Hej!
Ska bygga hus och vi är lite inne på Dala trähus. De har sedan något år tillbaka ett visningshus på husknuten i Göteborg där vi fick våran första kontakt med dem. Vi tycker att vi fått ett bra intryck men vi lyckas verkligen inte hitta någon information på nätet från folk som byggt ett dalaträhus. Finns det någon här som har byggt med dem eller vet något om dem som kan vara intressant för oss att veta?
Denna hustillverkare ska inte förväxlas med Dalahus...
Mvh Markus
 
Träffade också dala trähus på husknuten i göteborg och tyckte då att jag fick ett bra intryck av framförallt huset i sig.
Däremot så upplevde jag i senare kontakt med en av säljarna att det inte fanns speciellt mycket kunskap hos säljaren.
Jag fick känslan att hen var anställd för att kränga kränga kränga.. och inte speciellt intresserad av mitt enskilda behov.
Det var liksom "tjena tjena, har vi en deal"-snack mest.

Men fortfarande tycker jag deras hus ser jättefina ut.
 
Hej,
Följer denna tråd då vi undrar exakt samma sak. Är väldigt intresserad utav deras hus och har fått bra intryck utav säljare på husknuten men hittar inga referenser alls...
mvh Camilla
 
Samma här sett huset på husknuten och haft säljaren kolla på tomten och lämnade offert. Offerten fick oss att tänka om lite och vi har ändrat i vilket hus vi vill ha.

Säljaren i sig är väldigt på och svarar alltid på mail snabbt
 
Vi bygger ett Dala Trähus just nu.
 
Hur går det än så länge?
 
Över förväntan. Man får ju nästan kalla fötter när man läser på byggahus.se men det har endast varit lite smågrejer.
 
Till dags läge så har det mesta rullat på utan stora problem. Lite små grejer har det varit såsom fel dusch till badkar, lite dålig kommunikation från elektriker osv. men inget som inte går att åtgärda och i det stora ganska små grejer egentligen.
Det vi varit allra mest nöjda med är snickarna. Det har varit Jonny Lundgrens Bygg som snickrat och deras arbetsledare har varit och är en klippa. Vi har gjort ganska stor ändringar från originalet och fast vi ritat om flera gånger och velat lite själva så har det inte kostat oss något. Säljaren Peter har även han varit mycket bra. Kanske pratar mer än vad kompetensen tillåter men har alltid ställt upp när det varit funderingar. Nu är det bara en månad kvar till förbesiktning och 6 veckor till slutbesiktning.
 
  • Gilla
Andreas Al och 1 till
  • Laddar…
Förbesiktning 11/4. Totalt sett inga stora anmärkningar. Lite små saker som inte var klara och lite finlir. Av besiktningsmannnen fick vi positiva reaktion på väl utfört arbete av samtliga parter. Speciellt snickare och målare har gjort ett mycket bra jobb. All el och vvs var utan anmärkningar.
Nu är det två veckor kvar till slutbesiktning och flytt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
L Loopen skrev:
Förbesiktning 11/4. Totalt sett inga stora anmärkningar. Lite små saker som inte var klara och lite finlir. Av besiktningsmannnen fick vi positiva reaktion på väl utfört arbete av samtliga parter. Speciellt snickare och målare har gjort ett mycket bra jobb. All el och vvs var utan anmärkningar.
Nu är det två veckor kvar till slutbesiktning och flytt.
Hej, hur har det gått?
Kan du dela med dig av din erfarenhet så här när det gått en tid?
 
Vi hade slutbesiktning 28/4 och började flytta lite smått redan samma eftermiddag.
Slutbesiktningen fick två mindre ganska harmlösa avvikelser.
Detta var första gången vi byggde hus och om man skall sammanfatta några generella grejer så måste det nog vara att jag aldrig trodde att det skulle vara så sjukt många saker som skall fixas och så otroligt många beslut som skall tas. Detta fast vi hade helentreprenad.
Om man ser till vår husleverantör Dala Trähus så måste jag nog säga att det varit en resa utan några egentliga problem. Det som varit har alltid lösts på bästa sätt och har inte resulterat i några efterverkningar eller sömnlösa nätter alls.
Plus:
  • Säljaren som alltid ställt upp
  • Snickarna från Jonny Lundgrens Bygg med Tony som arbetsledare
  • Kommunen har varit bra att ha att göra med
  • Att vi fast det var helentreprenad fick lov att göra klart insidan på garaget under tiden
  • Att vi ritade om huset ganska många gånger utan att det kostade något
Minus:

  • Chefen på Elfixaren i Ale som var jävligt snorkig och nedlåtande
  • Att man betalar för en strykning färg av huset så är det bara själva panelbrädor och knutar det gäller
  • Att jag missade att sätta vattenutkast på garaget (får skylla mig själv :)
  • Att vår kontakt på kontoret slutade
Sammanfattningsvis så blev vi mycket nöjda med huset och när vi efter sommaren fått grönt gräs, färdigt garage och alla saker på plats i huset så njuter vi idag av vara hemma.
Det som återstår är gångar, murar och lite småfix i trädgården, Ja å så var det ju den däringa altanen med.....

Skickar en länk på hur vårt hus blev. Det är ganska mycket ändrat från standard för att få det som vi ville, men det är ändå det som är Dala Trähus styrka.
http://www.dalatrahus.se/hus/dt-1609-s
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vet inte om denna tråden längre är aktuell, men vi bygger just nu med Dala Trähus. Slutbesiktning om ca 5 veckor. Är man intresserad av våra erfarenheter hittills så får man gärna skicka ett mail :).
 
  • Gilla
Huset på berget
  • Laddar…
Skriv gärna en sammanfattning när ni är klara så kan man hitta info direkt vid en googling
 
  • Gilla
Huset på berget
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skriv gärna en sammanfattning när ni är klara så kan man hitta info direkt vid en googling
Det ska vi absolut göra!
 
  • Gilla
Huset på berget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.