det brukar finnas jordpunkter vid baklyset, kollat panelerna där?
Dragkroksinfästning brukar vara rejäla bultar med att nyttja
 
Pumba skrev:
det brukar finnas jordpunkter vid baklyset, kollat panelerna där?
Dragkroksinfästning brukar vara rejäla bultar med att nyttja
Har ingen dragkrok, men så nu att "stången" till bakluckelåset borde kunna funka. Frågan är dock hur jag får loss plastpanel som sitter som berget. Samma sak med baklysena, finns inte en chans att komma åt dem. Den ena plastkåpan sitter med såna här, går inte att rubba med polygrip. Ska de skruvas eller bara ryckas loss?
Närbild av ett bilbakluckelås med plastklämma och svart kabel synlig på röd kaross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svarar själv. 10mm hylsnyckel :)
 
S
BiFuel skrev:
Lite överraskande svar för min del. Har alltid bara hört om att jorda i karossen, inklusive från de bilstereohandlare jag pratat med. Men då kanske jag blir tvungen att dra en lång kabel till? Känns inte alls lockande...
glöm det där med dragning till batteri. ett hål i kaross. rugga gärna upp ytan. kolla "jordning" använd gärna öra. och nån ledande pasta
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
S
hsd skrev:
Givetvis drar Du fram både plus och minus till batteriet för bästa resultat
du har väl inte kopplat så i din bil?
 
SBH skrev:
glöm det där med dragning till batteri. ett hål i kaross. rugga gärna upp ytan. kolla "jordning" använd gärna öra. och nån ledande pasta
Hittade nog det perfekta stället! Mindre än 1m bort, rejäl bult in i karossen, lätt att fästa kabelsko.

Vilken typ av pasta ska man ha?

Bilkaross med jordningspunkt och bult för att fästa kabelsko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för bil?
Du måste ju ha en del bultar, fäste för säten, bälten etc.
 
Skoda Fabia. Men se inlägg ovan, har nog hittat perfekt ställe nu.
 
S
BiFuel skrev:
Hittade nog det perfekta stället! Mindre än 1m bort, rejäl bult in i karossen, lätt att fästa kabelsko.

Vilken typ av pasta ska man ha?

[bild]
gör du hål i bilen tycker jag att du ska ha det inte annars
 
Ok, då skippar jag det. Leder såna där matta bultar som på bilden ström tillräckligt bra eller ska man slipa på dem?
 
S
du får mäta eller så testar du med förstärkaren.
kan ju så att zinken gör lite dålig kontakt sen kan det vara färg i/p gångorna/hålet
 
S
lättare med 740 och fixa förstärkare
:wow:
 
SBH skrev:
du får mäta eller så testar du med förstärkaren.
kan ju så att zinken gör lite dålig kontakt sen kan det vara färg i/p gångorna/hålet
Ja, jag mäter nog och kollar först innan jag kopplar in nya "pärlan" :)
Jag drog några varv med sandpapper nere i gängorna, så viss del olackad metall ska det vara nu i alla fall.
 
Har hört att man alltid ska koppla bort batteriets minuspol innan man börjar koppla, men när ska det tillbaka igen? Har ju också hört att det är farligt att spänningssätta grejerna utan ordentlig jord. Skulle behöva en exakt steg för steg :)
 
Sätt tillbaka den när du är klar med din inkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.