http://www.universalbolaget.com/start.htm med rätt svamp brukar rengöra det mesta i köket. Det är sånt de brukar sälja på mässor och ingen tror fungerar. Tror att Cervera och liknande säljer produkten. Fungerar utmärkt på spishällar, koppar, kastruller etc. När vår rostfria diskbänk brukar se lite matt i glansen brukar en omgång ge glansen tillbaks. Även brända kastruller brukar kunna fixas.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
C
Andy78 skrev:
Är det så bra å använda där man lagar mat, tänk om en gurka eller något annat som man ska äta rullar ut där du torkat och blir liggande ett tag?
Eftertorka bara så är det ingen fara. Lite t-röd är inte farligt, det smakar bara ruskigt illa.
 
Testat Svinto?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Testat Svinto?
Jag säger som Oldboy: Har ni inte lite Svinto hemma?

Det är väl inte tanken att en diskbänk skall vara som en sminkspegel?
Vad gör ni i köket egentligen :surprised:
 
Rostfritt blir både repigt och fläckigt i början. Kan se lite läskigt ut men efter ett tag är hela ytan mer eller mindre drabbad och så ser det normalt ut igen, om än inte lika spegelblankt som vid leverans. Vill man ha det så får man nog polera den dagligen...
 
KnockOnWood skrev:
Jag säger som Oldboy: Har ni inte lite Svinto hemma?

Det är väl inte tanken att en diskbänk skall vara som en sminkspegel?
Vad gör ni i köket egentligen :surprised:
Såna fläckar går knappast bort med Svinto. Det är mettalet som är påverkat o bytt färg.
Man behöver etsa bort ytan.
 
cpalm skrev:
Eftertorka bara så är det ingen fara. Lite t-röd är inte farligt, det smakar bara ruskigt illa.
Har testat T-röd utan framgång.

Oldboy skrev:
Testat Svinto?
Nej, har läst att det kan repa. Ska köra med polermaskinen och rubbing, men måste först skaffa nya hättor.

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Rostfritt blir både repigt och fläckigt i början. Kan se lite läskigt ut men efter ett tag är hela ytan mer eller mindre drabbad och så ser det normalt ut igen, om än inte lika spegelblankt som vid leverans. Vill man ha det så får man nog polera den dagligen...
Håller inte riktigt med dig då jag aldrig sett något liknande det som drabbat min diskbänk. Visst, ålderstecken kommer, men det här ser ju jäkligt märkligt ut.
 
Alla gamla diskbänkar är matta efter mååånga rengöringar med svinto. Så om ni använder svinto regelbundet blir er diskbänk snart homogent matt och fin i ytan.

Fungerar på samma sätt med nylackade/nyslipade trägolv. Först är de "perfekta"/spegelblanka, och då syns varje repa tydligt och ser inte så bra ut. Efter ett tag så har det blivit tillräckligt många repor så golvet återigen får ett naturligt icke störande utseende.
 
Fast som sagt, svinto repar ju och de finns ju mildare rengöringsprodukter om man bara vill rengöra. En diskbänk putsad med svinto kommer ju att bli grå, inget snack om det men är kanske inte förstahandsvalet på en ny bänk.
Gröna sidan på en disksvamp torde räcka utmärkt länge. Det löser ju dock inte ts bryderi, där är det ju nåt som påverkat metallen på djupet troligen.
 
Exakt. Eftersom inget vanligt rengöringsmedel verkar bita så kan man misstänka att det har gått djupare, och då kommer sannolikt diskbänken aldrig att kunna återfå sin homogena blanka nyfinish.
 
Stefan1972 skrev:
...där är det ju nåt som påverkat metallen på djupet troligen.
På djupet, hur skulle det gå till?
Sånt händer inte i den verkliga världen, möjligen i fantasin hos folk med städmani och/eller bacillskräck.
 
KnockOnWood skrev:
På djupet, hur skulle det gå till?
Sånt händer inte i den verkliga världen, möjligen i fantasin hos folk med städmani och/eller bacillskräck.
Nu menade jag ju inte rakt igenom plåten men det är ju ingalunda ovanligt att aggressivt vatten eller syror påverkar metaller så det inte är rengöringsbart på normalt sätt. Och nej, jag har varken städmani eller bacillskräck.
 
Robert63 skrev:
Har testat T-röd utan framgång.

Nej, har läst att det kan repa. Ska köra med polermaskinen och rubbing, men måste först skaffa nya hättor.

Håller inte riktigt med dig då jag aldrig sett något liknande det som drabbat min diskbänk. Visst, ålderstecken kommer, men det här ser ju jäkligt märkligt ut.
Har du köpt en fabriksny rostfri diskbänk tidigare? Den där typen av fläckar syns när den är ny och spegelblank, var samma för mig för nåt år sen, men när hela ytan mattats ned lite efter daglig användning försvinner problemet.
 
nikasp
NEJ NEJ NEJ!!! Jag fick en sprillans diskbänk repad mellan jag kontrollerade den nyköpta bostadsrätten och tillträdet. Någon repade bänken med en verktygslåda och de försökte få till den medelst polering och det blev så jä#la fult och det hade man kunnat lista ut.
Jag nekade hela tiden till någon som helst fix och sa att de får byta ut den men de polerade i alla fall och fick sen byta ut den. Det går inte att få någon fabriksfinish på det viset (jag brukar själv polera bil och billyktor och skulle aldrig ge mig på en diskbänk).

Jag skulle tro att du får bort de där fettfläckarna med ett bra medel för rostfritt från t.ex. Electrolux. Jag blir alltid förvånad hur bra det blir jämfört med att diska ur ordentligt när jag rengör en gång i halvåret.

sir_daniel skrev:
Även sett att folk rekommenderat babyolja för rengöring av rostfritt.
Annars skulle jag plocka fram polernaskinen och rubbing för att avsluta med att vaxa den
 
Redigerat:
Skillnad när den är ny och du inte ens tagit boendet i bruk, nu är den använd och enda som betalar utbyte är du själv.
Svårt att motivera byte pga fläckar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.