man kanske skulle testa beställa en elm237 från långtbortistan då :) 100:- är väl inget att bråka om...
 
Husqvarna220Ac skrev:
Jo men hur många ggr använder man den? Vad ska man ha den till? Ska du bara läsa/radera felkoder, duger ELM, samt avläsa värden.

Dessa grejor ligger mest..
hmm men funkar de till ios /iphone?

ser bara android överallt :/
 
Nej, då måste du ha Wi-fi lösningen, fick detta ej att fungera, så fick sänka mig många snäpp och söka i jobbets avlagda Androidtelefoner, använder en Samsung S3, till detta duger den, men inte så mycket annat..
 
och med wifilösningen måste man alltså ha ett wifinätverk i närheten? :/
 
Ja och nej. Du ska få telefonen (eller paddan som jag använder då jag inte har en iphone längre) att prata med wifi-dongeln. Wifi istället för blåtand alltså. Inget wifi behövs i övrigt, förutsatt att du har ett program nerladdat i telefonen.

Det har jag använt och kollat generella felkoder på Volvo och Opel utan problem.
 
Mr B skrev:
Ja och nej. Du ska få telefonen (eller paddan som jag använder då jag inte har en iphone längre) att prata med wifi-dongeln. Wifi istället för blåtand alltså. Inget wifi behövs i övrigt, förutsatt att du har ett program nerladdat i telefonen.

Det har jag använt och kollat generella felkoder på Volvo och Opel utan problem.
okej lurigt det här...

nån som vet vilken som blir rätt att beställa från wish? beställer gärna därifrån eftersom jag handlat där förr och har "konto"

kan ju prova en elm 237 tänkte jag... kompatibel med ipad/iphone då...
 
Köp wifi-varianten. På vissa bilar fungerar den, andra inte. Du får även upp vissa felkoder, andra inte.
Sen är det inte ens säkert att felkoden du får upp är rätt eller har något med felet att göra men man kan få en fingervisning.

Jag har haft nytta av min ELM på en passat, opel och en Saab.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Jo men hur många ggr använder man den? Vad ska man ha den till? Ska du bara läsa/radera felkoder, duger ELM, samt avläsa värden.

Dessa grejor ligger mest..
Som jag ser det är standard OBD relativt värdlöst. Kan jag inte läsa av alla system och sensorer så har jag ingen nytta av det när jag ska reparera bilen. Dessa generiska läsare ger iprincip bara motorparametrar och inte nödvändigtvis alla för din bilmodell heller.

Eftersom jag tjänare in pengarna ett riktigt diagnosinstrument kostar redan första gången jag lagar bilen mha den så finns det ju inga ekonomiska aspekter i detta heller. Det är bara att köpa.

Biltema-läsaren är dyrare än de billigaste Dice-kopiorna så ej heller den är något att ha.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har läst/nollat många felkoder med ELM, har aldrig gått bet, vad menar du att du ej kommer åt? Och för priset, ganska oslagbart.
 
Man måste para ihop ELM 327 enheten.
Har man gjort det och kan scanna dvs så man ser att den läser av och räknar i % antingen säger den "no fault found" vilket betyder att man ej har några felkoder enligt OBD2 standarden däremot kan man ha felkoder i annat system.
Så om den ej börjar läsa av när man trycker på scanning så har man inte parat ihop telefon och enheten korrekt.
Ibland får man ändra i inställningarna.

ELM 327 är bra för vad den gör och lätt att alltid ha med, bra som en första koll när man står där vid vägkanten och motorlampan lyser.
 
souba skrev:
Om ni söker ett verktyg där man kan göra mer än att släcka lampor kan jag tipsa om Delphi. kostar ca en 500 och funkar till alla bilar. kanske lite avancerat för den som endast vill släcka servicelampan men inga konstigheter om man har lite datavana. Svenskt språk;-) [länk]
Instämmer ...Fungerar mycket bra , lånade en sådan läsare för att läsa ur felkoder på min Bmw och den klarade att läsa ur alla enheter även i realtid.
Tror att den jag lånade grejorna av använde Autocom till Delphi läsaren och allt var på svenska ..
 
Andy78 skrev:
Fick du kontakt 327an från din dator eller telefon?
Det är det vanligaste felet varför man inte får fram något, grejerna pratar inte med varandra och då tolkas som att man inte får kontakt med bilen.
Jag körde med en Google Nexus 7 av första generationen. Det gick utmärkt att para enheterna.
Sedan stod den bara och scannade av olika protokoll men hittade ingen bil.
Bilen jag provade på var en Subaru Impreza 2007 nordamerika modell.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Har läst/nollat många felkoder med ELM, har aldrig gått bet, vad menar du att du ej kommer åt? Och för priset, ganska oslagbart.
Det är enklare att specificera vad DU kommer åt och det är standard OBD2 (googla det så ser du vad som ingår). Utöver det har tillverkarna ytterligare sensorer och parametrar man kan läsa av kring motorn och utöver *det* så har du ju ALLA andra moduler i bilen som kommunicerar. Allt från abs, radio, klimatanläggnins osv osv osv osv.

Vill man kunna hantera alla felkoder och läsa värden från alla sensorer så räcker helt enkelt inte ODB2. Titta tex på VCDS för VW bilar så ser du vad man kan göra.

Man kan ju också vilja koda om enheter och funktioner eller lägga till tillbehör som behöver kodas in med dator. Då behövs tex Dice för volvo eller VCDS för VW/Audi/etc.

Är du nöjd med standard obd2 - grattis! Kör på det!
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vad mer önskar man göra än att släcka lamporna och utläsa felkod? ELM läser även i realtid, kan även lägga upp en instrumentbräda på tele eller platta, med alla värden från motorn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.