Hej hallå!

Är på gång att ta tag i våran obefintliga gästtoalett som i dagsläget är ett rum som består av prylar man inte vill se, behöver lite tips på vad vi kan köra upp på väggarna. På golv blir det iaf uppvikt våtrumsmatta.

Kakling och våtrumsmatta på vägg går bort då det känns lite overkill på en gästtoa samt att vi vill hålla kostnaderna nere. Så vi har väl egentligen bara panel, väv och tapet att välja på.

Just nu pekar det mot att vi sätter upp panel runt hela, från golv till tak, finns det några nackdelar med det? Tänker om det blir mycket vattenstänk vid handfat som på sikt kanske förstör panelen (vi har småbarn), kan man sätta upp någon form utav glas/plastskiva som skydd vid handfat eller kommer det bara att se skabbigt ut?

Väv ogillar min bättre hälft så där får jag starta upp projekt övertalning om vi ska ha det.
Tapet, risk för att den förstörs pga stänk, mindre slitstark? Kräver ganska mycket underarbete med tanke på hur väggarna ser ut idag.


Hilfe, Bitte!
 
BirgitS
Man har ju länge satt upp stänkskydd bakom handfatet för att skydda väggen så det är nog bra att ha det om det ska hålla sig fräscht där. Kan ni tänka er några kakelrader just ovanför handfatet fast resten är panel?

När det gäller panelen är det ju bra att tänka på att det kan bli en del stänk kring toaletten också, särskilt av pojkar som inte orkar bry sig om att hålla reda på riktningen.

Du har inte tagit upp att måla på väggarna direkt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mönstrad väv kan jag hålla med om att det går fetbort. Men det finns ju helt slät väv (G45) som man kan måla med tex 20glans som är lätt att torka av.
 
Nu sa ni något, har helt förträngt målning och slät väv, tål att sugas på en stund eller två.
Lätt att torka av är ju en fördel, panel torde bli lite jobbigare utifall någon snepinkare är i farten.
 
Måla väggar och stänkskydd vid handfat, tex något vackert kakel. På golv behöver ni inte ha våtrumsmatta om det tex är källare med betongplatta, överkurs enligt mig.
 
A
Gästtoaletter är roliga projekt för där kan man ta ut svängarna ordentligt vad gäller färger och inredning.
 
Förr fanns våtrumstapet, finns inte det längre?

Lika lätt att sätta upp som vanliga tapeter, vattentät och lätt avtorkbar, och ganska billig.

Just att väggen är avtorkbar är viktigt, det kan ju stänka lite, och kan se lite "pissigt" ut :p
 
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Gul väggfärg eller en skylt med texten " stående pissare förbjudna"
 
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Våtrumsmattans läggning på golv byter vi mot en middag och 1 eller 5 pilsner så det är inga problem, känner dock att det är för mycket begärt att även fråga om matta på vägg. Kanske slutar med att vi får hybris och klär alla väggar med glasskivor pga snepinkande gäster...bara för att man kan lixom.

Hursom, nu fick vi massvis med idéer, grymt! Blir till att sätta oss ner och fundera några varv utan att göra det alltför svårt. Blir mer och mer sugen på någon form utav tapet som tål stänk och avtorkning, mycket för att man kan leka med mönster än att bara ha målade väggar som iof också kan vara snyggt så klart.

Då ska vi se...

  1. Riva fram vattenledningar som finns blomperad i vägg
  2. Sänka tak och sätta spottar då vi ändå måste dra ny el, lampa på vägg eller spottar i tak.
  3. Fixa väggarna på ett eller annat vis
  4. Lägga våtrumsmatta = jag tar en pilsner någon annan lägger

Gött med en plan, lägger jag bara till antal timmar per moment så kanske vi får en kram av Arga snickaren :rolleyes:
 
Lycka till! Bästa planen på länge, speciellt punkt nr 4, inte många projektledare som lyckas med detta ;)
 
Punkt 1 förstår jag inte riktigt. Finns nuvarande ledningar i vägg eller ? Ska de ligga utanpå sedan?
Du skkriver långre upp att väggen måste underarbetas innan tapet. Det kan ju vara läge att sätta renoveringsgips för att få en slät yta, spackla upp med våtrumsspackel och måla med våtrumsfärg.
Sedan kostar kakel för stänkskyddet inte mycket alls med lite fix och fog, och det kan man göra lätt själv. Jag tror att takspottar med tillbehör blir betydligt dyrare enligt mina egna erfarenheter med mitt badrum.
 
Morsan satte spårfräst mdf i tvättstugan som målades vit. Riktigt snyggt och ser ut som nytt efter ca 10 år
 
Thomas_Blekinge,
Förstod att denna punkt skulle skapa någon sorts reaktion, det är som så att detta rum var ämnad för en gästtoalett när huset planerades och byggdes, men att tidigare ägare valde att inte göra toa fullt ut utan bara förbereda för en ev toalett i framtiden iom att det ingick i priset (typ så). Rör och avlopp är draget men sedan användes rummet som förråd istället, avloppen ser man medans vattenledningar enl ritningar stannar i väggen från duschen på andra sidan väggen (ser det ut som). Så vi måste riva upp och leta rören, böja ut dem om det går då man inte ska skarva i vägg, är dom för kort så får vi kapa ut en liten box ur väggen för att även kunna komma åt dem i framtiden.

Ja renoveringsgips är nog en god idé istället för att få spackla som en tok, bra att du påminde mig, höll på att glömma den detaljen.

Taket måste rivas upp för att vi snyggt ska kunna koppla elen vidare till en lampa vid handfatet då el och avlopp inte är på samma sida av rummet, vill vi dra kabel i vägg där lampan ska sitta så måste även den väggen rivas upp, kör vi spottar slipper vi det och behöver bara fixa med innertaket. Iom att vi måste riva upp taket så måste vi ändå byta hela innertaket då jag inte hittar likvärdigt material idag. Så då känns spottar enklare, men som du säger, lite dyrare, får dock hjälp även där med dragning och koppling.

Vi kan nöja oss med bara lampan i taket och inget mer men min erfarenhet från de är att det inte blir rillräckligt ljus när man står framför spegeln och gottar sig iom att ljuset då kommer snett bakåt uppifrån.
 
Vill man vara lite svenskt lagom kan man ha målad boasering på halva väggen och tapet på övre halvan, då funkar det med en galnare tapet eftersom den enfärgade boaseringen balanserar lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.