I helgen har rivningen börjat, får se hur länge man kan ha kvar spisen/diskhon/diskmaskinen, så länge som möjligt är planen.

Matbordet och kyl/frysen har fått flytta in i vardagsrummet.


Kök under renovering med kvarvarande diskbänk och diskmaskin, väggytor avtäckta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kök under renovering med borttagna överskåp, kvarstående spis och diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint projekt!

Ser fram emot att se hur resultatet blir för er, gör ni allting själva eller kommer ni ta in någon extern hjälp?
Tidsplan? :)

Lycka till!
 
Bering skrev:
Fint projekt!

Ser fram emot att se hur resultatet blir för er, gör ni allting själva eller kommer ni ta in någon extern hjälp?
Tidsplan? :)

Lycka till!
Tack!

Köket kommer jag att göra det mesta själv, tar väl hälp med el och vatten. Har inte jättemycket byggerfarenhet men är lite tekniskt lagd och gillar att läsa på hur man gör saker så jag hoppas att det ska gå bra. Uterummet kommer vi att leja bort det mesta på. Snickarna är faktiskt på plats i dag och byter ut ett fönster mot en dörr som ska leda ut till uterummet.

Tidplan är lite flytande, tjejen vill att köket ska vara klart i mitten av maj då vår son fyller år då. Men vi har inte beställt bänkskivor än då jag vill avvakta tills väggarna är helt klara så att måtten blir rätt. Så är risk att det drar ut på tiden lite, men får väl lösa det med nån provisorisk skiva isf.
Uterummet beror mest på byggarna, det som är sagt är att dom ska gräva för den nya plattan när tjälen släpper men har inte fått det bekräftat än...

Detta fönster är det som dom ska byta mot en fönsterdörr med måtten 10*21, modell SP Stabil

Ett köksfönster i ett renoveringsprojekt som ska bytas till en fönsterdörr, innanvägg med synliga kablar och avskalad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt!

Du kommer bli nöjd med dörren, jag har också valt SP Stabil på alla fönster samt altandörr :)
 
Så blev dörren, tyvärr en skada på karmen men det lovade snickarna att deras målare skulle fixa. Sen förstår jag inte riktigt valet av dimension på regeln till vänster om dörren. Hade varit bättre om dom hade valt en regel med samma bredd som väggen. Som tur är är det precis 70mm så det är bara att skruva på en 45x70mm så har jag nått att skruva väggskivorna i.


Nyinstallerad dörr med skada på karmen, ojämn regeldimension till vänster och ett låsvred som glappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad dörrkarm med synlig skada på vita ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låset känns dock lite märkligt på dörren, låsvredet(röd pil) går att dra ut ca 5mm och "glappar" lite fram och tillbaka mot sitt säte (grön pil). Kollar jag på en sprängskiss på låset förstår jag inte hur det kan komma sig???


Sprängskiss av dörrlås med markerade delar, röd och grön pil indikerar problem med låsvredet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Låsvredet ska väl trycka mot låscylindern på utsidan. så saknas den/skall inte användas så får man nog ta lite glapp i låset.

//MrS
 
MrSoderlind skrev:
Låsvredet ska väl trycka mot låscylindern på utsidan. så saknas den/skall inte användas så får man nog ta lite glapp i låset.

//MrS
Skruvade isär handtaget i morse och det är en låsbricka som håller vredet mot sätet, denna satt inte riktigt i botten. När vi tryckte ner den blev det bra. Får dock se om den håller sig kvar eller om den glappar upp efter en tids användning.
 
  • Gilla
MrSoderlind och 1 till
  • Laddar…
River upp golvet idag, knacka bort klinkersen gick på 30min, men att få bort fix/flytspackel/golvgips var värre. Skulle nog behöva en värre maskin men är utan bil idag så det blir att nöta på med min Meec

Golv med bortknackade terrakottaklinker och synligt fix, mitt i en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsarbete där ett golv med klinker rivs upp, spillror och en mejselhammare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bilade bort fix och fog från golvspån på 3kvm. Det tog nästan en hel dag :(
 
Ramnemark skrev:
Jag bilade bort fix och fog från golvspån på 3kvm. Det tog nästan en hel dag :(
Ja det är drygt, köket är på 19m2, dessutom ligger det en elgolvvärmeslinga som armerar ihop allt. men är klar med det mesta nu och har börjat kapa upp golvspånet som ligger under golvgipset.


Renovering av köksgolv med elgolvvärmeslinga, golvspån och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spånet borta, eller iaf nästan. Har lite kvar under spis/diskbänk och vid dörröppningen då dammskyddet är tejpat mot golvet. Ska ringa någon rörmokare i morgon Så jag kan ta bort diskbänken. Diskar i tvättstugan nu ist.
 
  • Kök under renovering med borttaget golv, täckt spis och synlig rörmokartillbehör mot ett dammskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har varit borta torsd-söndag menhar Jobbat på lite idag, golvet är helt utrivet och jag har börjat med väggarna.

På ytterväggarna har jag kapat (med ett multiverktyg med 12mm anhåll) bort 90cm av gipsen där kaklet satt, där kommer jag att fälla in ny gips samt sätta på en skiva till då det blir dubbla gipsskivor. Det svarta som syns på bilden är plasten innanför gipsskivorna. Funderade ett tag på om jag skulle riva ner och börja om helt men kom fram till att det inte var värt det. Får bli att fästa skenan till köksskåpen i reglarna samt varannan skruv med snaptoggle plugg som ska hålla för 100+kg per skruv.

På innerväggen rök dock gipsskivorna helt då elektrikern ska flytta om lite där. Där blir det sedan plywood+gips. Denna innervägg har ett installationsshakt som innehåller vatten/avlopp/ventilation

Renoveringsarbete i kök med golvet utrivet och väggpanel halvt borttagen, exponerade reglar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete av kök med borttagna gipsskivor och synlig plast, stege och verktyg på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har funderat lite på hur högt jag ska sätta överskåpen, vill ha lite mer än standard 50cm mellan bänkskiva och överskåp. Som jag tänker nu blir det 64cm mellan. Kommer även att ha en täckskiva under överskåpen som belysningen ska sitta i. Tänkte också att jag skulle använda ikeas krönlist som är 2cm för att täcka spalten mellan skåp och tak.

Behöver dock mäta lite mer i köket, allt är ju tyvärr inte alltid 100% rakt.

Teknisk ritning av köksskåpslayout med måttangivelser, inklusive överskåpshöjd och belysningsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
64 cm är långt. Är frun lång går det kanske öka mått mellan över och underskåp, är hon kort är det du som får rodda med allt som ska in och ur överskåp. :rolleyes:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
SSSS skrev:
Jag har funderat lite på hur högt jag ska sätta överskåpen, vill ha lite mer än standard 50cm mellan bänkskiva och överskåp. Som jag tänker nu blir det 64cm mellan. Kommer även att ha en täckskiva under överskåpen som belysningen ska sitta i. Tänkte också att jag skulle använda ikeas krönlist som är 2cm för att täcka spalten mellan skåp och tak.

Behöver dock mäta lite mer i köket, allt är ju tyvärr inte alltid 100% rakt.

[bild]
64 blir högt men du ska ha minst 55 mellan häll och fläkt, kom ihåg att mäta med rätt bänkskivemått. För att slippa städa ovanpå skåpen köper du täcksidor från Ikea i samma färg som dina luckor och av den gör du s k takanslutning. Absolut snyggast och mest praktiskt. Din tanke med krönlisten är oxå snyggt, men inte med 64 mellan, ni når knappt de två nedersta hyllplanen utan stegstol ( såvida ni inte är mycket långa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.