har en stor trög "värmekropp" att hantera.
VillaVarms system (och det kan mycket väl finnas förfinade konstruktioner av det) är ovanligt smart då man bara värmer det som ska värmas och får ett system som reagerar inom någon timme.

Mitt shuntsystem är kompletterat med en rumsgivaren som påverkar (parallellförskjuter) värmekurvan och jag har rumstemp inställd på 19,5C. Den verkliga rumstemperaturen brukar ligga mellan 19,2-19,7C vilket jag tycker är helt acceptabelt. Min framledningstemp tror jag aldrig passerat över 32-33C.

All dag/natt-sänkning av temp brukar ur energisynpunkt betraktas som av ondo, då det oftast behövs lika mycket energi för att återställa temperaturen som man sparade pga husets värmetröghet, man ska ju återställa energibalansen på kanske bara någon/några h och då behövs det relativt hög effekt för detta.
Tar man däremot en teoretiskt välisolerad kub som har liten värmetröghet (typ ett rum isolerat med 500mm tjock frigolit) så funkar det bra eftersom då är det ju bara luften det handlar om, men de flesta hus är inte byggda så.
För att en sänkning ska motiveras ur energisynpunkt så brukar man säga att den bör vara längre än 48h.

Vilken funktion Platon har i VV's konstruktion är jag osäker på, men den gör bla. att man inte behöver vänta ut torktiden på plattan innan man börjar med det invändiga.

Sedan tycker jag att värmeplåtarna borde gå att ersätta med nån form av aluminiumfolie eller liknade, för åtminstone när jag byggde så kostade dessa plåtar skjortan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.