D
DMOL skrev:
Äh det är ju uppenbart att ingen av de som klagar här skulle acceptera att få ett begagnat badrum eller kök installerat. Men det är klart när det inte är era pengar så spelar det ingen roll.
Jag förstår inte vad du försöker säga?
Varför skulle det inte vara ens pengar?

Är väl just att det är sina egna pengar som man köper något nytt och då kanske dyrare än om man hade köpt det begagnat då är det ju klart man vill ha valuta för sina pengar.
 
D
Jag är ju på din sida! :D
 
Nils82 skrev:
Det kanske skulle löna sig att ni systemutvecklare organiserade er för att ställa krav på arb.givare och politiker att möta era löneanspråk samt främja för sund konkurans med rättvisa vilkor, arbetsmarknadspolitik och löneutveckling som några av ledorden.
Det funkar.......Byggnads har lyckas till viss del genom en lååååång och slitsam kamp. Det visar sig b la genom att byggnadsarbetare är bland de bäst betalda knegarna i Sverige. Varför??? Joo, därför att vi vill ta så stor del av vinsten som är möjligt. Hur??? Jo, en organsierad grupp som tillsammans ställer krav på sin motpart. Det är ju trots allt vi som säljer jobb till arb.givaren.
Det funkar inte lika bra med ett jobb som (nästan) lika bra kan utföras från Indien.

/Tomas
 
MagHam skrev:
systemutveclarna i Bangalore som konkurerar med mitt jobb för 150:-/h Hur har dom det egentligen? ...men det är ju så långt borta.
Dom lever förmodligen bättre än mig som är systemutvecklare i Stockholm. När jag jobbat 8h så får jag jobba resten av kvällen och helgerna med matlagning, städning och barnpassing samt med mitt hus. Mina indiska kollegor gör inget av detta, dom har hemmafruar och/eller hemhjälp.

/Tomas
 
Nils82 skrev:
Som arbetstagare i annan branch får man väl hävda sin rätt på ett annat vis än man gör i byggbranchen. Geografi är en faktor, inget man kan skylla på.
En arbetare (leverantör) har ingen rätt till ett arbete (kontrakt), bara en skyldighet att försörja sig.
Arbetsgivaren (kunden) bestämmer själv var han vill handla, är det bättre pris och/eller kvalitet i Indien så går han dit vilket självfallet är hans rättighet.
 
Inte för jag förstår hur vi kom in på systemutvecklares villkor och behov av att organisera sig... Men med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut för systemutvecklare(speciellt i storstäderna) så finns det inte något som helst behov av att organisera sig eller gnälla över dåliga arbetsvillkor, lyssnar inte arbetsgivaren är det bara att byta! En lyx som många yrkeskategorier inte har.
 
Lite konstigt att inte lönerna stiger också om det är brist på system utvecklare verkar ju inte vara så välbetalt i dag.
 
smurfen72 skrev:
Lite konstigt att inte lönerna stiger också om det är brist på system utvecklare verkar ju inte vara så välbetalt i dag.
I grunden ligger väl att det är ett rätt enkelt jobb,
och som dessutom är väldigt svårt att objektivt kvalitetsmässigt bedöma resultatet av.

//KoW, f.d. IT manager :cool:
 
KnockOnWood skrev:
I grunden ligger väl att det är ett rätt enkelt jobb
Ja, det är jätteenkelt!
 
smurfen72 skrev:
Lite konstigt att inte lönerna stiger också om det är brist på system utvecklare verkar ju inte vara så välbetalt i dag.
Vad är välbetalt? Har inte koll på juseks lönestatistik, men bland mina vänner (med 10-20 års erfarenhet) så ligger månadslönen på 45-55 tkr/mån.
 
MagHam skrev:
Konkurrensen kommer härifrån med offerter på 150-200 kr i timman:
[länk]
Det finns säkert många orsaker, men en är definitivt egenfräsare som har eget AB och fixar jobb via konsultmäklare.
De har i princip ingen overhead och kan då gå för en timpenning som ett traditionellt konsultbolag aldrig kan konkurrera med.
Edit: Detta leder i sin tur att det är billigare att ta in en konsult än att betala "marknadsmässiga" löner för en mer junior anställd
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
I grunden ligger väl att det är ett rätt enkelt jobb,
och som dessutom är väldigt svårt att objektivt kvalitetsmässigt bedöma resultatet av.

//KoW, f.d. IT manager :cool:
Sant, det är som att bygga lego :D
 
noone70 skrev:
Vad är välbetalt? Har inte koll på juseks lönestatistik, men bland mina vänner (med 10-20 års erfarenhet) så ligger månadslönen på 45-55 tkr/mån.
Var lite diskussion tidigare i tråden hur länge man fick jobba för att betala en hantverkare i dag och då verkade det som en system utvecklare tjänade ungefär som medel lönen i Sverige tror det var 32000 kr mån men han kanske var helt ny ?
 
Klart det är skillnad på 32 och 55, som civilingenjör inom industrin tror jag detta spann täcker in de flesta av mina kollegor som ofta har 10-20 år i branchen, tror de flesta har några tusen mer än 32 efter 10 år. Men hur många dagar hantverkare (spec el eller vvs) räcker detta en veckas lön, när man dessutom kompenserar för att man har kostnader för resa till och från arbete etc? Eller frågan är snarare, vilken månadslön ska man ha för att en dag på jobbet ska betala en hantverkare hemma?

Antag att en hantverkare kostar ca 4000kr/dag efter ROT, inkl ev bilkostnader och annat.
Det ger en månadskostnad på ca 80.000 kr. För att dra in 80.000 netto i månaden så ska man ha en månadslön på ca 160.000kr.

Ponera då att man tjänar drygt 50.000 (vilket nog både statistiskt och för de flesta jag känner bedöms vara hyggligt välbetalt). Då får man ut ca 35.000. Vilket räcker till ca 9.5 arbetsdagar för snickaren. Och med 32.000 räcker det till 6 dagar.

Detta givet att ROT räcker till. Ofta tror jag att när folk tar in hjälp är det ganska stora jobb som kanske inte ryms i ROT. För egen del är det så iallafall. Småjobb försöker man hinna själv.

I mitt eget fall är det dessutom så att jag försöker göra mycket jobb på kvällar och helger, alt ta komp eller semester. Då förlorar man ingen inkomst, men slipper utgift.

Kontentan är att det är dyrt att köpa byggtjänster. Om det är att el/vvs/snickare är välbetalda eller att skattesystemet är skevt tar jag inte ställning till här.

Edit: Jag tror det är billig ränta / lätt att låna pengar som gör att så många har råd att renovera mm. Inte att de flesta sitter på löner över 160.000 / mån. Men vad vet jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.