Nattugglan, det låter väl som rimliga siffror där uppe i norr :)

Du har ju tolv barn och dubbla garage, eller hur?

Men allvarligt: 3000 kWh för värme och varmvatten låter ju kanon.
Vad har då de resterande 7000 kWh använts till?
Kanske något att titta på.

Fasadbelysning i halogen, eluppvärmd garageuppfart, swimmingpool utomhus hela året?
Du vet bäst själv.
 
KnockOnWood skrev:
Nattugglan, det låter väl som rimliga siffror där uppe i norr :)

Du har ju tolv barn och dubbla garage, eller hur?

Men allvarligt: 3000 kWh för värme och varmvatten låter ju kanon.
Vad har då de resterande 7000 kWh använts till?
Kanske något att titta på.

Fasadbelysning i halogen, eluppvärmd garageuppfart, swimmingpool utomhus hela året?
Du vet bäst själv.
Nej bara ett barn men hon kan ju inte ens krypa än. Carport med tillhörande förråd där vi vintertid har en 4kW-fläkt som håller det runt 10-12 grader. På fasaden sitter visserligen 16 armaturer med upp- och nedljus men det är 1-3W LED i de flesta förutom de dimbara på trädecket. I början hade vi 35W halogen i alla. 32x35=1120W som gick på ljusrelä/tid/fast. Elvärmegolv i två badrum som jag drar ner och frugan drar upp. Vi har ju golvvärme i hela huset så jag förstår inte varför de ska vara på vintertid. I övrigt vet jag inte vad som drar så mycket el. Jaja får väl anse det ganska billigt då.
 
Totalt 6500 kwh/år

Dec 1000kwh
jan 900
feb 700

Nybyggd enplan 155kvm bergvärme
 
Extremt eller?

130m2 enplansvilla med 3-glasfönster, direkt-el, fyra familjemedlemmar, tvättmaskin samt diskmaskin går i princip varje dag. Har inte direkt snålat med värmen utan ställt elementen på allt mellan 20-24 grader beroende på vart i huset det är.


ska-rmavbild-2017-03-14-kl-15-49-56.png
 
Holmspel skrev:
Extremt eller?

130m2 enplansvilla med 3-glasfönster, direkt-el, fyra familjemedlemmar, tvättmaskin samt diskmaskin går i princip varje dag. Har inte direkt snålat med värmen utan ställt elementen på allt mellan 20-24 grader beroende på vart i huset det är.


[bild]
Extremt skulle jag inte påstå med de förutsättningarna, en bättre uppvärmningslösning skulle ni antagligen komma en bit under 2000 kwh men billigt elpris så ändå ingen katastrof tycker jag.
 
Timmerkåk från 1876, 1.5 plan, ca 100m2 byggyta, vattenburen värme via elpanna.
 
  • Stapeldiagram som visar månatlig förbrukning av kWh från nov 2016 till feb 2017.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Extremt på vilket sätt?
Ca 140 kvm 1.5 plan med källare, huset byggt 1934, dålig isolering i väggar, två-glasfönster, diskmaskin 2-3 ggr/dag, tvättmaskin 1-2 ggr/dag, värmen står på 23 grader pga frusna familjemedlemmar. Uppvärmning med luft/vatten + luft/luft-värmepump samt ett par direktel-element.
Summa förbrukning februari: 2973 kWh.
Då var det ändå en nedgång med 20% från februari 2016.
 
Villa 2 plan 184 kvm, (92+92) byggd 2011, betongplatta, vattenbure värme i golv nedervåning, via element övervåning, Nibe 750 flvp:
Tre diagram som visar energiförbrukningen i kWh för en villa, jämfört månadsvis och dagligen för åren 2016 och 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förutsättning för mitt hus är:
Enplanshus med vinkel på 166kvm (Älvsbyhus Regin) byggd 2016 vattenburet värmesystem med radiatorer och pannan är Nibe F750 frånluftsvärmepump.
Braskamin i vardagsrument (Contura 556)
4x8m pool med luftvärmepump.
Vi håller en innertemperatur på 21grader.

Min förbrukning är fram till 1/3 enl bilden var av pannan har dragit 6217kwh till dags dato vilket ger att vi gjort av med 8488kwh övrig förbrukning.

Tabell över energiförbrukning från en frånluftsvärmepump i en husägares elräkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bergvärme 133m2 enplan 2 personer 6500 kw/år hushåll 3000 kw/år normal förbrukning eller......
 
B bergvärme skrev:
Bergvärme 133m2 enplan 2 personer 6500 kw/år hushåll 3000 kw/år normal förbrukning eller......
Tillägg: 22 grader inomhus, läge: Norrköping.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.